|
|
| Maven rumler - HØJT |
| Forfatter:  |
taina |
| Dato:  |
01-11-2005 14:44 |
|
Hejsa Min lille hyp har nogle gange meget høj maverumlen (tænk tordenvejr her  ) Samtidig er afføringen lige lidt til den linde side, og nogle gange er hun oppustet, træt og trist. Jeg tænker fejlgæring her. Hun bliver fodret med afstemt foderplan, der indeholder alt det hø, hun gider at æde. Rummelen er kommet, efter at hun er blevet flyttet til et nyt sted, hvor hun i øvrigt ser ud til at trives rigtig godt. Den største forskel til det tidligere sted er mere ro, spåner i stedet for halm og mere græs på folden. Nogen der har et bud på, hvordan jeg får has på tordenvejret? mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hver glad for |
|
|
den høje og dybe rumlen !! knap så godt er det at hun er oppustet, men det kan sagtens være græsset, jeg ville byde hende noget godt hø om aftenen i rigelige mængder og så ville jeg nok overveje om hun kunne finde på at gå og grave rødder og spise sand. vh berit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rumlen kan vaere en god ting; |
|
|
det er oftest tegn paa, at maskineriet funger som det skal. Men, det KAN altsaa ogsaa vaere tegn paa begyndende luft-kolik. Jeg har selv en vallak der tordner meget generelt... Han tordner ekstra meget, naar han har haft foderskifte af en art. Hvis din hest faar mere graes end den plejer, kan det godt have noget med det at goere. Graes giver jo ogsaa tyndere affoering. En ting du ikke kan gaa forkert i byen med, er fodergaer, f.eks. Brogaardens YSY, som fremmer funktionen i tarmsystemet. mvh Carter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aaarrgh! |
taina |
01-11-2005 23:48 |
|
Alt tyder på, at jeg simpelt hen har en hest, der ikke tåler græs  Hø får hun lige så tosset som hun vil æde det (og det vil sige også om natten, berith  ) Og YSY er vi også på, og har været det i lang tid. Maverumlen er godt, ja, men dette her er ekstrem maverumlen, kombineret med oppustethed og (det glemte jeg: bøvsen) Og samme symptomer havde vi i foråret ved indgræsning. Det var faktisk rigtig slemt, hun blev helt mat i øjnene, og jeg smed hende på jordfold (med hø), til de andre heste havde græsset næsten helt ned - så kunne hun være med. Siden har vi behandlet et mavesår og er flyttet til et roligere sted, og jeg regnede faktisk med, at det ville tage græs-overfølsomheden - især i betragtning af, at hun de første fire år af sit femårige liv har gået på græs, så en eller anden form for græs-hest må hun jo indeholde  Men hvordan dælen finder jeg den SÅ frem? mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| oppusthed |
|
|
jeg fik igår svar på blodprøver for tjek af bændelorm, det viste sig at de 2 heste der blev taget prøve af havde dem. fiona blev der taget prøve af og hun har altid været meget trivelig. men Amistar som er den anden der blev taget prøve af havde dem også, han har samtidig mavesår, og har altid haft store problemer med at komme af med luft og har altid døjet meget med kolik, når hans mave er fuld af luft rumler den, men der kommer også pling lyde, som når man slår på en triangel !! for 2½ uge siden da prøven blev udtaget fik han en kur mod bændelorme for en sikkerheds skyld og siden har han faktisk ikke været oppustet ! måske du skulle få taget en sådan prøve, det er som sagt en blodprøve som sendes til england og det er en forholdvis ny metode, men den mest sikre i dag. mange flere heste end man regner med går rundt med bændelorm. vh berit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| berit... |
taina |
02-11-2005 18:03 |
|
Ved du hvilke tal, der bliver målt på i sådan en blodprøve, der handler om bændelorm? Min har nemlig fået taget to blodprøver, hvor der i den første blev konstateret muskelskader (ja ja, vi har altså været hårdt ramt). Prøverne blev sendt til england og tyskland, hvor der blev målt på både dette og hint. Dyrlægen mente ikke, at hun havde bændelorm ud fra nogle tal, som jeg pt. ikke kan huske, hvad han kaldte, men hvor han ellers er meget præcis, så opfattede jeg ham på dette punkt lidt vævende. Så når din nu har vist samme symptomer og derudover er blevet bedre, så må jeg vist liige have fat i de tal igen. mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne og Tina |
|
|
Anne jeg ved desværre ikke hvad den koster, har endnu ikke fået regningen. tina, jeg ved ikke hvad de har talt eller undersøgt ved blodprøven, jeg har ikke fået spurgt ind til det. men jeg vil da anbefale jer at få en snak med dyrlægen, fordi der er langt flere heste end først antaget der har bændelorm og som sagt er det en hel ny og mere sikker metode den blodprøve kontrol i england. inde på http://www.dansktinkerforening.dk kan i læse under artikler om bændelorm. vh berit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for link |
taina |
03-11-2005 21:15 |
|
Berit: ret interessant. Jeg mener faktisk, at svesken fik en kur mod bændelorm i foråret - for en sikkerheds skyld. Men det var den gamle dyrlæge, som ikke kunne finde noget galt i blodprøven og som mente at hun nok bare havde en sart mave Så helt sikker kan man nok ikke være. Det var i hvert fald ikke den, der er nævnt et par gange på siden.
Jeg tjekker hos dyrlægen, tak for input 
mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mavesår??? |
Ysatis |
04-11-2005 10:09 |
|
Når jeg hører din beskrivelse oppustet, bøvser, lind afføring og ikke mindst humøret - så kan jeg ikke lade være med at tænke på mavesår! Hvilket jeg jo så kan se at hun faktisk har haft... Kunne det ikke være det der er sprunget op igen - der skal ikke meget til staldskifte, foderskifte, ved sygdom,konkurence, you name it! Når hesten først har haft mavesår skal man for altid være varsom... jeg siger ikke at man dermed ikke må flytte stald eller skifte foder, man skal bare hjælpe hesten lidt - min har haft mavesår og hvis vi for eksempel skal til stævne får hun lige en dosis Pronutrin i dagene op og dagene efter. Pronutrin beskytter slimhinderne i mavesækken mod mave-safterne (der er mave-safterne der kan ætse hul i silmhinden og forårsage mavesår. Du kan læse meget mere om produktet på denne hjemmeside www.boehringer-ingelheim.dk/Web/ Boehringer+Ingelheim+Danmark/Animal+ Health/Hobbydyr/Kosttilskud/ Pronutrin%AE. Men snak med din dyrlæge om det, det er også ham der forhandler produktet (der findes forskellige producenter!) Held og lykke Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kristina |
taina |
04-11-2005 14:14 |
|
Det mavesår... hun er lige blevet behandlet for det - seks uger med gastrogard. Jeg afsluttede behandling en uge efter, hun blev flyttet ( hun blev flyttet 10. oktober), og hun røg direkte over på pronutrin, som jeg har givet hende lidt under behandlingsdosis af lige siden - better safe than sorry 
Jeg har haft hende på dyrehospital to gange, men har valgt ikke at tage hende til et sidste tjek, da jeg synes, det er en voldsomt stressende oplevelse for hende (i samråd med dyrlægen, som mener, hun fået alt det medicin hun bør have og mere til).
Så jeg tror godt, mavesår kan udelukkes.
mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gastrogard |
|
|
dyrlægen mente jeg skulle prøve det istedet for pronutrin, men amistar vil ikke ret gerne have det hvor imod han meget gerne vil have pronutrin. udover gastrogard/pronutrin så får han 3x3 antepsin som er piller der fåes i håndkøb til mennesker med mavesår eller meget mavesyre dannelse, altså 3x3 piller dagligt gives i en sprøjte oralt efter de er opløst i vand, efter anbefalig fra dyrlægen.
Amistar havde en snert af kolik igår igen, han fik 3 piller med det samme samt gastrogard opløst i vand og givet i en sprøjte oralt og så fik han lov at ligge en ½-1 time efter var han ok igen, så jeg var heldig at fange ham tidligt.
vh berit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| berit... |
taina |
06-11-2005 00:41 |
|
Er du sikker på, at mavesåret er helt væk? Jeg spørger, fordi jeg faktisk gav min en måned med pronutrin i foråret, efter at hun havde haft en ret væmmelig kolik. Men her i efteråret havde hun altså et mavesår, der ikke var helt lille.
Jeg er temmelig overrakset over, at gastrogard kan tage en kolik. Det har jeg aldrig hørt om.
mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej han har |
|
|
da noget der værker, helt sikkert han får en kur i perioder på en eller 2 måneder, med pronutrin.
at han så har haft bændelorm gør det nok ikke just bedre.
hvis jeg får ham taget rigtig tidligt i kolik forløbet, kan jeg klare det med gastrogard og pillerne, det neutralisere mavesyren som svider i hans mavesår, når jeg siger tidligt i kolik forløbet så enten ligger eller sidder han bare og er mat i øjnene.
kolik er jo en masse betegnelse for mavesmerter og de fleste forbinder en kolik med enten luft eller forstoppelse, men en hest med mavesår i ubrud starter får som regel ondt af den megen mavesyre og for amistars vedkomne betyder det at han ligger eller sidder ned, når han sidder lindre han smerteren ved at ligge pres på det område han har ondt, ligesom når vi ligger os fosterstilling når vi har ondt i maven.
jeg tror ikke at andre end jeg ville kunne se på amistar om han har ondt, men jeg kender ham snart som min egen bukselomme.
vi fortsætter selvfølgelig på hans piller og gastro vinteren over dog vil gastroen blive skiftet ud med pronutrin, som amistar syntes meget bedre om at spise.
vh berit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bukselommen :-) |
taina |
06-11-2005 11:06 |
|
Hej Berit Ja, det er rigtigt, når man har så meget bøvl med dem, så ved man godt, hvornår skoen trykker. Da min havde en fæl kolik i foråret, var jeg faktisk bekymret i en lille uges tid, hvor jeg blev ved med at ringe til dyrlægen - som mente at vi da lige skulle se tiden an, fordi der ingen "klassiske" koliktegn var overhovedet. Men "sjovt nok" er det den eneste gang, hvor hun har haft en behandlingskrævende kolik. At hun helt sikkert stadig døjer med maven er så en anden side af samme sag  Det giver rigtig god mening, det med kolikken - sådan havde jeg ikke tænkt på det. Takker for god forklaring  Når amistar nu bliver ved med at døje med det, har du så ikke overvejet at give pronutrin løbende, altså forebyggende? Istedet for at kaste det i ham, når skaden er sket? Det er i hvert fald min plan  mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tina .. |
|
|
vi startede på pronutrinen sidste vinter, hvor han stort set fik den hele fodrings sæsonen, her i sommers har han ikke fået noget selvom, det har været sparsomt med græs og jeg fodre hele året, vi skulle nok havde startet ham op tidligere inden vi begyndte at vinter fodre, nu går han i løsdrift og man skulle mene han har de forhold som er mest optimal for en mavesårs hest, men det at alle fodres i løsdriften om vinteren er måske nok til at " slå ham ud af kurs " selvom han ikke virker sådan.
alle overvejelser er med også pronutrinen som han vil få hele vinteren og nok også sommeren over som forebyggende. det gør jo ondt på ham men også på os når han har det skidt.
vh berit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rettelse |
|
|
jeg kom til at se på amistar bøtte til hans mavesår, det han får hedder gastrosooth og ikke gastrogard, gastrosooth skulle havde samme effekt som pronutrinen, men er altså i pulver form som kan gives enten tørt eller i vand som jeg gør når det er " akut "
pronutrinen æder han med velbehag næsten uanset hvor skidt han er.
vh berit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nååh... |
taina |
06-11-2005 20:31 |
|
Jeg undrede mig faktisk også lidt - gastrogarden kommer i sådan en færdig mundprøjte  Hvor meget pronutrin giver du forebyggende? Hvad måler du mængden ud fra? mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pronutrin |
|
|
jeg kan ikke huske hvor meget der er i koppen som er spanden med pronutrin, men mener at vi kører ham ned til det halve, kan ikke lige huske det, da jeg som sagt har brugt gastroshooth den sidste snart måned, det er lidt billigere men altså ikke det bøvl værs som det kan være at få ham til at æde det eller sluge det når det gives opblødt.
vh berit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| berit... |
taina |
06-11-2005 22:15 |
|
Jeg mener, der er 125 gram i en kop  Jeg skal ned og snakke med dr. dyr i morgen med prutprøve og det hele, jeg tager dine gode indput med i tasken  mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| husk lige |
|
|
at nævne bændel orm og blodprøve !! jeg syntes selv om amistar havde et mildt tilfælde af ondt i maven i fredags stadig er meget bedre end han længe har været efter at han fik en ormekur imod dem. og støder du på en mirakelkur imod mavesår udover det vi allerede gør, så giv endelig besked  berit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| husket! |
taina |
06-11-2005 22:50 |
|
Bændelorm og blodprøve står meget højt på huskelisten  Og dit navn ligeså, hvis mirakelkuren kommer flyvende  mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Berit, PAS PÅ!!! |
taina |
07-11-2005 12:18 |
|
For hvis du kommer i nærheden af Århus, så finder jeg dig og kysser dig!!  Tak for input!! Svesken HAR bændelorm (nu var jeg også så heldig, at de kunne se dem i prutprøven). Så nu må jeg lige tage en snak med udlejer om ormestrategi (desværre kun en fold, men måske den kan deles op), proppe ormehalløj i hende og vente. Hvor lang tid gik der, fra du gav amistar ormekur til han blev normal at se på? Jeg har fået eiquimax med hjem, hvad brugte du? mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tina det glæder |
|
|
at jeg har kunne være behjælpelig, jeg fik en droncit til vores jeg tror at equimaxen er en kombineret altså en alt udrensende incl bændelorm, jeg valgte at bruge drocit og så kombinere med en almindelig ormekur fordi det kunne spare mig for en 20 pr hest og det tager man med når man har ni heste der skal have og den ene så stor at den skal have dobbelt*G*
jeg syntes at allerede efter 2 uger efter kunne jeg se en gladere og mere tilpas amistar, men jeg er stadig meget obs på hans mavesår.
vh berit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| berit... |
taina |
08-11-2005 00:29 |
|
Jeg håber på et par uger så. Huha, det var mange heste. Godt jeg ikke har så mange - så var jeg da på fattiggården nu! (Selv om det på den anden side kunne være dejligt  ) mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|