|
|
| hvad er rigtig udmugning? |
|
|
Jeg har efterhånden været rundt i forskellige stalde og set og spurgt til udmugningen. De fleste muger fjerner klatter og strør hver dag og muger godt ud en eller to gange om ugen. Men nogen fjerner ikke klatter, men muger i bund en gang om ugen. Andre muger aldrig i bund, men fjerner og strør kun. Igen andre muger i bund hver dag. Dem der muger i bund hver dag, siger, det er mest hygiejnisk, mens andre der sjældent muger i bund, mener det er godt for hest at stå blødt og varm. Men når jeg læser bøger om hestesygdomme og pleje, står der at der helst skal muges ordentligt hver dag, ellers kan de få sur stråle, hovbylder, forfangenhed osv. Så hvad er egentligt det rigtige at gøre? Hvad gør I?
~ Grev Axell ~
Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen! -Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udmugning |
| Forfatter:  |
Ivory26 |
| Dato:  |
24-10-2005 23:25 |
|
Jeg muger helt ud hver anden dag. Fjerner klatter og evt. tis hver dag. Dette gør jeg på baggrund af at hvis der ikke bliver muget ud hver anden dag, så dannes der svampespore og det er jo direkte farligt både for hest og folk som kommmer i stalden. Desuden kan jeg ikke selv lide, at boksen lugter af tis.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange måder |
|
|
Når de står inde muger jeg hver dag så vidt muligt, men det er mest aht til mig selv, så det ikke hober sig op. Jeg arbejdede på et tidspunkt i en stald, og jeg havde simpelthen ikke overskud til også at muge herhjemme de dage jeg var på arbejde, så det blev kun gjort én gang om ugen. Hestene havde ingen problemer med det overhovedet, ingen hovproblemer eller andet, men de gik også ude 12 timer af døgnet, det har jo også noget at sige. Der bliver varmere i en stald hvor man ikke muger i bund hver dag, til gengæld kan luften godt blive lidt tungere af det, dampene bliver dog nede i madrassen. Det rene halm man strøer med lægger sig jo øverst, og jeg synes ikke det gør nogen forskel i hovene, de bliver jo lige belastede hvis hesten lige træder i en nylavet hestepære som bliver siddende i hoven - uanset hvor ren resten af boksen er. jeg tror det i de fleste tilfælde beror på menneskets temperament og muligheder, hvilken mugning der fungerer bedst. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kommer an på hesten og årstiden |
Eva Lydeking-Olsen |
25-10-2005 08:31 |
|
vi har ca 25 her og to skal bundmuges hver dag da de er store rodehoveder der ælter alt rundt. Resten får fjernet klatter hver dag og tisseplet efter behov. Det er vigtigt at det halvnussed halm/ strøelse der kan medvirke til svampesporer, ligger i kanterne af boksen kommer i cirkulation og ind på midten/ i bunden, når der tages tisseplet. Nogle kan stå et par måneder eller tre om vinteren på tyk madras (dejligt varmt) uden at der lugter: det er dem der løfter benene godt når de bevæger sig, de kratter ikke bunden op. Andre SKAL have taget i bund hyppigere. Modellen med bare at strø og så muge med maskine en gang om måneden giver et meget stort halmforbrug, en meget dårlig luft allerede to-fire dage efter der er muget og en masse svampesporer i halmen, da der er meget halvnusset halm i sådan en boks. Så der ER mange måder at muge på og den eneste jeg ALDRIG ville lægge hest til er den med månedlig udmugning uden at fjerne klatter. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| :0) --- |
Klat Mølle Perle |
25-10-2005 09:18 |
|
Mine heste står på rapsspåner, og jeg fjerner alt gødning hver dag men rører ikke bunden og så giver jeg en ny balle hver lørdag. mine heste står flot rent, og de har selv valt et hjørne til at gøde i. og så er bunden jo blød at stå på - så jeg mener det er optimalt og renligt.
