Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kort strå versus langt strå.
Forfatter: 
Dato:  02-11-2005 19:36
Vores wrap er denne gang meget meget kortstrået og så var det at jeg tænkte på om ikke det er dårligere som grovfoder end wrap med lange strå? Hvad er forskellen? Er der noget med at det fordøjes meget hurtigt når det er kort strå? Hilsen C
Smil, det varmer... B-)

Rid på det bedste, rid Frederiksborg.
0
0
Svar på denne tråd

tyggetiden
Forfatter: 
Dato:  02-11-2005 19:46
er den primære forskel. Hesten har mere beskæftigelse ved tykning af langstrået wrap contra kortstrået wrap. Alene af den årsag er langstrået wrap at foretrække. Dit wrap er sikkert blevet snittet ved presningen - dette kan man bede maskinstationen om at lade være med.
0
0
Svar på denne tråd

siger man ikke...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2005 10:37
at strået gerne må være over 5-6 cm? Mener jeg,min dyrlæge siger. Mange er begyndt og stængelknuse/snitte strået, så tørringsprocessen bliver mere stabil/ ens artet.Især når der er kløver i.Så wrap er vist ikke bare wrap.

Men korrekt - det bliver mere høagtigt / eller bare kortstrået hø.
0
0
Svar på denne tråd

Fortræk langstrået..
Forfatter: 
Dato:  05-11-2005 19:52
Langstrået wrap og for den sags skyld også hø er langt at foretrække frem for kortstrået/snittet wrap/hø.. Det forlænger tyggetiden og dermed også spytsekretionen. Jo mere spyt hesten tilsætter jo bedre bliver omsætningen, da spyt indeholder enzymer til at nedbryde fodret...

Om det er langt eller kort strået kan også have noget at gøre med om det er fra første eller andet slet. Andet slet er som regl kortere i strået...

Krumspring

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider