Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Wrap kontra hø
Forfatter: 
Dato:  28-10-2005 00:20
Diablos foderplan er udregnet efter at han spiser 6 kg hø om dagen. Nu får de wrap i stedet, hvor de er 2 føl som deler ca 12-15 kg pr døgn. Hvor stor betydning har det for foderplanen?? Hvor meget skal der skæres væk?? Han får pt dagligt: - 1 kg hel havre. - 300 gram roepiller (tør vægt). - 300 gram lucerne. - 300 gram soyaskrå. - 150 gram racing minerals. Derudover hvidløg. Kan jeg droppe noget af havren og evt. roepiller?? Evt. erstatte lidt af det med olie?? Og i så fald, hvor meget skal han så have af det forskellige?? Jeg vil gerne af med en smule af lucernen, da han har svært ved at nå at æde det hele. Skal han så have mere soyaskrå?? Og hvad med kalk?? Synes mange giver deres føl/ungheste foderkalk, men det er ikke med i min foderplan, der er udregnet af en foderkonsulent. Mangler han det?? Han er pt 7 måneder (snart 8), og forventet udvokset størrelse er ca 170 cm og 650 kg. Han er lige nu lidt til den gode side, så han skal ikke have så meget at han tager mere på. Linda.
Nu med egen hest

Medlem af FHK, HGK og pylreklubben

0
0
Svar på denne tråd

hvor våd?
Forfatter: 
Dato:  28-10-2005 08:49
Det kommer jo an på, hvor våd wrappen er. Vand feder jo ikke ligefrem... Så hvis det halve af 12-15 kg wrap skal erstatte 6 kg hø, ja så får han jo ikke mindre end før, tværtimod, altså alt afhængig af, hvor meget vand der er i wrappen.
0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  28-10-2005 10:36
Hejsa. Hvor lang tid er det siden, at du har fået lavet din foderplan? Hvordan trives dit føl og hvordan er huld? Ud fra de oplysninger, som du giver ovenfor, mener jeg nemlig, at dit føl får for lidt at spise! Også selvom jeg laver foderplanen baseret på 6 kg. hø. Det giver kun lige omkring 4 FE, og din hingsteplag burde have behov for 5 FE i hans alder. Til en hingsteplag på 8 mdr., dagligt: 6 kg. hø 1 kg. lucerne (kan blandes i roepiller og havre) 0,5 kg. sojaskrå (kan blandes i roepiller og havre) 1,5 kg. havre 0,3 kg. roepiller 150 gram racing minerals Denne foderplan giver godt 5 FE, 130 gram ford. råprot./FE, 1,8 i Calsium/fosfor og ca. 2,3 i Zink/kobber-forhold, hvilket er lige lidt nok. Hvis plagen æder lidt halm også, vil Zn/Cu-forholdet stige til knap 3, og så er det fint. Nøgletallet for protein er godt i gram pr. FE, men individuelt ligger protein faktisk lidt "low" i planen. Hvis de 6 kg. hø i denne foderplan erstattes med 6 kg. wrap, så bliver nøgletallene og værdierne for de enkelte næringsstoffer (også protein) faktisk bedre, så det er godt for din plag. Normalt er wrap jo også nemmere at fordøje/omsætte for plage, fordi wrap er mere fint i strået, så det skal du ikke være ked af! Nu skrev du ovenfor, at han ikke kunne nå at æde sit lucerne... giver du det ikke sammen med krybbefoderet og roepillerne over flere fodringer? Hvorfor kan han ikke nå at spise op? Fordi DU har for lidt tid, eller hvorfor? Lucernen kan evt. erstattes helt eller delvist med mere wrap. Du skal ikke give foderkridt e.lign. med denne foderplan, da de enkelte fodermidler indeholder fine calsiumværdier. Det afhænger jo af, hvad man ellers fodrer med, om man er nødt til at give ekstra tilskud. Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

Han kan ikke nå
Forfatter: 
Dato:  28-10-2005 15:23
at spise det, fordi der på opstaldningsstedet kun fodres en gang dagligt, hvilket jeg ikke kan lave om på. Og jeg må heller ikke tage ham ind selv og give ham en eller 2 gange mere dagligt. Så foderet fylder simpelthen så meget, at han ikke kan nå at spise det hele, selv om de som regel står i mindst 1 ½ time bundet op ved deres krybber. Så det er så sandelig ikke fordi jeg ikke VIL, men fordi det ikke er muligt for mig!! Det er ca 4 uger siden jeg fik lavet foderplanen, så jeg er da noget forbløffet over at den er så forkert! Jeg tror ikke det er muligt at give ham mere wrap, for de får alt det de vil æde, og det svarer til ca 12-15 kg om dagen for de 2. Så æder de måske også lidt halm, og der er en smule græs på folden. Alt foderet bliver blandet sammen til den ene fodring, men jeg har været nødt til at skippe noget af lucernen, da han slet ikke kunne nå at æde det hele - heller ikke på 2 timer! Og det kan da heller ikke være sundt for ham at spise så meget på en gang?!?! Han trives ellers godt, og er lidt for godt i stand. Vokser rigtig meget og har en flot tyk skinnende pels (selv om han kun bliver børstet et par gange i ugen, fordi han står i løsdrift). Linda.
Nu med egen hest

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  28-10-2005 16:47
ikke være tilfreds med én fodring! Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk
0
0
Svar på denne tråd

ej heller her
Forfatter: 
Dato:  28-10-2005 16:59
i min verden ville jeg være tilfreds med èn fodring.. Kan godt forstå, han ikke kan "nå" at spise det.. Det er simpelthen for meget på èn gang for sådan en lille fyr..
Mvh Christina

"life is like a box of chocolate, you never know what you are going to get"
:-) ?:-)

Medlem af SAK (snobbe-aspiranternes klub)
0
0
Svar på denne tråd

Ja jeg ved godt
Forfatter: 
Dato:  28-10-2005 20:37
at det er for meget, og det er ligesom derfor jeg gerne vil have ændret foderplanen, så den lige nu passer til en daglig fodring! Hesten kommer et andet sted hen til januar, hvor jeg selv kan bestemme antal fodringer, men indtil da er jeg nødt til at nøjes med en. Linda.
Nu med egen hest

0
0
Svar på denne tråd

jamen...
Forfatter: 
Dato:  28-10-2005 22:46
jamen det er jo slet ikke godt for hesten fordøjelse, kun at blive fodret 1x dagligt. det bedste er flere små måltider. hvorfor må du ikke tage din egen hest ind og fodre flere gange dagligt???
mvh. jeanette2

husk at tavshed sommetider er det bedste svar..(dalai lama)
0
0
Svar på denne tråd

jeanette2
Forfatter: 
Dato:  28-10-2005 23:32
Ja, det kunne jeg også godt tænke mig at vide..
Knus fra Vinnie_M
* Dækner sælges *
(Se hjemmeside for billeder)
0
0
Svar på denne tråd

opstaldningsstedets regler
Forfatter: 
Dato:  29-10-2005 07:57
Hejsa. Hvis du har fået lagt foderplan for 14 dage siden, hvad er så din hovedårsag til at skrive her? Føler du dig usikker, hvad har du observeret, hvad har du tænkt i den forbindelse? Som nævnt var der 4 FE i din foderplan. Måske kan din plag godt leve og se godt ud på det. Hvis du vurderer, at huldet egentlig er godt nok, så skal du ikke lave om på det, før du har mulighed for at fodre flere gange. Som nævnt er det ikke negativt for din plag, at den kommer på wrap, som er let fordøjeligt og indeholder mere protein. Prøv bare at fortsæt med foderplanen på de 4 FE. Det kan jo også være, at din plag æder mere wrap, end du tror. Prøv at mærke huld under vinterpelsen (kan godt snyde nu) på sidebenene, ryggen, manken og hoftebenene. En plag må jo godt lige være en huldgrad under udvoksede heste. Personligt synes jeg ikke, at det er rimeligt med kun en daglig fodring under opbinding. Jeg går ud fra, at de udblødte roepiller, havre, lucerne og sojaskrå bliver blandet med hinanden så i en fodring? Går han i løsdrift, hvor der er fri adgang til grovfoder i løbet af dagen? For så henter han jo også nogle FE der. Nogen har plage til at gå i løsdrift, hvor de har fri adgang til enten hø eller wrap, og så får de i reglen nok at spise alligevel, og den daglige opbinding kan udgøres af havre og vitamin-mineral og evt. sojaskrå alene. Men normalt har plage, der går i løsdrift full-time, brug for lidt mere i FE end boks/fold-plage, fordi de bruger mere energi på at holde varmen, leg og på at sætte pels. Til en plag, der som udvokset forventet bliver så stor, som du anfører, er 4 FE normalt ikke nok. Men hvis han kun bliver 550 kg. og under 170 - ja, så ser sagerne jo anderledes ud. 4-6 FE er fuldstændig normalt til varmblodsplage alt efter størrelse, temperament, og om det er hingst, hoppe eller vallak. En hingst har altid et større foderbehov end en vallak/hoppe. Jeg har fuld forståelse for opstaldningsstedet... og man må følge deres regler og måder eller skifte sted. Hvis du ikke kan lide lugten i bageriet... Hvis nogen render og tager deres plage ud og ind, kan det skabe uro mv., og der kan måske ske uheld osv. Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

