|
|
| protein godt og skidt |
| Forfatter:  |
Sillefisken |
| Dato:  |
19-10-2005 07:14 |
|
Hvad er i vokset op med er godt (mængde) protein i forhold til havd hesten laver og hvor stor den er? Jeg har bemærket at flere foderstoffirmaer, dyrlæger, bioeksperter m.m. har hver sin mening om det. Faktisk er der kun 2 der havde samme resultat. Hilsen sille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det afhænger |
|
|
af hestens alder og energi behov. Det er sådan at hestens evne til at fordøje protein falder med alderen. Og da de oftest får for meget protein skal de bruge meget energi på at nedbryde og udskille den ekstra protein som urinstof. Derved får hesten nedsat præstation og kommer lettere til at svede, ligesom stalden lugter af ammoniak. Hesten er afhængig af proteinstoffer som er opbygget af aminosyrer, da den ikke selv kan danne alle disse stoffer selv. Protein mangel vil medføre tab af muskulatur hos voksne heste og nedsat vækst hos føl. Jeg håber at det kunne hjælpe dig lidt på vej. Venlig hilsen Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| protein |
| Forfatter:  |
LeneG |
| Dato:  |
19-10-2005 11:53 |
|
Hejsa. Jeg tror, at tildeling af for meget protein er en udpræget fodringsfejl. Derfor lugter mange stalde og hestetrailere også rigtig grimt af hestetis og stram ammoniak. Der er protein i vores grovfoder, og nu hvor mange går over til wrap i stedet for hø og store mængder korn, er det nødvendigt at finde et tilskudsfoder, der ikke er tilsat store mængder protein, eller gå over til et simpelt vitamin/mineral-produkt. Føl og plage har generelt et meget stort behov for protein af god kvalitet til vækst og muskelsætning. De må gerne ligge på 120 gram ford. råprot. pr. FE. Drægtige hopper i de sidste 3 måneder og i diegivning ligger på omkring 100-120 gram ford. råprot. pr. FE. En præstationshest har ikke godt af for meget protein af de årsager, som er beskrevet i ovennævnte indlæg. En præstationshest skal bruge sin energi på huld og arbejde. Den må gerne ligge helt nede på omkring 80-90 gram ford. råprot. pr. FE. En almindelig hest til vedligehold må gerne ligge på 75-80 gram ford. råprot. pr. FE. En ældre hest har måske nok en dårligere proteinomsætning, men den har stadig brug for mere og finere protein for at holde sig godt både med huld og muskler. Så den må altså godt ligge lidt højere end vedligehold og især hvis den også laver noget. Rigtig mange heste ligger på 100 og derover i ford. råprot. pr. FE, uanset om de laver noget eller ej. Nogen trives fint på det, andre gør ikke. Nogle heste udvikler lever/nyre-problemer pga. for meget protein, og nogle heste er svære at holde i huld - måske pga. for meget protein? For meget protein tror jeg ikke er særlig sundt. Men når man fodrer med wrap og et tilskudsfoder, så kan det næsten ikke undgåes. Men det er noget, man bør overveje og være opmærksom på. Mvh. Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har da |
|
|
tænkt mig at give mine heste wrap. de får en blanding af byg og havre + plus 100 gr salvimin grøn om dagen. desuden får de ca 500 gr struktur E. deres urin lugter lidt, specielt hos min vallak på 15 år derimod sveder min hoppe enormt meget. mon det har noget med wrap at gøre. de får endnu ikke fuld ration da de stadig går ude om dagen og æder græs.
MVH NICOLE
-husk indsigt gir ansvar-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet