|
|
| Flue dækken? |
| Forfatter:  |
Karina Kristensen |
| Dato:  |
04-02-2003 12:47 |
|
Hej!
Jeg er lidt i syv sind ang. dækner mod fluer og insekter.Jeg kan godt se det praktiske i at hestene ikke bliver generet af de små flyvende bæster, men er det ikke synd at pakke kramperne ind om sommeren også? Min gamle pony er nemlig "dækken-hest" om vinteren p.g.a. at han fryser, men egentlig syntes jeg det er forkert at pakke dem ind hele tiden. Jeg gør det kun af nødvendighed.
Jeg ville blive glad for nogle meninger og erfaringer fra jer andre heste folk.
Med venlig hilsen Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: [UDST] Hvidløg! |
Canmax |
04-02-2003 13:13 |
|
Jeg elsker dette lille vidundermiddel.
Jeg syntes det har en god effekt også mod myg og fluer, mine heste har f.eks. ikke øjneproblemmer om sommeren som mange har p.g.a. fluerne.
Kan købes som dråber eller man kan selv skære friske fed i skiver og komme det i vandet, på denne måde kan det også bruges til heste der står på sommerfold.
Et dækken på min fold ville aldrig overleve en dag, så
skulle jeg holde mine heste adskilt og grundlæggende mener jeg også at det er naturstridigt.
Canmax / efterlysning
Bella, hoppe ca. 13 år,1.11 i stg, brun med enkelte hvide hår i pelsen (Stikkelhår?)også i hovedet og med sort man og hale, lang blis der starter i pande som stjerne og fortsætter nedad, løber over i hendes venstre side af mulen, der er hudfarvet, mørk i den anden side. To hvide bagsokker og ellers sort på benene, slank, lidt stejl på forbenene, har i højre øje "Månelandskab" En fremadgående pony. Solgt fra Chelia (Stelia) i Fuglebjerg for ca. 2 år siden, til pige på 6 år, hvor er hun nu?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: [UDST] Flue dækken? |
|
|
Hej.
Min mening er at heste kun skal have dækken på når der er en grund til det.
Det kan så være at hesten har sommereksem eller lign.
Der burde ellers ikke være grund til at give hesten dækken på om sommeren.
Men jeg syntes at man ser flere og flere heste gå med dækken hele året, hvorfor det kan jeg ikke greje.
Hilsen Britt Selv den længste rejse på tusinde mil, starter med et lille skridt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Mine hypper får en klat Aloe Heat creme i manke, pandelok og hale når de går på sommerfold.
Den lugt det har holder fluer, myg m.m. væk.
Lygter af en blanding af menthol og tyggegummi!!
Jeg ville aldrig give dem dækken på om sommeren med mindre at det var "livs" nødvendigt. Og det ville nok også kun holde en enkelt dag, så det ville blive for dyrt i længden.
Mie Doktor  < http://www.doktor.ridesiden.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BetinaTigra |
04-02-2003 14:38 |
|
Min Mischa, som desværre blev aflivet sidste sommer, havde virkelig glæde af sit fluedækken.
Nu viste det sig jo så, at hun var frygteligt syg. Men hun var meget kilden, ja næsten berørings-angst.
Uden sit fluedækken, havde hun ikke et roligt øjeblik på folden. Hun løb panisk rundt, fra hun blev lukket ud, til hun blev taget ind.
Derfor købte jeg et fluedækken til hende. Og tilsidst gik hun også med fluemaske.
Men med en "normal" hest ville jeg ikke bruge dækken om sommeren. Men det kan altså være nødvendigt.
Til gengæld lukkede jeg hende så tit som muligt løs i ridehallen sammen med en foldkammerat, uden dækken. Så havde de mulighed for at nusse og klø hinanden. Det nød de meget (forståeligt nok).
Mvh. Betina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
jeanne |
04-02-2003 17:53 |
|
Den med hvidløget har jeg også set praktiseret, men holder det også de lede sat..... til hestebremser væk så man undgår de for...... gule æg i pelsen? (Undskyld sproget, men det er altså lidt et mareridt!)
Og hvor meget hvidløg/hvidløgsdråber skal der i vandet pr. liter?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: [UDST] hvor meget hvidløg |
Canmax |
04-02-2003 18:23 |
|
Køber man dråberne, står det på flasken, hvor meget man
skal beregne pr. liter vand.
Jeg bruger selv dråberne og har kun en gang brugt friske hvidløg, der brugte jeg et halv løg (Ikke fed) til et vandtrug med ca. 50 liter, men hvad er et halvt løg, der jo forskel på størrelsen.
Prøv dig frem, bruger du for meget er du ikke i tvivl,
din hest lugter af hvidløg i stedet for hest, er den generet af fluer og myg bruger du for lidt.
Om de virker på hestebremser? Jeg ved det helt ærligt
ikke, kan kun sige at mine heste ikke har haft stik efter dem og jeg har kun en gang i sommers, set dem
blive "jagtet" af en.
Mvh
CanMax
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: [UDST] hvor meget hvidløg |
Karina Kristensen |
04-02-2003 21:59 |
|
Hej Allesammen!
Tusin tak for jeres råd.
Det med hvidløg har jeg prøvet, men syntes ikke det hjælper, men jeg vil prøve at sætte dosen op når tiden sig nærmer. Det med Aloe Heat vil jeg nok også prøve.
Endnu engang tak, hilsen Karina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|