HilsenClara, CiciogKlat Mølle PerleHvis du har en haflinger og bor i østjylland så kontakt mig!haflinger og friesere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tager det hele |
|
|
hver dag - ved alle hestene
I wonder how much it would take to buy a soap-bubble, if there was only one in the world. Mark Twain
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hver tredie |
|
|
Jeg muger hver tredie dag. Jeg har 3 heste i stalden og hver dag ordner jeg 1 boks, fjerner klatter, vådt og beskidt halm. Der støes frisk halm i alle 3 bokse dagligt, og på den måde føler jeg at hestene altid står rent, tørt, og mit arbejde med at muge bliver fordelt ud så det aldrig bliver for hårdt. Jeg bruger 1 bundt halm om dagen, og fjerner 1-2 trillebører møg.
Linda
Hestetrialer til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klatter og det våde |
|
|
jeg muger klatter og det våde... det tørre halm bliver liggende i boksen... også strøes der hver dag... jeg tror ikke mine heste brokker sig... *SS* men de går ud hver dag fra kl. 6.15 og kommer ind når det passer mig (ca. kl. 20) nårh ja jeg har kun en der kommer ind pt. de andre går stadig på døgnfold
Dejlig hingsteføl med dressurafstamning sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| efter behov!! |
LeneG |
25-10-2005 10:05 |
|
Hejsa. Jeg fjerner så vidt muligt klatter i boksene hver dag, og mener, at det er en god ting at gøre. Så ryster jeg lidt op og jævner ud og fjerner de værste tissevåde pletter. Strør efter behov. Alt efter behov muges boksene i bund - for nogen heste er det en gang i ugen, for andre en gang i måneden. Der er stor forskel på, hvordan de står og hvor meget de roder rundt og griser. Men der er ingen tvivl, når boksen skal til at muges i bund og helt ud... Mine heste går ude hver dag 7-17. Min stald er i en lade, hvor der er højt til loftet og koldt, dvs. god luft. Udmugning afhænger naturligvis både af staldens miljø og antal timer, hestene skal tilbringe i boksen. Derudover anturligvis også ejerens tid og temperament! Mvh. Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hver anden uge |
|
|
Vi muger hver anden uge, og det er klart det der giver de bedste bokse OG det mindste halmforbrug. Det største halmforbrug har vi de først 2-3 dage efter mugning, der skal fx. minimum 2 baller i en bundmuget boks, for at den kan holde tør. Derefter brug vi max. en halv balle pr. boks pr. dag. Når vi begynder at nærme os de 3 uger, begynder boksene at blive "dyre" igen. I det daglige bliver boksene rystet op inden der bliver strøet, dvs. halmen i kanterne bliver strøet ud over hele boksen. Uanset hvor meget halm man kommer i boksen så svarer en nymuget boks mest til at vi skulle ligge på gulvet med bare et lagen. Sådan har vi gjort i mine over 30 år med heste, og jeg kan ikke erindre at have haft en hest med sur stråle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hver eneste dag + meget halm |
Ann Sophia |
25-10-2005 10:51 |
|
Vi muger helt i bund hver eneste dag. Synes det er synd, hvis hesten skal stå i sit eget møg! Også selvom man strøger halm ovenpå. Ude på folden ligger de sig jo heller ikke i deres eget møg! Vores heste har fast toilet i to bestemte hjørner af folden, hvor de så ikke græsser. Nogle siger at de ikke muger ud fordi hesten skal have en god bund, der skal bare masser af halm til og det kan selvfølgelig godt blive dyrt, hvis man ikke har ubegrænset med halm. Spåner er også genialt til at lave bund med. Venlig hilsen Ann Sophia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udmugning |
|
|
Helt ening med Charlotte, Hestenes ben har bedst af at der er bund.Det kan godt være at i giver jeres heste store dækkener på, sommetider flere på en gang. Men derfor er det meget mere behageligt og varmt at ligge på bund. Prøv at spørge jeres dyrlæge, om hvad han mener. med venlig hilsen hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bunden skal holdes tør... |
|
|
Der er utrolig mange måder at muge en boks på samt vedligeholde bunden, men det vigtigste er dog at hesten altid har en tør og frisk bund, så dens hove holdes tørre, og så hesten har et tørt sted at lægge sig om natten. Så længe du holder bunden tør, fx ved at strø hver dag eller muge hver dag, er det op til én selv hvad der fungerer bedst. Om vinteren foretrækker jeg at lave madras til hestene (dvs. strø ovenpå) så bunden begynder at udvikle varme. PÅ den måde undgår du at hesten står og fryser om natten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg muger i bund hver dag! |
|
|
Jeg har prøvet lidt af hvert og jeg synes det er bedst at muge i bund hver dag! Mine heste står på spåner, så jeg tager klatterne, fjerner det løse lag af spåner hen i et hjørne og så tager jeg tisseklatterne og fejer gulvet og strør stalosan på. Jeg er ikke tilhænger af at man lader bund ligge i boksen. Det stinker og det er uhygiejnisk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stinker??? |
|
|
Jeg kan da kun sige at hvis boksen stinker, så er det fordi man muger for tit og strør for lidt. Vores bokse kan også godt lugte den første dag efter mugning, men lige så snart der kommer bund, så er det slut.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udmugning |
|
|
Igen helt ening med Charlotte. Og når I nu mener det er så uhygiejnisk, og forkert hvordan kan det så være at der altid skal laves bund og ikke muges de sidste uger inden den højdrægtige hoppe foler. Sevfølgelig kan man i min stald lugte der står heste, men der er højt til loft, masser af plads og luftes meget ud. De står altid rent og tørt, med masse af strøelse. Der muges og strøes aldrig, når der er heste i stalden med venlig hilsen Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg gør det på 2 måder. |
|
|
Fra April til Oktober tager jeg tis og klatter og ryster det hele op og så får de en balle spåner hver om ugen. Fra Oktober til April tager jeg klatter hver dag. En gang om ugen tager jeg tisset ud. Så har de en bund og stå på der er varm når det et koldt udenfor og det lugter ikke.
Hilsen Carina
Everybody is looking for that something. One thing that makes it all complete. You will find it in the strangest places. Places you never knew it could be.
Det eneste vi aldrig får nok af er kærlighed. Og det eneste vi aldrig giver nok af er kærlighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udmugning |
|
|
Mener en hest bør stå blødt men ikke FOR blødt. Hvis en hest står på ren halm vil den næsten med sikkerhed skrabe noget ud i siderne eller bagud og vil altså stå på næsten eller helt bar bund noget af tiden. De bliver uden tvivl stive i benene. Mener der altid bør være en bund. om sommeren en tynd en og om vinteren en tyggere. De er om vinteren brug for den varme der er og hvis man lader være men at rive op i bunden hen af efteråret af det der er tørt, jamen så får man en god fast madras der sagtens kan være hård så længe man intet rigtig gør ved den. Kan tydeligt mærke på min de få gange jeg eksperimenterede og mugede alt ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hver 14 dag cirka.. |
Mannimut |
25-10-2005 19:01 |
|
jahh jeg muger cirka hver 14 dag, da de får et godt underlag ved at strø en god madras, og det varmer mere. Men de nu nogen klummere til at stå pænt i boksen, det vender som regel med bunden op om morgenen, også dagen efter der er muget. Det er ikke fordi vi strør med for lidt halm kan jeg så sige-.
Prøv en fjordhest, og pludselig bliver du helt skudt i heste..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udmugning |
|
|
Så længe en hest står tørt har hovene det godt. Man kan sagtens lægge halm ud ovenpå og sætte hesten ind
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mener nu heller ikk det lugter |
Mannimut |
25-10-2005 19:05 |
|
mere ned det burte, det lugter faktsik kun svagt af hest,så jeg synes egentligt det fungere fint.
Prøv en fjordhest, og pludselig bliver du helt skudt i heste..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jhewfjwk |
Elsker min dejlige Springer {> |
25-10-2005 19:18 |
|
Jeg tager alt det beskidte ud fra mine hypser hver dag. Jeg lar næsten altid det rene ligge, men det sker da ind imellem at jeg muger ALT ud. jeg synes det er bedst hvis man kan muge ud hver dag og mindst fjerne klatter og så en gang eller flere om ugen tage ALT det beskidte ud. Men i hvert fald synes jeg at de skal have "lov" til at stå rent og tørt hver nat. Så derfor skal man ikke bare Strøg over med en plade eller sårn flere gange om ugen, for så bliver det nok lidt ulækkert! Men så kommer det jo nok også an på om hesten "beskidter" meget. jeg har en pony der er meget renlig, mens andre tar flere læs ud om dagen for at holde det rent! Det var min mening
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udmugning |
|
|
Jeg muger i bund (om sommeren) en gang om ugen, som regel lørdag el søndag. Der bliver strøet hver dag, og der kommer tjære i strålen efter hver ridetur, så jeg ser ingen problemer i det. Om vinteren er det også en gang om ugen, men der lader jeg en "løs madras" ligge på bunden, så den ikke skal ligge på råt koldt betongulv om natten. Det er for koldt - synes jeg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
min hest har tendens til sur stråle, så jeg muger 90% i bund hver dag. dvs jeg tager alt hvad der er vådt(det ligger mest i midten af boksen) og så lige de store klatter. bagtil i boksen tager jeg ikke hver dag da det som regel er ren halm og enkelte småpærer. ca 1 gang om ugen muger jeg så helt i bund hvor jeg finsorterer hele boksen. hvis jeg havde haft en hest uden tendens til sur stråle ville jeg gøre det samme på denne årstid men når det blev frost ville jeg nok lave en madras= kun tage de øverste klatter og så bare strø hver dag. og så bundmuge når frosten er ved at være væk eller hvis den er våd/svampet. det vigtigste ved mugning for mig er at bruge stalosan og ikke spare på det, det omdanner ammoniakken til "sæbe". hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget forskelligt... |
Lilar |
25-10-2005 21:49 |
|
Verona skal stå på madras denne vinter. Vi fjerner klatter hver dag og det værste af det våde, jævner ud og strør rent halm. Normalt fjerner vi det våde og beskidte hver dag, men Verona vil gerne ligge ned om natten, men kun hvis hun kan ligge blødt og varmt. Når Diablo kommer i boks til januar, så skal der muges helt hver dag - ellers tror jeg at han får det for varmt... Hvad man vælger er efter min mening en smagssag, samt hvad der passer bedst med ens hverdag og hest. Linda.
Nu med egen hest Medlem af FHK, HGK og pylreklubben
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til jer med sur stråle... |
|
|
Har I hørt om det produkt Brogaarden laver? "Fungicidal" mener jeg det hedder -eller noget tæt på. Jeg bruger det selv, det holder effektivt bakterier ude og gør hoven modstandsdygtig overfor de bakterier der kan være i en madresbund om vinteren. Det er ligesom olie, så man børster hoven fri for møg (evt vasker) og så smører man et godt lag i ca en gang om ugen (KUN indeni) og så har man en hest der er fri for dårlige hove. Det er vitterlig en mirakel kur. Jeg købte det og brugte det et par gange og så var al tendens til sur stråle væk. Når jeg ser et anstrøg igen, så er det frem med bøtten. 7-9-13 har jeg ikke haft en sur stråle de sidste 5 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
Theis |
25-10-2005 23:17 |
|
Om sommeren fjerner jeg klatter hver dag (Når der er nogen), og muger i bund ikke så tit igen  Der er de jo stort set ikke inde  Om vinteren bliver der muget i bund hver dag.
Mvh. Theis & Den Perfekte Hest ~ Dance with the Devil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis man muger en halmmadras i |
Smaragd |
27-10-2005 19:35 |
|
bund hver dag, står hesten hver morgen på cement, tis og pærer. Og stalden stinker af ammoniak, der ingen steder har at putte sig. I Tyskland, renlighedens land über Alles, er det standard kun at fjerne de klatter, der let lader sig fjerne og strø resten rundt i boksen, før man putter rent på eller tager rent ind fra siden. Efterhånden som en madras opbygges, vil ammoniakken synke ned i den. Uden madras har ammoniakken ikke noget sted at gå hen. For så vidt angår spånmadrassen: hvis man hver dag udover klatter også fjerner det våde, får man aldrig en fast bund - dvs et varmt, fast leje til hesten. Klatterne skal fjernes hver dag og overfladen skal jævnes. Herefter skal der bare fyldes på til sæsonslut, hvorefter det hele fjernes på en gang. Holdes spånmadrasser på denne måde, står hesten varmt, tørt - for ammoniak følger tyngdeloven som alt andet - og blødt, men ikke for blødt, fordi hesten stamper den fast. Smedene roser hove, der står madrasser, der er lavet som ovenfor, og stalden lugter dejligt af hest, som den skal, men aldrig af ammoniak. Jo, for øvrigt: den første uge i opbygningen af spånmadras stinker den. For der har ammoniakken endnu intet sted at gemme sig. Der er også nogle, der tror, det er godt at lufte ammoniakken ud af madrassen og står og svinger tissepletterne rundt i luften med det resultat, at stalden stinker og de aldrig får en fast bund. Der er to ting, der giver varme: dels afstanden fra det kolde staldgulv, dels bæ/gæring. Begge dele gør, at man bedre kan udlufte stalden uden at tabe grundvarme. Og husk så endelig på, at heste ikke har det samme forhold til deres afføring, som vi har. I hvert fald er der ingen i min bekendtskabs, der går rundt og stikker snuden ned i hinandens bæ med store tegn på velvære.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan muger jeg: |
|
|
1. Jeg tager klatter og det våde fra boksen helst hver dag, eller i hvert fald så tit som muligt. (ca. 1 trillebør pr. dag) 2. Så spreder jeg den resterende halm og spreder ½-1 hel ny halmballe ovenpå.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udmugning |
Kirstine K |
28-10-2005 15:01 |
|
Mine heste har en tyk halmmadras, hvor der bliver strøet ovenpå hver dag. Jeg gør det samme hver dag, ligemeget om de står i boksene om natten eller om de går ud og ind (løsdrift) som det passer dem. De har altid en varm madras de kan gå ind og lægge sig i. Madrassen bliver så fjernet ca. en gang i måneden, hvor vi kører det hele væk, så vi ikke har møding liggende hjemme. Jeg har aldrig haft problemer med sur stråle eller andre problemer med hovene. Mvh Kirstine 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udmugning |
|
|
Jeg muger også kun i bund ca hver 2-3 uge, til daglig bliver der kun fjernet synlige klatter, og så bliver der strøet nyt halm. Om vinteren når vi har frost vejr, bliver der ikke muget i bund, før vi har plus grader om natten. Jeg har aldrig haft heste med hverken sur stråle eller bløde hove. Jeg tror ikke på at det kan være sundt for hesten, at der bliver muget ud hver dag. Tænk på alle de bakterier og ammoniak der hvirvles op i hver dag og så lugten også. Jeg vil lige tilføje at der ikke lugter ubehageligt i min stald. Mine ponyer går også ude fra morgen til aften. Mvh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hver dag |
|
|
Mine heste står på spåner. Der bliver fjernet klatter hver dag. 1-2 gange om ugen bliver der fjernet alt det våde der ligger i bunden, derefter bliver der strøget stalosan ud i boksen, for at decinficere og fjerne lugten. Jeg lader det som regel stå og "trække luft" i et kvarters tid, derefter kommer alt det gamle, men rene spån udover stalosan´en. Til sidst kommer der en ny spåne-balle ovenpå. Det har jeg kun gode erfaringer med. Ingen hov-problemer overhovedet. Ingen hoste, ingen sygdomme. Dejligt dejligt. Mvh Anette
Lauge´s E´jaaz - Wisnu Estopa Of Tas
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hajja... |
t-hesten |
29-10-2005 23:42 |
|
Min opskrift på god udmugning er: Fjern hestepære og steder med gennemvædet halm hver dag. Fordel resten pænt i boksen. Om vinteren kan man med fordel lægge ligt op af væggen da det også varmer en hel del. Brug noget af det helt løse rene halm og bland det med det øverste af det gamle... Læg 15 cm ren halm ovenpå.. DEt gøres hver dag! 1-2 gange om ugen muger jeg alt det beskidte halm ud og lader alt det mellem beskidte blive. JEg blander det resterende med rent halm og fedeler det jævnt som bund. DErefter 15 cm rent halm. Mange lader der være rent gulv lige ved døren men det er dumt for der kan hesten også tisse og det kan blive koldt med bart gulv her om vinteren!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|