Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Råprotein og lycin
Forfatter: 
Dato:  28-10-2005 10:32
Jeg har lige gået foderplanen for mit nu 7 mdr. gamle føl efter, og med den alder hun har nu, mangler der fordøjeligt råprotein og lycin. Er der nogle af jer kloge hoveder, der kan forklare, hvilken betydning det har? Og hvilke foderemner kan bruges til at tilføre dette? Hendes foderplan som den er nu passer med mineraler, vitaminer og FE. V.H. Rebecca.
0
0
Svar på denne tråd

Ekstra FE
Forfatter: 
Dato:  28-10-2005 10:58
Hejsa. Det er jo vanskeligt at tilføre ekstra næringsstoffer uden at tilføre ekstra FE! Derfor KAN det også være svært at fodre på plage! Sojaskrå og lucerne er gode kilder til protein og lysin. Alt efter hvor stort underskuddet på de pågældende næringsstoffer er, så er man vel nødt til at korrigere for det, for plagen har jo brug for dem til vækst og korrekt skeletudvikling. Men mindre underskud ville jeg nok måske se bort fra... et godt nøgletal er gram råprotein pr. FE, der til en plag som din helst skal ligge omkring 120+. Så ville jeg nok stille mig tilfreds med det, men det skal du jo vurdere! En foderplan kan sammensættes, så alle behov afstemmes, men muligvis ikke med de eksisterende fodermidler! Jeg vil da opfordre dig til at tage kontakt til den person, som har lavet din foderplan og få vedkommende til at vurdere og afstemme det. Der går ca. 2 kg. lucerne på en FE og ca. 0,8 kg. sojaskrå. Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

Lycin...
Forfatter: 
Dato:  28-10-2005 16:14
..er et udtryk for kvaliteten af det protein plagen for. Det er en aminosyre, der er essentiel for hesten fordi den ikke selv kan danne den, og det er den aminosyre heste oftest mangler, da de to andre essentielle findes flere steder. Det er vigtigt at plagen får nok og godt protein da det bl.a. har betydning for dens muskeludvikling

Voksne er børn, der glemmer at lege
Defineret Ponyrytter · Mere MeLLa - MeLLa.dk · Heste.dk - helt gratis!
0
0
Svar på denne tråd

lysin.
Forfatter: 
Dato:  28-10-2005 17:40
kan også købes i løsvægt. Har lige været på job i en svinestald, og de købte spande med ren lysin
0
0
Svar på denne tråd

Tak for hjælpen
Forfatter: 
Dato:  28-10-2005 18:41
Så blev jeg da også lidt klogere i dag :-) Løsningen bliver at hun en del af hendes hø erstattes af lucerne - så passer det hele nemlig :-) V.H. Rebecca.
0
0
Svar på denne tråd

Det lyder...
Forfatter: 
Dato:  28-10-2005 21:09
...som en rigtig fornuftig løsning :-)

Voksne er børn, der glemmer at lege
Defineret Ponyrytter · Mere MeLLa - MeLLa.dk · Heste.dk - helt gratis!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider