Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vommet plag??
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 00:11
Diablo er jo 7 måneder nu. Han tabte sig noget efter fravænning, men han har taget pænt på igen - han æder godt og er meget madglad. Han fik ormekur for 3 uger siden. Men jeg synes stadig han er en smule tynd over ribbenene, og så har han en smule vom. Er det normalt eller skal jeg have lavet en ny gødningsprøve?? Han har fri adgang til godt hø døgnet rundt, og så får han havre, roepiller, lucerne, soyaskrå, racing minerals, salt og hvidløg efter foderplan (lavet af professionel). Han er vokset en del på de sidste 3 uger, nok i hvert fald 5 cm vil jeg gætte på. Linda.
Nu med egen hest

Medlem af FHK, HGK og pylreklubben

0
0
Svar på denne tråd

vommet
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 06:56
hvis han er en ædedolk, kan det godt være høet han bliver vommet af. Du kan prøve at se Carisma på min præs - hun har levet af hø også hele sommeren (dvs de har fået hø i løsdriften, og hun er ikke gået ud på græsset før end at alt høet var spist) Mine to føl der er meget madglade, har en del mere vom end ham der spiser almindeligt...

Sælges : 2 DV føl og 1 4 års Hoppe. Se min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 10:04
...mig bekendt bliver heste ikke vommede af hø med det bliver de af halm fordi der ikke er næring nok i det. Høet feder og giver fedt på siden og gør dem ikke vommede/tynde. Jeg ville nok bare sige at dit føl trænger til en ormekur.
0
0
Svar på denne tråd

Linda.
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 10:23
Er han hingst endnu? Hvor meget har i beregnet hans udvokset vækt til? Går og spiser han i løsdrift eller er han i en boks, når han spiser sit foder og sit hø? Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Han er en rigtig
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 13:55
ædedolk - foderet kører bare ned og han tror at alt kan spises *S* Yankee: Ja han er stadig hingst. Hans udvoksede vægt er sat til 600 kg da han bliver ret stor. Han kommer slet ikke i boks, men får alt sit foder i løsdriften. De får så kun foder en gang om dagen, men høet er der fri adgang til hele døgnet - der bliver sat en rundballe ind til dem. Der er meget lidt græs på folden, men det går han stadig og piller lidt i (vil det så være en god ide at give ham loppefrøskaller for at få evt jord med ud??) Til januar kommer han i boks og får en afmålt mængde hø (regner med ca 6 kg pt) og så er der frøgræs på folden. Linda.
Nu med egen hest

0
0
Svar på denne tråd

Lilar..
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 14:10
Jeg tror at i måske skal regne med at hans vægt muligvis kommer op på 650 -700 kg. Hingsteføl har brug for lidt mere foder end hoppeføl. Bind ham evt op ved fodring så i er sikker på at han får det han skal have. Hvilken plads har han i hirakiet? Det er heller ikke unormalt at hingsteføl der vokser bliver temmelig tynde og ser forfærdelig ud ind i mellem. Bare vær sikker på at han får det der er beregnet til ham af kornfoderet så han får proteiner nok. Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Ormekur
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 14:21
Jeg tror altså stadig han har orm. Har lige taget mit føl hjem og hun er også vommet, selv om hun fik ormekur 2 gange i sommers inden hun røg ud i engen. Jeg giver hende en ormekur i dag og en igen om 14 dage, da jeg så er sikker på, at bremselarve æggene er klækkede, man kan nemlig kun slå dem ihjel i udklækket tilstand. Jeg bruger den grønne equest til sidst da den tager alt og det er den eneste på markedet som gør det
0
0
Svar på denne tråd

Ivory26
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 14:43
Du kan ikke drive dem ud nu, der skal have været frost et stykke tid først. Før sagde man at equalan var hestens julegave, dyrlægerne anbefaler at vente med at give det til hen omkring februar - marts nu om dage. Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

min 1 års hoppe...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 16:08
fik taget gødningsprøve fra min 1 års hoppe = ingen orm.. alligevel 3 dage senere kommer der en fuldvoksen STOR strongolid (indvoldsorm) med ud da hun laver pærer. Jeg tager den med ned til dyrlægen, som synes det er et "flot eksemplar" og at han aldrig har set den så stor i levende live. Jeg får den med hjem i formalin, så de andre lige kan få den at se (ad *S*). Så nu har hun fået en ormekur, selvom prøven få dage tidligere viste nul orm... strongolider vokser sig ikke så store på få dage, så gødningsprøver er ikke altid sikre. hilsen sille
Udstyr m. KWPN logo sælges

Se billeder i min profil.

Lille broget pony hoppe købes.
0
0
Svar på denne tråd

Hans pels er
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 20:33
meget pæn og skinner selv om han allerede har sat en del vinterpels. Plejer de ikke at blive grimme i pelsen hvis de har orm?? Jeg har også kigget lidt, når han har tabt en pære på staldgangen når han er inde og blive nusset, og der har ingen orm været i. Så må jeg jo lige prøve at få lavet foderplanen om til 700 kg (han bliver nemlig både høj og kraftig for det er begge forældre) og så se om det hjælper. Linda.
Nu med egen hest

0
0
Svar på denne tråd

Orm...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 22:25
Der er faktisk ingen grund til at give ormekur mod bremselarver da de ikke skader hesten, kun går igennem systemet. Man skal give ormekur mod store/små blodorme og de hvide strongolider. Det skal gøres INDEN 15 okt hvis det skal give fuld effekt og igen inden de kommer på græs. Der ud over bør man få sin hest blodprøvet for at finde ud af om den har bændelorm, da dette næsten er umuligt at påvise i en gødningsprøve. Man bør behandle for bændelorm efter den første frost da de ikke kan tåle frost. Gør man det for tidligt vil bændelormene finde en pansermide og snylte på den. Den graver sig ned hvor der ikke er frost og derfor dør bændelormen ikke. Dette er noget vores dyrlæge har fortalt. KAtrine
0
0
Svar på denne tråd

Min dyrlæge mener
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 23:40
heller ikke det er nødvendigt at give en ormekur mere, netop fordi han vokser som han skal, og fordi han er fin i pelsen og ellers stortrives. Og han er jo først ved at blive kørt ordentligt ind på det foder han skal have, så det tager lidt tid før han ser ordentlig ud (i forhold til hans alder). Linda.
Nu med egen hest

0
0
Svar på denne tråd

Yankee
Forfatter: 
Dato:  23-10-2005 00:50
Ok! Tak for tippet! Jeg har bare fået afvide af min dyrelæge at jeg skulle give den i midten af November... Mens min mor siger at jeg skal give den imellem jul og nytår... Delte meninger. Angående gødningsprøver... tjaa... jeg synes også det er hat og briller. Det er skabt for, at dyrelægerne kan tjene nogle ekstra. Selvfølgelig skal man ikke give hesten ormekur hver anden dag, men med lidt sund fornuft ved man hvornår det er en rigtig god ide at give dem en. Har også hørt om heste folk som fik lavet gødningsprøve på hele stalden og de viste ingen tegn på orm... Men hestene var tæske fyldt af dem.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider