|
|
| Af med dækkenet, men hvordan?? |
| Forfatter:  |
atengstedt |
| Dato:  |
01-01-2003 17:55 |
|
Absolut er lige hjemkommet fra Langå rideklub (har været udlånt til en veninde) hvor han har stået siden august..
Han har været opstaldet i udendørs boks med daglig adgang til fold i flere timer, og så er alt jo godt -
MEN for ikke at sætte uhensigtsmæssig meget pels, så har han stået med dækken på - faktisk ikke mindre end tre dækkener!!
pr 1. december begyndte "nedtrapningen" og på nuværende tidspunkt har han faktisk en pæn begyndende vinterpels (minus to halvskaldede skuldre) under det ene dækken han stadig går rundt med (et vindtæt, foret et af NZ typen)
Jeg er på ingen måde er interesseret i at have en "dækkenhest" (og jeg ved af erfaring at Absolut under normale forhold sætter rigelige mængder af vinterpels)hvorfor det er min mening, at så hurtigt som vel forsvarligt, skal han "vænnes fra" det sidste dækken.
Men HVORDAN griber jeg det mon bedst an??
Igår mens solen skinnede og det var vindstille fik han "frakken" af - og så på igen noget senere, da de ikke gik ind i stalden i nat og han tydeligvis kom til at fryse..
Planen er, at han skal have dækkenet af så ofte som forsvarligt - han skal jo hverken fryse unødigt eller forkøle sig - og så tilbydes ekstra foder til at "varme sig på" sålænge det er nødvendigt.
De har alle 5 fri adgang til wraphø, således at han selv kan spise lidt mere imens pelsen gror (og jeg regner med, at han tillige hermed skal have lidt kraftfoder extra oveni hvad han plejer at få)
Gode råd, anyone??
med venlig hilsen atengstedt
SÅ kom der billeder af ALLE de 5 brune på min præsentation!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: [PLEJ] Af med dækkenet, men hvordan?? |
Cici |
01-01-2003 18:16 |
|
HEJ!
ang. wrap hø:
wrap hø er meget stærkt for maven!!!
køb noget frø græs i stedet for det er meget bedere og så er meget grønt i også kan de jo også gå og spise det så meget de vil!!!
husk at:  Ingen haflingere, intet liv!:{-( Heste vrinsk fra haflinger hoppen cici og hendes ejer Clara 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
hej
da jeg fik min gammeljas hjem havde han stået på
rideskole så jeg havde også lidt kvaler ved bare
at slippe ham ud uden tøj på i en frilufts stald
det var midt i december,jeg gjorde det at om dagen
gik han uden og om natten med dækken i starten fik
han det på nårdet blev mørkt efter en uge fik han det
først på ved 19 tiden og igen ved 23 tiden for til
sidst at slippe af med det helt det tager godt nok
lidt lang tid men jeg ville være sikker på at han havde
sat nok pels,og det havde han for han blev ikke syg på
nogen måde,bare sørg for at de hele tiden har noget
at gumle på
hilsen berit
smuk 4 års kat.2 pony vallak rå samt tinker hoppe plag fra august 2001 til salg se dem på præsentationen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte |
01-01-2003 18:51 |
|
Hejsa!
Sådan som vejret er ligenu og med den vejrudsigt der er den næste uge frem, ville jeg lade ham beholde dækkenet på, og så vente på tydelig mildning af vejret. Der er op til 20 graders temperaturforskel fra forrige uge og til nu. Selv mine som har tyk vinterpels, har den rejst på trods af vindstille og der skal nogle timer til på stald, før de lægger pelsen ned igen.
Mvh Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Baby-blue |
01-01-2003 19:51 |
|
Har hesten ikke fået ødelagt fedtlaget ved at gå med dækken?!?!
Når en hest først har fået dækken på skal den have det på resten af sine dage, pga fedtlaget!
Eller er det bare mig der er forkert på den??
Hilsen *Baby-blue*
Charles Mountfort dressursadel stjålet! I Roskilde d.12 dec! Værd sød at holde øje... -Tak!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
atengstedt |
01-01-2003 20:11 |
|
Cici: Der er da ikke skabt megen næring i frøgræshalm??! Kan du evt mene noget andet end lige netop frøgræs, for ellers giver det da ingen mening for mig
De ER dog tilvænnet Wrappen alle 5 over længere tid og jeg har IKKE observeret nogen maveproblemer - tværtimod
Dorte: Ja fy for pokker, det er koldt nu!
