Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodring af tyk hest
Forfatter: 
Dato:  06-11-2005 18:44
Hvad giver jer der har tykke heste ,jeres hest at spise.Jeg har en fjord/oldenborg 140 i stg og hun taber sig ikke uanset hvor lidt foder hun får.Lige nu får hun ca. 4 kg hø ,1/2 spand opblødte roe piller 1 håndfuld mysli(bare så hun har lidt godt at komme ind til om aftenen)plus Vitamin/mineral tilskud.Og så æder hun lidt halm i løbet af natten.Marken hun går på er er gammel engstykke,eller en lille fold med nedbidt græs.Hun er ikke voldsom fed men må gerne tabe sig.Jeg forstår ikke hvorfor hun er så vommet som hun egentlig er.Hun er passet med ormekur.Motion får hun ikke så meget af,kun hyggeture og lidt leg på banen.
Hvad giver i jeres,jeg vil med kyshånd tage mod gode råd.

Dorte.
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm
Forfatter: 
Dato:  06-11-2005 18:51
Har altid lært at den eneste måde man kan 'få vommen væk' på er ved at ride den væk.. og at man ikke kan fodre den væk.. :)
0
0
Svar på denne tråd

fedme...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2005 18:58
Kris4 har ret! Du kan ikke fodre dig ud af et "vom-problem"! Hvis hesten ikke har udtalte fedtaflejringer rundt om på kroppen, er den formodentlig slet ikke fed, men har blot slappe mavemuskler pga. manglende træning. Ribbenene skal være knapt synlige men mærkbare med flad hånd...

0
0
Svar på denne tråd

Min bliver
Forfatter: 
Dato:  06-11-2005 19:13
fodret med roepiller, Regulator Complete, lucerne, olie til hesten og massere af wrap.

Min pony har siden i sommers tabt 15 cm rundt i gjordmål, og er for 4 uger siden begyndt genoptræning, så motion får hun også.

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk
0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  07-11-2005 19:47
pony/islænder müssli fra Tjørnehøj Mølle (DLG) til min fjord/oldenborger blanding.. Så får hun de vitaminer og mineraler hun har brug for, samtidig med at hun føler hun får en masse mad.. (Den type hest er jo meget madglade )
Det er et lavkaloriefoder der er specielt lavet til vores lettere buttede heste.. Efter min er begyndt at få det, har hun helt klart fået mere energi og hun er lettere at holde i rimelig foderstand.. Men hun vil altid have den runde mave - det ligger til typen..

Mange hilsner Rina B

PS: Ud over müsslien får hun selvfølgelig også hø
0
0
Svar på denne tråd

roepiller
Forfatter: 
Dato:  07-11-2005 20:23

Hvor meget er en halv spand roepiller, for det lyder som voldsomt meget?

mvh Anne Mette

:-)
En hest er altid en hest, men en rytter uden en hest er bare et menneske! Og en rytter uden hjelm er bare et fjols!
0
0
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  07-11-2005 20:58
Rina B :Det er egentlig ikke energi hun mangler,og vitamin/mineral får hun jo for sig selv.
Anne mette:
Ok.det er så moske også lige knap en halv spand.De fylder ca 1/2 10 liters spand når de er opblødte.,og det får hun fordelt over 2 gange.Det var dyrlægen der mente at hvis jeg skulle undgå hun åd for meget halm skulle der en pæn mængde til.
Moske hun skal have mere hø istedet,jeg tror bare hun vil tage på af det.

Dorte.
0
0
Svar på denne tråd

må også give kris ret
Forfatter: 
Dato:  09-11-2005 13:32
Min unghest har lidt vom, min ridehest er godt i stand, men IKKE vommet.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har byttet...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2005 13:40
½-delen af roepillerne ud med grønpiller. De bliver opblødt sammen med roepillerne, og det ryger lige ned i maven på dyrene. Jeg tror ikke engang de har opdaget at det er en "light" version af roepillerne...
Der er ikke så meget i det, men det fylder godt!
Men jeg har så en fed hest, uden udtalt vom. Hun har "fine" bløde fedtdepoter over hele kroppen, men hendes træning gør at maven ikke hænger. Men hun er nu kommet på slankekur alligevel...

Signe

www.vindskovgaard.dk

NYT: Kursus i rytterpsykologi ved Heidi Møller. Se her.
0
0
Svar på denne tråd

Min vommede belgier..
Forfatter: 
Dato:  09-11-2005 15:18
som dyrlægen i foråret 05 betegnede som svær overvægtig med ca. 200 kg's overvægt.

Som andre skriver kan heste ikke fodres tynde.. de skal have foder for at trives og rides for at blive slanke.

Min har siden da været i moderat træning dagligt og mangler ca 100 kg endnu for at være nede på sin idealvægt - 850-1000 kg.

I stalden fodret der med hel havre, TM müsli blanding og majs, samt wrap. Jeg har valgt at tage majsen væk da det feder.

0
0
Svar på denne tråd

hestetypen + halm
Forfatter: 
Dato:  09-11-2005 16:04

Rina længere oppe i tråden nævner det og du får lige min kommentar med.
Jeg har selv en oldenborg som er meget madglad og i perioder meget vommet. Ofte fordi han simpelthen er for tyk, fordi han spiser for meget og laver for lidt, men selv når han er slank er han stadig rund med mave - det er simpelthen hans facon. Han bliver aldrig en sportsvogn, men jeg er nu også mest til firhjulstrækkere så det er helt ok.
Noget af mavem kunne sikkert rides mere op hvis han kom i seriøs "kamp-form", men jeg har også lagt mærke til at meget af det "vommede" har virket som luft.
Derfor får han nu mest hø og minimalt med halm, som jo netop godt kan give halmvom. Du skal ikke bekymre dig om hun tager på af hø, for det er ofte halmen der giver tøndefaconen.
Så giv hende hø på folden i løbet af dagen, så hun har noget at tygge på og hun slipper for at skulle bruge hele natten på at æde halm fra strøelsen inde - det kan sagtens være grunden til hendes facon-problem, hvis hun ellers ikke er overfed andre steder på kroppen.

Mange hilsner Kathrine

0
0
Svar på denne tråd

mirakler
Forfatter: 
Dato:  09-11-2005 18:53

Må indrømme at jeg lige har oplevet mirakler med min den tykke.

En oldenborger der altid har været overvægtig.

30 minutters skridt om dagen, og på 10 dage kan jeg se en forskel.

Jeg plejer først at kunne se noget til nytår, på stort set samme fodermængde som han får nu. Men jeg plejer stort set heller ikke at motionere ham.

Så jeg tror på motion er vejen frem.

Mvh
Linda
Jack, Pascall, Chenika og Thor
:-) :-) :-) :-)

Hestetrailer til salg (klik præsentation)

Opstaldning af hingsteføl/plag tilbydes (klik markedspladsen)

0
0
Svar på denne tråd

He´jsa
Forfatter: 
Dato:  09-11-2005 19:38
da jeg fik min hest jack var han enorm fed, han blev fodret med hestespark og motioneret HVER eneste dag to uger efter blev jeg nød til at købe en ny gjord... så sys det er lidt forkert af dig at lade din hest "sulte", for det eneste der hjælper er motion gerne hver dag,
0
0
Svar på denne tråd

Sascha..
Forfatter: 
Dato:  10-11-2005 13:48

Min pony har efter, at jeg har fået hende hjem til mig selv tabt sig, så hun er i perfekt form og vommen.. den er sørme også væk!!

Det eneste jeg har gjort er at skifte til islænder/pony müsli fra Tjørnehøj Mølle og sparsomt græs.(og selvfølgelig halm og wrap i mængder som passer til hende)

Har desværre ikke haft tiden til at ride hende siden august, da jeg fik hende hjem, men vommen er altså væk... Den jeg har kæmpet med i flere år og med ridning hver dag!!!

Pelsen den skinner og hun er så dejlig glad nu(hun er 16år)

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Tenna..
Forfatter: 
Dato:  10-11-2005 15:26

Jeg sulter da ikke min hest.Hun får jo 4 kg hø,ca 1/2 spand opblødte roepiller,en håndfuld mysli,græs om dagen og så snupper hun lidt halm om natten udover høet.

Men mange tak for jeres svar jeg vil prøve se hvad jeg evt kan bruge.

Dorte.

0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige
Forfatter: 
Dato:  10-11-2005 15:27

At hun selvfølgelig også får vitamin/mineraler.

Dorte.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider