Hej.
Min hest athene, er begyndt at ligge ned i boksen om morgenen når der fodres ligger hun bare og det er ikkke noget hun har gjordt før, og hun spiser ikke rigtig hun nipper mæst bare til maden og giver sig gooood tid hun plejer at æde i sig, jeg har lagt mærke til at hun er ved at blive stiv/hård ved manken.
Kan det være forfangen hed? og hvad kan jeg gøre?
Forfangenhed er en akut sygdom og kræver øjeblikkelig dyrlæge
Forfangenhed viser sig normalt ved at hesten lægger vægten over på bagparten og ikke vil støtte på forbenene, desuden er den ikke meget for at flytte sig.
Hvis din hest pludselig begynder at opføre sig anderledes end normalt uden påviselig grund, synes jeg at du skal ringe til dyrlægen og tage en snak, og hvis dyrlægen skønner det nødvendigt få tjekket hesten igennem.
Om det er forfangenhed, skal jeg ikke kunne sige, men vil klart anbefale dig at ringe til din dyrlæge. Når en hest pludselig ændrer adfærd, er der en grund. Det er vores ansvar at reagere på de signaler, hesten sender, og det gør du til en vis grad allerede, ved at undre dig. Men få den hellere tjekket, så ikke det udvikler sig til noget alvorligt.
Jeg har nu haft ringet til dyrlægen og vi skal bare holde hende under observation her hele aftenen, altså gå derud hver time og se til hende og han er hjemme hele aftenen så vi bare kan ringe, han mente ikke det var noget men han var parat hvis der blev noget...Så Hetsene hører musik og har lys tændt så der er ret hygligt ude i stalden nu..