Lige netop lene
Forfatter: 
Dato:  29-10-2005 09:17
jeg har også hest stående samme sted og sammen med lindas, en hoppeplag på 8 mnd som faktiks ser ud til at trives på samme foderplan dog med mindre roepiller da udvokset vægtikke helt er den samme. hun var sølle at se på da hun kom men er flot og fin nu og i god foderstand. Grunden til den ene gang omdagen fodring er at det er en travstald og sådan kører hans fodringsmetoder og har gjort det igennem mange år og jaaa man må sige hans stald stråler af succes for han kan da ihvertfald lave heste der tjerner og blir solgt for millioner. men ja travheste er ikke det samme som en ridehest da de skal vokse op hurtig og vores langsomt... Planen er ej heller at de skal blive der Lindas skal blive til den er kastereret så hun vneter bare på stenene falder ned og min rykker nok i boks til næste år. Men da ikke mange vil tage en hingsteplag ind var det lindas eneste valg.
Mosegaards Miabell
og
Evita Ara

What dosent kill you makes you stronger!!

0
0
Svar på denne tråd

Protein
Forfatter: 
Dato:  29-10-2005 09:28
Uden at have regnet på det, men kun udfra min erfaring, så får den alt for meget protein. Protein giver hurtigere tilvæskt og dermed svagere knogler og større risiko for fx. OCD. Jeg har i mange år fodret helt uden ekstra protein, og fået nogle ekstremt stærke heste med langsom tilvækst.
0
0
Svar på denne tråd

LeneG..
Forfatter: 
Dato:  29-10-2005 17:53
Jeg har tænkt meget over hans foderplan, fordi jeg er usikker på om han får det han har behov for, selv om han ser flot ud og ikke føles tynd. Og så kan han netop ikke spise den mængde der står i foderplanen (har skåret en smule ned på roepiller og en del ned på lucerne), og så er jeg bekymret for om han kommer til at mangle noget! Det er jo meningen at han skal være min ridehest om nogle år, og jeg vil jo gerne have en stærk og sund hest, der har haft de mest optimale betingelser under sin opvækst. Det wrap de spiser udgør ca de 12-15 kg tilsammen, og det er når de har fri adgang til det døgnet rundt i løsdriften. Pt står de 2 plage sammen med en shetter og en miniature. Så deres wrap bliver lagt op hvor de små ikke kan nå det, da det tager alt alt for meget på af det. Det hele bliver blandet sammen i en fodring, og han spiser alt det jeg giver ham pt, men det tager så også omkring 1½ - 2 timer for ham, og det synes jeg er alt alt for længe. Forventet udvokset str. er sat efter forældrenes str, samt det at faderen avler stort (tror ikke han har afkom under 165-168 selv på små hopper). Jeg har også forståelse for at staldens ejer har sine regler, og det er netop derfor jeg nu HAR fundet et andet sted, så jeg kan få det mere som jeg gerne vil have det. Det er så kun midlertidigt indtil jeg kan kastrere ham og flytte ham hen hvor Verona står. Som Tanja skriver, så er det på ingen måde nemt at finde opstaldning til en hingsteplag... Jeg var nødt til at tage hvad jeg kunne få, for ellers havde jeg intet sted til ham - her omkring Skive er det stort set umuligt at have hingst opstaldet, medmindre man vil på rideskolen med 1-2 timers daglig fold (hvilket jeg IKKE vil byde en hest). Men nu flytter han snarest muligt til et andet sted, hvor han så kommer på boks og bliver fodret 2 gange dagligt. Der får han også wrap og kommer ud i mange timer hver dag. Så er der en del længere for mig, så jeg kun kan komme derud nogle gange i ugen. Og så er det kun frem til marts. Jeanette og Vinnie: Jeg må ikke tage ham ud og fodre ham, fordi det kan skabe uro i flokken, og de andre kan måske finde på at løbe gennem hegnet så. Og tsalden ligger lige op af en større meget befærdet vej, hvor det ikke vil være sjovt at have løse heste... Charlotte: Hvad har du så fodret med?? Jeg har jo aldrig haft en plag før, så jeg er ikke så meget for at begynde at "eksperimentere" med foderet, fordi jeg ikke har mange års erfaring som dig. Linda.
Nu med egen hest

0
0
Svar på denne tråd

Protein
Forfatter: 
Dato:  29-10-2005 18:12
Det jeg egentligt er ude efter er: Der er mere protein i wrap end i hø, hvis føllet får meget wrap, så får det faktisk dækket sit behov derfor. Når du så derudover giver hhv. lucerne OG soyaskrå, som begge dele bstår hovedsagligt af protein, så mener jeg at du får problemer. Så jeg ville droppe lucerne/soyaskrå, og evt. give Salvana F16 eller Junior.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil helst
Forfatter: 
Dato:  29-10-2005 18:29
bruge en vitamin og mineral blanding som jeg gør nu, fordi jeg synes det så er nemmere at korrigere for huld, uden at de mister vitaminer og mineraler. På mandag ringer jeg og snakker med foderkonsulenten der har lavet min foderplan, og så snakker jeg lige med hende om det protein - for det er jo ikke godt med hverken for lidt eller for meget. Linda.
Nu med egen hest

0
0
Svar på denne tråd

protein
Forfatter: 
Dato:  30-10-2005 12:14
Hejsa. Jeg vil ikke ind i en større diskussion omkring protein. Men iflg. foderplan får din plag ikke for meget protein i foderplanen med wrap i stedet for hø. Tværtimod. Føl og plage har et relativt højt behov for protein og lysin i forhold til udvoksede heste, fordi protein er meget vigtige byggesten til vækst. Lysin er én af byggestenene, én af de essentielle aminosyrer, der skal tilføres med foderet. Den første vinter har fodringen stor betydning for, hvordan føllet senere udvikler sig. Lav fodringsintensitet (svag fodring) fører til lav tilvækst og lav fedtansætning. Høj fodringsintensitet (f.eks. ad libitum fodring), medfører høj daglig tilvækst og kraftig fedtansætning. En høj fodringsintensitet kan have uheldige konsekvenser for skelettets holdbarhed og dermed forringe hestens fremtidige anvendelsesmuligheder. Derfor er det vigtigt, at man ikke forcerer hestens udvikling ved at fodre den for meget. En lav fodringsintensitet og en jævn tilvækst vil give de bedste resultater. Men det har faktisk mere med foderets samlede indhold af FE og stivelse (korn) at gøre, og ikke så meget protein. En god fodring med en velafbalanceret foderration og med et passende indhold af protein, mineraler og vitaminer samt rigelig motion har afgørende betydning for unge hestes udvikling. Hvis Charlotte har gode erfaringer med hendes måde at gøre tingene på, så fortsætter hun helt sikkert med det. Og det er fint. Men der kan være andre faktorer end lige en lødig fodring, som har betydning for din succes med avl af holdbare heste. Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

Nu har
Forfatter: 
Dato:  30-10-2005 12:26
Yankee været så sød at lave en midlertidig plan, som jeg kan bruge indtil han flytter. Så nu er jeg mere rolig ved det - jeg vil bare ikke risikere at der sker noget med ham pga at jeg har fodret forkert. Ang. protein så ved jeg ikke så meget om det, så jeg vælger at følge min foderplan. Så føler jeg mig mere tryg ved det. Mange tak for jeres svar :) Linda.
Nu med egen hest

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider