Hej
Jeg har været ved at læse gamle indlæg igennem, men synes ikke rigtig jeg kunne finde svaret.
Jeg er midt i et foderskift, fra et tilskudsfoder, til et andet. Ikke så smart på dette tidspunkt, men jeg har hørt mangt og meget, godt og dårligt ( mest det sidste) om tilskudsfoderet fra Tjørnehøj Mølle.
Det skal siges at min hest ser utrolig fin ud, god tykkelse, pæn pels m.m. Men jeg er blevet anbefalet Fiberlux basic ( tilskudsfoder ) fra Dangrønt, så det er det jeg er ved at skifte til.
Dette foregår selvfølgelig over en periode.
Spørgsmålet er:
Hvor meget tilskudsfoder skal min hest have??
Stort spørgsmål, her er lidt fakta om hesten.
-1/2 Araber - 1/2 Knapstrupper blanding.
-Pt. 153 cm, 3 år. Let type, lidt araberpræget, men
af en del kraftigere bygning - uden at være grov
(håber det er forståeligt ??)
-Vægt - ca. 400 - 450 kg. er mit bud. (ved det ikke!!)
- Motion, ingen, går og hygger, men er på mark min. 8- 9 timer pr. dag, afhænger af fodertiderne, som svinger lidt, pga. mit arbejde, højest dog en time.
Her er et billede, som måske kan hjælpe.
Han får denne mængde foder:
Morgen:
- 600 g. Havre
- 230 g. Byg
- 2 kg. Hø
Aften:
- 600 g. Havre
- 460 g. Byg
- 1 ½ - 2 dl. Olie
- 50-75 g. melasse
- 2 kg. Hø
Natmad:
- 2 kg. Gulerødder
- 3 kg. Hø
Hvor meget tilskudsfoder ville i tilsætte denne foderplan?
Evt. noget mere??
Jeg er ikke blevet anbefalet ekstra foder/vitaminer, af min dyrlæge.
Dog vil jeg gerne at han vokser godt, men selvfølgelig i proportion, med sin egen krop, størrelse, vægtmængde m.m.
Har læst at jeg kun må give 250 g. pr. kg. grovfoder.
Håber at der er nogle der kan hjælpe, jeg synes at 250 g. virker af meget lidt. Fiberlux'en indeholder jo meget lucerne, og fylder meget, men vejer lidt.
Men jeg er også blevet fortalt at jeg må give optil 1/3 tilskudsfoder i forhold, men er det i forhold til hele dagen, incl. hø eller, ja, jeg er lidt lettere forvirret ???
Det blev en ordentlig smøre, håber det er til at overskue, ellers bare spørg?
På forhånd tak
Venlig Hilsen
Lucky
Der er altid vejarbejde, på vejen til succes.