Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Skrap mukbehandling
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 10:19
Jeg har fået et råd til min hoppe, som har en del muk, det lyder sådan her: Bland en god håndfuld brun sæbe med en dl. salt og en god sjat klorin. Smør det på mukken og den forsvinder i løbet af et par behandlinger. Jeg ved ikke rigtigt om jeg tør, da jeg synes det lyder lidt stærkt...tror I det vil skade hesten? Jeg vil selvfølgelig skylle det det af igen, så det ikke får lov at sidde en hel dag.
0
0
Svar på denne tråd

Brun sæbe
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 11:15
Hvis du prøver at kigge på bøtten/flasken med Brun Sæbe, så er der sådan en orange firkant med et sort kryds. Det betyder at det er sundhedsskadelig og IKKE må komme i kontakt med hud. Så nej, det ville jeg overhovedet ikke overveje. Hippolyt har en vaseline, der er rigtig god, den både helbreder og forebygger samtidig.

Hilsen Charlotte

Ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

2 andre muligheder
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 12:24
Jeg mener at man kan bruge almindelig honning, til muk. En tur til stranden hvor hesten får lov til at dyppe ben kan også klare det.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Hvis alt ..
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 13:51
... andet misser... ;-D Doktor dyr har en ganske udemærket muk salve/pencilin salve og en lille indsprøjtning. Det virker!
MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

Muk igen
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 14:03
Jeg har før brugt brun sæbe til at rense sår og fjerne mukskorper med, efter dyrlægens anbefaling. Det skete der ikke noget ved. Honning har jeg ikke prøvet, men rent logisk kan jeg ikke se det skulle virke. Der er 5 km til vandet, så det bliver nok ikke lige det jeg gør. Jeg har prøvet dyrlægens muksalve med binyrebarkhormon, og det hjalp da en del (selvom det gik meget langsomt). Hesten blev bare så ked af behandlingen, da det gjorde ondt at få vasket det hver dag, at jeg til sidst synes det grænsede til dyrplageri. Så nu er jeg tilbage hvor jeg startede. Jeg har brugt horsecare det sidste stykke tid, og det fjerner skorperne rimeligt godt uden at man skal vaske. Det tager bare enormt lang tid at få has på, så hvis det andet nu havde virket i løbet af et par behandlinger så var det jo super.
0
0
Svar på denne tråd

muk...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 14:31
Hejsa. Jeg har haft rigtig gode erfaringer med BH blåspray mod muk. Den tørrer mukken ud. Det positive ved dette er, at man ikke tilfører yderligere fugt. Nogen har også succes med BH skin healer. Derudover har jeg haft positive erfaringer med Virkon S. Efter et par behandlinger var mukken væk. Evt. i kombination med blåspray. Så kan man vaske i blå biotex, der indeholder gode sårhelende enzymer, men det er naturligvis bedst, hvis der er væskende sår og sårskorper. Det er jo ikke helt så skrapt som Virkon S og let at købe i en levnedsmiddelbutik. Nu er jeg heller ikke helt sikker - er Virkon S ikke blevet receptpligtigt? Eller er det håndkøb stadigvæk? Hvis det er receptpligtig skal man jo have fat i dyrlægen først. Så er der atamon, som normalt bruges til syltning og madlavning. Det har også en effekt på muk. Honning skulle have effekt og svinefedt. Men de to sidstnævnte er ikke for smarte, hvis der er mange fluer. Ellers er det vigtigt at holde huden i kodebøjningen smidig med en god creme her i efteråret og vinteren. Det er med til at holde huden fri for rifter og småsår, der danner muk. En almindelig pattesalve er god til dette formål. Bare smør koderne ind nogle gange i ugen, så tror jeg, at mange ville undgå muk. Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

Zinksalve
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 18:22
jeg har rigtige gode erfaringer med (baby) zinksalve. Vasker koden ca 1 gang i ugen, de andre dage piller jeg skorperne af alle dage smører jeg et godt lag salve på omrødet 1 - 2 gange dagligt. Jeg vasker koden i noget lidt skrappere end bare sæbe, pt bruger jeg en iodine opløsning (iodine er et jod baseret desinfektions middel som bla kan bruges i forbindelse med operation) Zinksalve kan bl.a. købes i bilka og står somregel sammen med baby produkter, da den bruges mod en rød ende ;-)

Sælges : 2 DV føl og 1 4 års Hoppe. Se min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 19:44
...altså ofte brun sæbe til min ponse og han har aldrig taget skade, hvilket mine fingre heller ikke har, for jeg tager ikke handsker på når jeg bruger det. Min læge har engang anbefalet mig at vaske mine fingre i det efter jeg havde fået tre fingre i klemme i en dør og neglene var blevet boret i for at lette trykket. For at holde hullerne åbne skulle jeg vakse dem i brun sæbe, hvilket virkede, selvfølig skal det vaskes af igen. Ellers har jeg hørt at blå biotex er effektivt eller atamon.
/ Pernille L.
0
0
Svar på denne tråd

Brun sæbe...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 21:59
... min gamle ridelærer som har MEGET erfaring med heste osv. brugte varmt vand og brun sæbe til en hovbyld som hesten stod i blød i 5-10 min hver dag. Der skete heller intet ved det.
0
0
Svar på denne tråd

Muddy Marvel 3 trins behandling
Forfatter: 
Dato:  18-10-2005 07:52
Vi forhandler Muddy Marvel 3 trins mukbehandling til dyrlægerne - og med rigtig god erfaring ! Det er udviklet til at tage selv svære angreb - og uden recept ! Et sæt koster 449,- alt incl. Se http://www.equidan.dk
0
0
Svar på denne tråd

hvad blev der af
Forfatter: 
Dato:  18-10-2005 09:44
BLÅ BIOTEX!! der er nogle bakterie dræbene enzymer, og det virker rigtig godt. en god lunken sæbe blanding, gnid det godt ing og smulre skoberne af, skyld godt efter så sæben er væk tør det godt med et håndklæde og lad det så luft tørre i 10 min. derefter kommer du ganske alm. atamon på. det er rigtig efektivt!!!
0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  18-10-2005 10:31
har lige tjekket min dunk med brun sæbe, og den har ikke skyggen af en orange firkant med et sort kryds i. Jeg ved ikke om der er forskel på brun sæbe, men det kunne da være rart at vide om der er noget brun sæbe man ikke må bruge udvortes.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg anbefaler..
Forfatter: 
Dato:  19-10-2005 22:13
Jeg anbefaler varmt et "system" fra Equidan. Jeg havde prøvet ALT og mukken ville bare ikke væk. Så så jeg en annonce for Equidan, hvor de reklamerede for nogle produkter. Der er noget som man vasker skorperne med og et andet produkt, som desinficere området og til sidst kan man komme en creme på, som hindre bakterier i at komme ind i området igen.
0
0
Svar på denne tråd

Et gammelt husmor råd...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2005 22:27
Tag noget Atamon (bruges i madlavning, bla. til syltetøj netop for at det ikke skal mugne. Så det er ganske ufarligt), det er nemmest hvis du putter det i en spray flaske. Sprøjt det på det angrebne område. Dæk derefter det hele med kartoffelmel. Put et stykke vat omkring, og slut af med en staldbandage. Det virker simpelthen så effektivt. Den dyre metode er noget creme fra Helena Rubinstein. Hvis du er mere interesseret i dette, så skal jeg nok lige skaffe navnet på det. Det er lidt dyrt, men overraskende effektivt.

Tryk her! Bil sælges.

:-D Mille Sulbæk & Tessa Birkelund :-D
0
0
Svar på denne tråd

Sebacil...
Forfatter: 
Dato:  20-10-2005 11:37
... som fåes på recept, bruges f.eks. af jydefolk med muk- og skabproblemer. Sidste vinter havde jeg for første gang en hest med muk, og da jeg havde prøvet alle "husrådene" prøvede jeg også med Sebacil. Det forsvandt som dug for solen! - og er ikke set siden. Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

altså!
Forfatter: 
Dato:  20-10-2005 11:52
Det mest effektive er (og ja jeg er jyde *G*) sebacil! Ellers brug blå biotex eller atamon! Og min dyrlæge ville blive ret så forfærdet hvis han læste at i brugte vand. Muk kan nemlig spredes når man bruger vand. Og ja det passer. Havde nemlig selv brugt vand, og vasket koder, og det hjalp aldrig en meter før han pointerede at det måtte man ikke. Fik at vide at hvis jeg skulle vaske det blev det højest en gang om ugen... men slutter mig til Sif,millesulbæk og winniej... Effektivt!
Nye billeder på min præsentation!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet