Før du vælger Eggersmann til noget så vigtigt som ungheste og plage og drægtige hopper, så få lagt en foderplan, hvor hesten er dækket fuldstændig ind.
Jeg har prøvet at lægge foderplaner til , rideheste, følhopper og plage med flere af Eggersmanns produkter og hestene bliver bare ikke dækket ind på de anbefalede mængder!
Mineral Bricks og Golden Mineral dækker heller ikke hesten ind på de anbefalede mængder!
Eggersmanns produkter har blandt andet
alt for lavt kobberindhold til danske forhold. I Tyskland har man angiveligt mere kobberrige jorder end i Danmark, så der får hestene mere kobber med stråfoderet.
Når man lægger en fornuftig foderplan med god mængde stråfoder og bruger Eggersmann, så får hesten oftest kun 50% af sit kobberbehov dækket i den daglige ration. Det er simelthen for ringe.
Kobber er bare
helt utrolig vigtig at få givet hesten i det optimale mængder og i ret forhold til zink. Ellers får hesten dårlig knogleudvikling med øget risiko for osteochondrose og bevægeapparatsproblemer.
Derudover har produkterne også problemer med at give E-vitamin og B-vitamin nok.
Jeg ville aldrig opdrætte heste på det foder og jeg finder det utroligt, at det overhovedet kan sælges her i DK til hestefolk.
Ovenstående gælder iøvrigt flere, men ikke alle af de udenlandske foderfirmaers produkter, hvor der ikke er taget højde for de danske jordbundsforhold.