|
|
| Vil ikke tage biddet....hva gør jeg? |
| Forfatter:  |
mille |
| Dato:  |
28-01-2003 21:06 |
|
Hej!
Jeg har en dejlig unghest, som på næsten alle punkter er meget tillidsfuld og medgørlig....men hun vil ikke tage biddet i munde, så vi har ca.10-20 minutter hver gang hun skal have hovedtøj på...med en lille kamp....hun er ikke bange, men bryder sig bare ikke om det...jeg har prøvet med små godbidder samtidig med bid...megen ros..osv osv....jeg har brug for lidt hjælp, da mine arme snart er helt lamme (-:og det selvfølgelig IKKE skal være "en kamp"
Vil bare så gerne ha at hun får det godt med at få bid på, da det jo er noget hun kommer til at skulle resten af sine dage.
Mille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: [GEN] Vil ikke tage biddet....hva gør jeg? |
Sofie030698 |
28-01-2003 21:27 |
|
Hej Mille..
Jeg har selv en unghest, det var så bare ikke fordi, at han ikke ville tage bidet i munden, men han gad ike at "gumle" på det. Men det jeg gjorde var, at gøre bidet vådt og rulle det i sukker. Det er næsten det eneste jeg kan komme i tanke om, men håber at du kan bruge det til noget.
Med venlig hilsen Sofie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Mille
Jeg har en pony som pga store tandproblemer er blevet lidt bange for at tage biddet.
Jeg gør det at jeg HVER gang jeg lægger hovedtøj på ham, så giver jeg ham en sukkerknald sammen med biddet. Jeg syntes det fungerer godt, for sukkeret smelter i stedet for at det er en godbid der skal tygges.
Denne procedure har nu resulteret i at min pony nærmest åbner munden straks han ser biddet, så det virker godt.
Jeg vil fortsætte med at gøre det, han kan ligeså godt blive ved med at få den positive oplevelse ud af at få bid i munden.
Prøv det, og lad aldrig hesten få fat i sukkeret uden også at få biddet i munden, de forsøger et par gange, men det må ikke lykkes.
Med venlig hilsen
Winnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hejsa
Hvis jeg står med en hest, som ikke vil tage biddet, så har jeg lært, at man lige tager en finger ind på ladden i den ene side og presser ned. Så åbner hesten automatisk munden, og ind ryger biddet. Så kan man jo rose og give sukker herefter.
Og det er da en fin ide at rulle biddet i sukker. Sørg også for at biddet ikke er koldt er koldt, når du putter det ind i hestens mund - skyl det evt. i lunkent vand først.
Og med ros, ros og ros når man langt. Morgan åbner munden for at tage biddet, bare man lægger tøjlen op over hans hals. For det er dælme træls at skulle "slås" med en hest for at give den trense på.
MVH Charlotte
>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej,
Ja, jeg gør ligesom Charlotte forklarer (tror jeg). Jeg tager med venstre hånd om trensen (ca. midt på) og holder samme hånd ovenpå næseryggen (så hesten ikke kan tage hovedet op) således, at bidet er placeret lige under munden. Så bruger jeg højre pegefinger og tommelfinger til at stikke i mundvigen på hesten, som så åbner op. Så hæver jeg transen med venstre hånd, så bidet glider ind i munden. Det lyder indviklet, men det ér egentlig helt naturligt.
Jeg snakker gerne roligt til hesten imens og roser når den åbner munden. Jeg synes, at det er vigtigt, at holde ordentlig fast med venstre hånd på næseryggen, for har hesten først opdaget, at den kan slippe ved at flytte hovedet, så bliver det straks mere besværligt. Man skal helst undgå, at gøre et nummer ud af det. Jeg varmer også altid bidet (på mig selv, da vi ikke har varmt vand).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej
Put lidt flydende melasse på, eller lidt honning, det plejer at hjælpe. Vær også opmærksom på ikke at " flå" biddet ud efter brug.
Og ja, som flere andre er inde på, så sørg for biddet ikke er koldt.
Hej, Hej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg havde lidt det samme problem med min unghest. Det hjalp da vi skiftede fra et alm metaltrensebid til et æblebid. Nu tager hun begge uden problemer. Altså ikke på en gang (GG)
Måske kan den bare ikke lide den slags du har..
Hilsen
Katarina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
lotteC |
29-01-2003 07:06 |
|
Jeg vil også gør det på nogenlunde samme måde som Charlotte(Morgan). Det er bedre man giver dem godbidden, efter de har taget biddet i munden. Om ikke andet så må du tage den tålmodighed det tar, inden hun har accepteret at få det i munden. Jeg plejer nogengange at varme biddet, så det ikke virker så ubehageligt.
Held og lykke med hyppen.
Mvh. Lotte. "Danske Oldenborg heste kan og vil" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
bonny |
29-01-2003 09:46 |
|
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om der måske kunne være en grundt til at hesten ikke vil tage bidet.
Min hyp åbner selv munden når jeg starter med at lægge tøjlerne over halsen, også er det bare at føre bidet op i nærheden at munden, så tager han del selv, vel og mærket hvis det er trensen vi snakker om. Hvis jeg kommer med Kandaret, så skal jeg have fingerne i munden på ham, for at få ham til at åbne munden.
Pointe: Kan det være at bidet er for skarpt, eller ikke passer til hesten.
Har du kigget indad, hvordan er din hånd når du rider, hvis den er hård, kan det være derfor.
Prøv at undersøge dette?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej igen,
Jeg kom lige til at tænke på, at jeg engang har fået fortalt, at de bid, der er lavet af kobber, skulle smage bedre for hestene. Desuden føles kobberbid ikke så kolde som normale bid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej igen,
Jeg kom lige til at tænke på, at jeg engang har fået fortalt, at de bid, der er lavet af kobber, skulle smage bedre for hestene. Desuden føles kobberbid ikke så kolde som normale bid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
man kan også få gummi bid som smager af æbel når hesten har det i munden. det kan da kun tænkes at være en god oplevelse for hesten at have sådan et i munden. det er da hvertfald forsøget hver.
Held og lykke

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
mille |
29-01-2003 21:15 |
|
Hej alle sammen!
Tak for alle de gode ider..........jeg vil lige sige, jeg har prøvet det med fingeren i munden, samt den med godbid, både efter og imens...uden held...også varmet biddet....men hun har fået en fiks ide, fordi det er lykkedes hende at slippe fra mig en enkel gang...hun er hurtig til at fange muligheder...både på godt og ondt.....klog hyppe (-:
Jeg vil prøve det med honning osv
Hun har et af de der tykke tredelte KK bid, og det ligger fint i munden, men måske damen er til æblesmag...det må komme an på en prøve..smil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|