an på hvad du bruger din hest til, og hvor meget? Er den ved godt huld? Er den krybbebider eller væver, så den ikke tåler store mængder stivelse? Man kan ikke bare sige, at den skal have 1 kg havre. Nogle heste får slet ikke korn, og arbejder meget. Andre får korn, og laver ikke særligt meget. Andre igen arbejder meget, og får meget korn. Mine heste får roepiller, Regulator Complete og lucerne. Hetsen får også olie. Hesten og den store pony går pt 45-60 min tur dagligt i skridt tempo, dog med skiftende terræn. Jeg bruger ikke korn, og har heller ikke tænkt mig og gøre det. Hvis man kan undvære det, synes jeg, det er det bedste. Der er meget stivelse i korn, hvilket ikke er sundt for hesten. Mange bruger korn, uden det faktisk er nødvendigt. En hest får en del energi tilført igennem deres hø/wrap, hvis de vel og mærke får nok, og behøver derfor ikke de store mængder kraftfoder. Korn - havre, bug og majs er faktisk først rigtig nødvendigt, når hesten laver et hårdt og hurtigt arbejde som eks. galopheste. De skal bruge hurtig energi, hvilket stivelse er. Det bliver frigivet hurtigere end eks olie og hø. Få lavet en foderplan, prøv
http://www.foderplan.dk. Bimboe