Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Dangrønt, tilskudsfoder...hvor meget? (lang
Forfatter: 
Dato:  01-02-2003 12:49
Hej
Jeg har været ved at læse gamle indlæg igennem, men synes ikke rigtig jeg kunne finde svaret.

Jeg er midt i et foderskift, fra et tilskudsfoder, til et andet. Ikke så smart på dette tidspunkt, men jeg har hørt mangt og meget, godt og dårligt ( mest det sidste) om tilskudsfoderet fra Tjørnehøj Mølle.

Det skal siges at min hest ser utrolig fin ud, god tykkelse, pæn pels m.m. Men jeg er blevet anbefalet Fiberlux basic ( tilskudsfoder ) fra Dangrønt, så det er det jeg er ved at skifte til.
Dette foregår selvfølgelig over en periode.

Spørgsmålet er:
Hvor meget tilskudsfoder skal min hest have??

Stort spørgsmål, her er lidt fakta om hesten.

-1/2 Araber - 1/2 Knapstrupper blanding.

-Pt. 153 cm, 3 år. Let type, lidt araberpræget, men
af en del kraftigere bygning - uden at være grov
(håber det er forståeligt ??)

-Vægt - ca. 400 - 450 kg. er mit bud. (ved det ikke!!)

- Motion, ingen, går og hygger, men er på mark min. 8- 9 timer pr. dag, afhænger af fodertiderne, som svinger lidt, pga. mit arbejde, højest dog en time.

Her er et billede, som måske kan hjælpe.

Han får denne mængde foder:
Morgen:
- 600 g. Havre
- 230 g. Byg
- 2 kg. Hø
Aften:
- 600 g. Havre
- 460 g. Byg
- 1 ½ - 2 dl. Olie
- 50-75 g. melasse
- 2 kg. Hø
Natmad:
- 2 kg. Gulerødder
- 3 kg. Hø

Hvor meget tilskudsfoder ville i tilsætte denne foderplan?
Evt. noget mere??

Jeg er ikke blevet anbefalet ekstra foder/vitaminer, af min dyrlæge.
Dog vil jeg gerne at han vokser godt, men selvfølgelig i proportion, med sin egen krop, størrelse, vægtmængde m.m.

Har læst at jeg kun må give 250 g. pr. kg. grovfoder.
Håber at der er nogle der kan hjælpe, jeg synes at 250 g. virker af meget lidt. Fiberlux'en indeholder jo meget lucerne, og fylder meget, men vejer lidt.

Men jeg er også blevet fortalt at jeg må give optil 1/3 tilskudsfoder i forhold, men er det i forhold til hele dagen, incl. hø eller, ja, jeg er lidt lettere forvirret ???

Det blev en ordentlig smøre, håber det er til at overskue, ellers bare spørg?

På forhånd tak

Venlig Hilsen
Lucky

Der er altid vejarbejde, på vejen til succes. 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: [FODR] Dangrønt, tilskudsfoder...hvor meget? (
Forfatter: 
Dato:  01-02-2003 13:38

Jeg vil tro, et sted imellem 7-800 g dagligt, hvis hesten skal være dækket ind med vitaminer/mineraler - måske kun omkring 5-600 g dagligt, det kommer an på bl.a. hø-kvaliteten ?

Mineralerne i FiberLux Basic er organisk bundne, så hesten optager dem rigtig godt.
Jeg mener, Dangrønt anbefaler 1000 g dagligt - men selv giver jeg kun 400 g, dog suppleret med andre vitamin/mineral-produkter, fordi FiberLux ved den mængde ikke dækker mine heste 100 % ind.

FiberLux er et rigtig godt foder, i mine øjne. Jeg synes måske, man betaler ret mange penge for lucerne og græs på den måde - men det opvejes af, at FiberLux er formidabelt til at genoprette et ordentligt Zink/Kobber-forhold, samt de organisk bundne mineraler, som du ikke finder tilsvarende i produkter på samme pris-niveau.

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-02-2003 13:46
Hej Tanja

Tak for svaret, må jeg spørge om hvad du giver af ekstra vitaminer og mineraler? Og i hvilke mængder??

Hø-kvaliteten, der må jeg være ærlig og sige, at det ved jeg ikke, men prøver at give ham rigeligt, omend mere end den 1 %.

Venlig Hilsen
Lucky

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-02-2003 13:54

Jeg giver et lille (20-30 g) tilskud af et kvægmineral uden Zink, der hedder BoviMin, samt A.D.E 60 m/selen (Stormøllen) - 1-2 ml. dagligt, altså MEGET lidt.

Jeg tror bedre, det kan betale sig for dig at give en større mængde FiberLux dagligt, og dække hesten ind den vej - jeg blander kun på den (besværlige) måde, fordi min wrap, som jeg har fået analyseret, er enormt vanskeligt sammensat.

Jeg har tjekket, og Dangrønt anbefaler rigtig nok 1 kg FiberLux dagligt til standard ridehest 550 kg (let arbejde) ... jeg vil stadigvæk mene omkring 800 g dagligt bør ku' gøre det til din hest, såfremt høet ikke er helt ringe.
Evt. kan du ringe til Dangrønt og høre dem ad - de er meget fiinke til at vejlede.

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-02-2003 15:47
Hej Tanja

Tusind tak for hjælpen, jeg prøver med de anviste mængder af fiberlux.

Venlig Hilsen
Lucky

0
0
Svar på denne tråd

Re: [FODR] Dangrønt, FULDfoder??
Forfatter: 
Dato:  02-02-2003 08:08
Er Fiberlux Basic ikke et fuldfoder??? Det mener jeg ganske bestemt, at det er. Du bliver nok nødt til at kigge grundigt på sækken, for at være helt sikker.

Jeg synes, at du skal få lavet en foderplan, så du ikke over-/underdoserer din hest. Det er dumt at fodre i blinde, i værste fald skadeligt.

Du giver ialt 7 kg hø. Dejligt at læse! Det er godt for hesten.
0
0
Svar på denne tråd

Til MM
Forfatter: 
Dato:  02-02-2003 10:52
Fiberlux ER et tilskudsfoder! Jeg fodrer selv med det, og har fået lavet en rigtig god foderplan af Tanja B - så hun ved hvad hun taler om!!

hilsen Mette71
0
0
Svar på denne tråd

1 kg. pr. dag.
Forfatter: 
Dato:  04-02-2003 23:41
Din hest er dækket 100% ind med vitaminer og mineraler ved 1 kg. fiberlux dagligt. Derudover skal du fodre med havre efter huld. Min egen 3 års får 1 kg. fiberlux dagligt og 3 kg. havre. Derudover får han hø efter behov.

Men har du spørgsmål kan du ringe til Dangrønt.

Mvh. Lisbeth K.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider