Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forfangen????
Forfatter: 
Dato:  16-01-2003 19:42
Jeg har det problem at min hest er syg, og ved ikke helt hvad den fejler.
Den har været stivbenet den sidste 1½ uge. Jeg havde en dyrlæge ude da den begyndte at blive stivbenet, og hun sagde at den var forfangen, så jeg fik hovsmeden ud dagen efter. Han kunne ikke forstå at den skulle være forfangen, da den ikke havde symptoner på det. Så fik jeg min egen dyrlæge ud, og den var ikke forfangen. Han sagde at den havde fået ømme hove af at gå ude på den frosne, knoldede jord ( det skal lige siges at den var meget slemt forfangen for 2 år siden ). Så efter at den fik lov til at stå i sin boks en uge, gik den faktisk helt normalt ovre i ridehallen. Men så igår var det helt galt med den. Den lagde sig bare ned da den kom over og ridehallen, og var næsten ikke til at slæbe over i boksen igen. Så kom dyrlægen igen. Men den havde/har stadig hverken varme hove eller høj puls i benene.
Er der nogle af jeg der har prøvet noget lignende, for så vil jeg meget gerne høre fra jer.
0
0
Svar på denne tråd

Re: [SYG] Forfangen????
Forfatter: 
Dato:  17-01-2003 11:05
Jeg synes du skal prøve en anden dyrlæge - det lyder ikke som om vedkomne har styr på ret meget, hvis han/hun ikke kan guide dig i retning af hvad din hest fejler så du bliver nødt til at spørge os om råd. Forfangenhed kommer primært af for meget frisk græs, og det er der jo ikke just på denne årstid - eller hvis du overfodrer den helt vildt med enormt proteinrigt foder, men hvorfor skulle du det? Forfangenhed kan smeden ikke se i hoven før et par måneder efter at hesten har været syg, så det er nok derfor han ikke kunne konstatere noget, hvis det da er forfangenhed? Det tror jeg nu ikke, efter det du beskriver og taget i betragtning af omstændighederne. Under alle omstændigheder lider din hest, og der skal gøres noget hurtigt. Kan du ikke finde en anden dyrlæge?

Kh. Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-01-2003 13:38
Hej
Det kan lyde af nyreslag. Og det er ikke til at spøge med. Få fat i en god hestedyrelæge han kan tage nogle blodprøver og be- eller afkrafte det.
Nyreslag kan i sidste ende blive farlig for hesten. Når han nægter at gå må den under ingen omstændigheder flyttes! Kald dyrlæge.
din hest vil når det er akut være meget øm over krydset. Pas på den kan være så øm at den vil prøve at sparke dig væk.

Knus LeneJ
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-01-2003 21:12
Min lille pruhest har heldigvis fået det meget bedre!Hun går stort set normalt når hun går på blødt underlag. Grunden til at hovsmeden kunne se at hun ikke var fofangen, var fordi at hendes hove overhovedet ikke var varme, og hun ikke havde høj puls i benene. Men selve hoven kan han selvfølgelig ikke se det på endnu.
Grunden til at min dyrlæge ikke kunne forstå at den var forfangen, var fordi at det var et meget underligt forløb. Efter hun havde været meget slemt forfangen for 2 år siden, burde det komme med et ordentligt brag hvis hun ville få det igen. Og det kan man ikke sige at det har gjort, for det har stået mere eller mindre på i 2 uger.
Men det vigtigste er bare at hun har fået det meget bedre nu :-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-02-2003 08:18
Min datters lille pony fik også diagnosen forfangehed her i november. Han stod på den karakteristiske måde, lagde sig, når han skulle gå, men hovene var ikke varme, og han havde ikke forspist sig i noget. Han havde derimod haft smed, og han var nok blevet skåret lidt tæt. Så det var boksro, smalkost (bare for en sikkerheds skyld og smertestillende. Nå, det blev så stille og roligt bedre, han fes rundt i ridehuset, men da han kom på fold igen her ved juletid, så var den gal igen. Han fik simpelthen ømme fusser af den hårde jord. Nu har han fået to små nuttede forsko på, så han kan komme ud - og nu er der intet i vejen.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider