|
|
| Hvilket hegn? |
|
|
Vi skal til at have lavet nyt hegn herhjemme, da det gamle er meget dårligt. Jeg har prøvet at søge på nettet osv. men synes det er lidt svært at bestemme hvad det skal være for noget hegn. Derfor vil jeg meget gerne høre om jeres erfaringer og høre hvordan i valgte hvilket hegn det skulle være, og hvordan i fik det lavet. Hvis i har et billede, må i meget gerne vise det. Mvh Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores hegn |
|
|
Vores hegn er lavet af træ.. En stolpe pr 3 m og så med 2 brædder imellem. Hegnstråd over øverste brædt og imellem.. Vi bor ud til en stor vej så jeg turde ikke andet. For tænk nu hvis de løb ud  Vi lejede et hulbor. 2 mands betjent og borede alle hullene selv. Det tager lidt tid at få sat alle stolpene på plads og skrue det hele sammen.Med med lidt hjælp går det pænt stærkt.. Stolperne er sat 60 cm ned og hegnet er 1,30 over jorden.Det er meget effektivt og så ser det jo samtidig pænt ud.. Det kostede os ca 7000 at lave..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Daniela. |
| Forfatter:  |
Grande |
| Dato:  |
18-10-2005 20:29 |
|
Hvorfor sidder dit hegn indvendigt ?? Jeg har lige fået sat Poda Hegn, af Poda Hegn. Jeg skulle selv skrue hegsholderne i og da Poda manden kommer dagen efter fik jeg pænt besked på at skrue dem ALLE af igen og sætte dem på ydersiden da det er mest sikkert. Træls. Anne B. Jeg har valgt tråden fra Poda, ekstra kraftig tråd, med Rope o`cut på og sat sammen af fagmand, da det er ret svært (ihvertfald 1. gang) at samle det hele rigtigt. Jeg viller gerne have Hippolux fra Poda, men han frarådede mig det faktisk, indtil de får lavet et endnu bedre produkt, da man endnu ikke har set alle de skader det kan give. I næste uge skal vi have sat 1/2 rafte hegn fra Poda om folden mod vejen. Indvendigt på det hegn skal der bare være en almindelig ståltråd, der hvor der ikke er træhegn skal der være tråd igen. Det er dyrt med de 1/2 runde rafter. Texas hegnet er endnu dyrere og skulle en heste knække en vandret skal 2 lodrette stolper op for at få det samlet igen. Jeg gav 8.500kr. for inhegning af 1 tdr. land med tråd, rope o`cut, elastik led og alt materialer. Jeg skal give 32.000 kr for "rafte" hegnet på 300 m opsat. dertil kommer tråd og holdere. Får det kun sat op for at det skal se pænt ud ned af vores lille grusvej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kommer an på |
zeusen |
18-10-2005 22:31 |
|
Hvor meget det må koste... Det flotteste er og bliver et godt træhegn med en indvendig tråd (mest for at de ikke æder træet). Men det koster rigtig mange penge, især hvis du skal have det i noget ordentligt træ som ikke forvitrer på få år og som derfor kræver en del vedligeholdelse. Så kan du købe nemme flytbare hvide plastic stolper i forskellig højde med spyd i enden, hvortil du kan bruge både reb, bånd og alm. tråd. Så findes der et utal af forskellige stolper. Mit ultrabillige hegn er ca. 140 cm højt (har haft hingst), med tre rækker reb af den dyreste hos Lindberg (det kan ikke betale sig at spare der). Hjørnestolper, ledstolper og opstramningsstolper er firkantede trykimprænerede træstolper med rundstolpe der støtter på skrå. Ellers har jeg været rundt og hente tæpperør (plastic) som findes i op til 5 m. længde, men mange er 3 eller 4 meter. Dem har jeg blot puttet 40 cm i jorden, boret huller med et tykt bor når de stod i jorden og kommet rebet igennem (du sparer her en masse holdere) Mit hegn på godt 3 tønder, fordelt på 3 folde, med dobbelt mellem foldene (igen pga. af hingsten), kostede ca 6000 kr incl. selve strømkassen, håndtag, reb og de rebholdere der skulle bruges på træstolper og ved led + selvfølgelig kørsel efter tæpperør. Det ser faktisk bedre ud end det lyder. Lad være med at bruge spiralled. Det kan udvikle sig til noget værre hø, og man har hørt om heste der har fået hale og sig selv viklet ind i det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kunststofpæle |
Nanna Møller |
19-10-2005 00:22 |
|
Min veninde tale igår om kunststofpæle, der skulle være mmeget fremme i Tyskland, og holde "evigt" (?). De var ikke så dyre 25-30 kr/stk. Hvis du er interesseret så mail, så skal jeg spørge hende om flere oplysninger. Nanna.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Raftehegn fra Poda |
saral |
19-10-2005 10:39 |
|
Hej Jeg har raftehegn fra Poda rundt om min ridebane samt vinter/jord folden. Omkring græsfoldene har jeg tensor pæle på 120 samt 2*2 cm bånd. Jeg havde ikke råd til at købe raftehegn til alle græsfoldene. Hilsen sara
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grande jeg |
pixie1 |
19-10-2005 11:28 |
|
forstår ikke helt hvad det er du siger  Vi har Hippolux om alle vores folde, og i alle de år produktet har været på markedet, er der ikke konstateret en eneste skade på heste. Tror i enten har misforstået hinanden, eller også har han ikke helt haft styr på sine varer. Tilsvarende er der lavet et produkt der hedder White Lightning, og det er det samme som Hippolux, bare lavet af et andet firma og heller ikke her er der konstateret skader på heste. Det er faktisk fysisk umuligt for en hest at komme til skade i et Hippolux hegn, og det vil man kunne forstå når både man sætter det op og når man ser en hest rende i det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig |
|
|
Vi har netop sat "kopien" op, som matcher Hippolux. Det kan ganske simpelt ikke lade sig gøre at komme til skade på det hegn. Det er ekstremt ufleksibelt, hvis man kan sige det på den måde. Kan absolut ikke sno sig om et hesteben eller skære, da der er en kraftig plastik kerne udenom tråden. Vi havde altså også lidt "sjov", da vi skulle sætte hegnet op, da det er så stift. Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak skal i have |
|
|
Tak skal i have for alle svarene. Hegnet skal helst ikke være for synligt, så træhegn er nok ikke det bedste. Det skal virkelig være solidt og holdbart, da vores unghest har det med at prøve hegnet rigtig godt af. Jeg har lige bestilt nogle brocurer hjem, så nu vil jeg til rigtig at undersøge, hvad der passer bedst til vores fold. Mvh Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|