Han går også rundt med frakken på nu - og har ikke haft den af idag, uden for at få lidt "luft til pelsen"
Baby-blue: Ødelagt fedtlaget?? Dækken på for altid??
Ja, jeg tror (og HÅBER!!) at du er forkert på den - ellers har jeg en hest til salg fra og med idag!!
med venlig hilsen atengstedtSÅ kom der billeder af ALLE de 5 brune på min præsentation!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg ville vente med at afvænne ham fra dækkenerne. Lad ham gå med et tykt dækken på indtil efterår og så kan du trappe ham ud af dækkenerne med overgangs til sommer.
Hvis man har givet hesten dækken på, så er det altså for en hel sæson. Ikke bare nogle måneder desværre.
-miki-
....hende uden signatur!! hmmm er det en signatur når man skriver man ingen har Go figure!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Baby-blue: Jeg har da en hest gående i det fri, som har gået med dækken før, men som ikke gør det i år - intet problem, det med fedtet må være en skrøne.
Cici - frøgræs er at sidestille med halm, ingen næringsværdi af betydning og desuden er det som regel af en så ringe kvalitet, at det er uegnet til hestefoder pga. støv. Wrap er et udmærket hestefoder, og efterhånden meget brugt rundt omkring - og de fleste heste tåler det godt, man skal bare være opmærksom på, at det ikke må være for vådt og at man skal kigge det efter for kadavere i pakkerne. HØ ikke frøgræs og wrap kan sammenlignes, men allergiheste tåler ikke hø, og derfor kan man være tvunget til at bruge wrap - min allergihest er fuldstændig hostefri, så snart der ikke er hø i stalden, og som en tommelfingerregel siger man da også, at hø helst skal bruges inden jul, ellers indeholder det for meget skimmelsvamp.
Atengstedt - jeg ville lade hesten gå med et enkelt dækken sæsonen ud - er det vandtæt og åndbart så behøver du ikke at skifte det, og det giver ikke noget besvær - og så ville jeg lade være med at give dækken på til næste år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
zeusen |
02-01-2003 10:05 |
|
Jeg vil også mene at løbet er kørt for denne sæson. Du kan ikke bare pille et dækken af en hest midt i vintersæsonen idet den slet ikke har skabt den rette vinterpels og fedtlag i pelsen. Men til næste vintersæson har du ingen problemer, du lader bare være med at give den dækken på og lader være med at strigle for meget på ham vinteren igennem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Else Gadgaard |
02-01-2003 20:45 |
|
Med min sparsomme viden til dækkener, ville jeg dog også sige, at løbet vist er kørt, og især med den vejerudsigt de lover frem ad.
Men der er dog lidt lysning i det her, for det er kun for i vinter..... 
Når nu foråret kommer og det milde vejer får sit tag i det igen, ja så har du igen en hest uden dækken.
Næste vinter??? En hest med vinterpels selvføldig !!!
Kan da godt se at det er lidt træls med en hest der nu er vænnet til dækken, men i overlever nok begge to, med at få den frakke på her i vinter. Det giver da også lidt ekstra hygge til den nyhjemvente hest. Og som du selv skriver, så får den den af ind imellem til at lufte pelsen. Bare pas ekstra på, at den ikke fryser, i de få timer den har den af, for så er det et andet løb i skal til og igennem.
"Super Godt Nytår !!!"M.K.H. Else. "Man lugter ikke af hest, man dufter!!!!"
"Kærlighed er uden vilje. Den falder lige så godt på en lort, som på en lilje!"
Nogle af mine hyppere kan ses på: http://www.kasmet11.webbyen.dk Jeg har 2 stk. til salg. Rino og Nema. Jeg giver gerne flere oplysninger, så skriv til mig......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Du kan vel lade ham gå med det så længe vejret er som det er - og så tage det tidligere af end alle andre ville have gjort - og have det liggende til hvis vejret skulle slå om.
Jeg overvejer også at tager Roxsanes af. Hun fik det først på efter at hun havde sat hele pelsen og kun fordi hun var uudholdelig jaloux på Xantho, men nu virker hun træt af det og da det KUN er et regndækken uden foer tror jeg ikke hun ville tage skade af at gå ude.
Det med fedtlaget er da helt klart en skrøne! Den har ikke godt af at gå uden dækken den ene dag og med den næste - sådan skiftevis, men det er altså ikke for resten af livet - højst resten af vinteren man binder sig! Mette - som endnu ikke er fyldt 16, hvis hun selv skal afgøre det.. Jeg nægter i hvert fald at ride andet end mine dejlige ponyer!! Mød mig og mulerne på vores flotte nye hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|