|
|
| OLD MAC'S / Dallmer sko - alternativer? |
|
|
Jeg har været så uheldig - eller rettere min hest har været så uheldig, at træde en ret stor flintesten op i hoven lige under hovbenet. Heldigvis er hovbenet ikke ramt - men hullet er ret stort blandt andet, fordi smeden var nød til at skære det meget op (der sad en del grums derinde). Nu er han så tvunget til at stå på stald, indtil hoven er helet tilpas op til, at der ikk er fare for, at der går hul igen hvis han træder på noget. Jeg har fået at vide at det var en god idé at få langt en sål på ham - men jeg er bare bange for at der kommer skidt op under og at jeg ikke opdager det da jeg ikke kan se ind under sålen. Jeg overvejer derfor at købe nogle Old mac's. Men jeg har læst herinde at nogle med 1'er ponyer ikke kan få dem store nok. Jeg har en stor hest som bruger str 5 i sko (ret store sko) og er derfor alvorligt bange for at jeg ikke kan bruge old mac's. Dallmer sko er ikke lukkede i bunden - så de duer ikke. Er der nogen der har alternativer eller har en hest med store fusser - som alligevel nyder godt at Old mac's? Et andet spørgsmål - kan man også bruge dem på bagbenene? Cæsar er Bambi på glatis om vinteren og det gør det absolut ikke bedre at han er nød til at være udstyret med jernsko. Håber der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg har vedhæftet et billede af en hov - så I kan se hvor i hoven såret er (det er ikke den syge hov på billedet)  Hilsen Daniela
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har old macs |
| Forfatter:  |
Eva Lydeking-Olsen |
| Dato:  |
24-10-2005 15:33 |
|
til min 600 kg oldenborghoppe - hun går med dem på ture 10 timer om ugen i alt terræn og har gjort det i 1,5 år. De fungerer fint, det er stadig det første par, så de er forbavsende holdbare.Hun bruger str 7 på forbenene og 6 på bagbenene, men de fås større. Du skal måle størrelsen jvf Hooks hjemmeside og rette dig efter det.Det er længden der SKAL passe, da bredden godt kan give sig lidt. De skal sidde FAST på når du sætter dem på, men ikke stramt - stroppen inde i skal slutte helt til, ellers kan de kure rundt. De er ikke så gode ved meget smalle hove eller hvis de twister på bagbenene - så kan de glide rundt. For heelt at undgå skidt nede i dem kan du evt købe en neoprensok fra Boa boots og supplere med. Dem jeg har til hendes bagben bliver lånt ud til når de andre har tabt sko og evt er ømme mens der ventes på smed - så har de dem på på folden og det virker også fint. Der kan ikke sættes mordax i til vinter, så jeg overvejer at købe et par BOA eller Dallmer til det brug. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis din |
|
|
smed ligger en sål under skoen. Putter de først noget i som renser og derefter ligger de noget på så der ikke kan komme noget ind under sålen. Jeg har en hest som har haft et par hovbylder på det sidste og det var sådan smeden gjorde hos os, og det virkede så min hyp igen kunne komme på mark. Det må alt andet lige være den billigste løsning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er mange slags... |
|
|
... boots  Prøv at se de forskellige på denne side - jeg har købt mine Dallmer til bagbenene fra denne forretning, og synes at jeg fik fin service  Mange af de fleskellige mærker har deres egne sider der beskriver netop deres sko bedre. Kender da flere der bruger OldMacs til store heste - men efter mit eget forsøg med dem, tror jeg lige så meget der kommer an på hovens FACON som på størrelsen. De kuen ikek sidde på Baloo, men andre heste - med større hove - kan godt bruge dem! Så det er da et forsøg værd - og som jeg har skrevet i tidligere tråde; Hööks er flinke til at tage dem tilbage, så længe de ikke er blevet brugt.
£isbeth & Baloo
It's our choices that show what we truly are, far more than our abilities. (Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sko str. |
pjemm |
24-10-2005 16:30 |
|
Charlie bruger sko str. 2 på forbenene og kan lige klemme sig ned i en nr. 8 Old Mac hvis jeg filer lidt eller han er nybeskåret.  ia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lædersåler |
|
|
Jeg har overvejet lædersåler under de almindelige sko - men grunden til at jeg overvejer OLD MAC's er at de jo også kan bruges efter han er rask igen. Han træder af og til en sko af og så var det jo rart at have et par liggende. Ikke så meget til ridebrug men fordi han er så ømtået at han halter i højt græs - hvis han mangler en sko. Desuden kan han godt gå på græs uden bagsko men kan ikke rides uden dem - og så kunne man jo bare bruge dem bagpå når han skulle rides. Desuden er der et andet problem ved lædersålerne - jeg kan ikke se såret og kan heller ikke gøre det så godt rent som nu. Ved at bruge noget som kunne tages af - så kan jeg fortsætte med at bade ham og forbinde ham om natten - så kan kun skal have boots på om dagen. Jeg vil lige smutte forbi den hjemmeside som Lisbeth skriver om. Tak for alle svarene. Hilsen Daniela
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| størrelser |
pjemm |
25-10-2005 11:34 |
|
De skal som regel have mindre bagpå end foran - så du kan ikke bruge samme par.  ia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En jernplade |
|
|
Jeg har lige fået en personlig besked fra en som forklarer hvordan man kan benytte mordax-hullerne til at sætte en jernplade i bunden af skoene. Denne plade kan så tages ud ved at skrue mordaxene ud og så er hoven fri så jeg kan komme til at rense. Jeg tror lige at jeg vil snakke med min smed om metoden og se om jeg ikke kan benytte den her i sygeperioden og så tror jeg at jeg vil forsøge mig med OLD MAC's fra næste skoningsperiode og så forsøge mig med at tage hans bagsko af først og se om jeg kan få det til at fungerer der først. Han er meget ømtået og kan absolut ikke gå uden forsko - heller ikke på fold, så det er næsten synd at forsøg med forskoene hvis det ikke fungerer. Og hvis jeg skal købe boots nu - så skal der jo kunne være en sko nede i, hvilket jeg er bange for gør at skoen ikke passer, når han får jernskoene af. Mange tak for hjælpen alle sammen. Hilsen Daniela
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Boots.. |
Katrinen |
26-10-2005 23:00 |
|
Er det tilladt at ride med boots tiæ konkurrence i DRF regi? Min hoppe kan ikke få alm. sko på bagpå og derfor overvejer jeg at købe et par med mordaxhuller i. Nogle i kan anbefale?? Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvilken størrelse |
|
|
skal jeg bruge til min hest. han måler i længden 13 cm, både før og efter beskæring på alle 4 ben. Bredden er forskellig: forbenene før beskæring er 12,5 cm og efter beskæring er den 12 cm. bagbenene er før beskæring 11,5 cm og efter beskæring 11 cm. Hvad går man så ud fra? Jeg vil evt. prøve old mac, men hvad størrelse?
Smil forlænger munden Glæde forlænger livet
Jeanette www.sitecenter.appaloosa.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| boa boots |
|
|
http://nh.ebutiken.nu/ min hest har dem til alle fire ben. han bruger str 3 til forben og str 2 til bagben, de er super at ride i og Loke har også gået med dem på folden. det er først nu hvor han er blevet mere stabil at han kan gå uden, på folden. de er utrolig store jeg troede de var for store lige i starten så det vild sjovt ud min hest gik med gummistøvler, og det troede han også selv, men nu går han fint både i skoven og på bane, jeg er super glad for dem, de koster ca 1400 svenske for to og dertil kommer den sok gaitor som den hedder, der er guld værd at have inden i for at der ikke skal smutte sten og andet halløj ned i skoen. de kan ses på min præsentation at Loke går med dem på. held og lykke med din hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Resultat |
|
|
Nå resultatet af min hests uheldigheder blev at jeg i dag modtog en brugt Easy Boot fra Sjælland og den er blevet modificeret lidt og hesten har i dag glad og lykkelig været på fold siden posten kom kl 13. Hilsen Daniela
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|