Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kan hingsten gå med de andre?
Forfatter: 
Dato:  01-01-2003 10:47
Hej Alle.
Jeg har fået min drømmehest, en frieserhingst på 1,5år. Problemet er at jeg er i tvivl om, om den kan gå sammen med 3 vallakker og 1 hoppe i STORT løsdrift med 60kvm læskur. hoppen skal bedækkes af hingsten når han bliver kønsmoden.

1. kan de gå sammen?
2. hvornår bliver min hingst kønsmoden og vil prøve at bedække min hoppe?
3. hvor lang tid efter hoppen er blevet bedækket kan hingsten gå sammen med dem?

Frieseren skal kastereres når han bliver 3 år.

er der ikke en der er sød at hjælpe mig med disse spørgtsmål, da jeg skal ta en beslutning i morgen om hvorvidt han skal stå det ene eller det andet sted.

Tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Maiken

ps. er der mon også een der kan hjælpe mig med en evt. foderplan til ham?
0
0
Svar på denne tråd

Re: [STFO] Kan hingsten gå med de andre?
Forfatter: 
Dato:  01-01-2003 11:16
Godt nytt år! Jeg har en avlshingst som nu er 8 år. Jeg købte ham da han var 6 måneder. Den har alltid gået sammen med andre hester både hopper og vallaker.
Samt med andre hingster i perioder.

Den går enda ude med de andre hestene. Det at han har gået med andre hopper/hester har kun været positivt for oss.

Hopperne har han meget respekt for da de gav ham 2 bagben i halsen om han prøvet å bedekke dem når de ikke var i brunst. Så han ved at man ikke plager hopperne om de ikke ønsker dette.

Han får også lege med andre vallaker/hingste og har et dejlig naturlig liv.

Det er meget forskjellig når en hingst bliver kønsmoden. Min blev det meget sent. Jeg tror faktisk det var fordi han gikk med andre hester og "blev holdt på plass" af dem.

Jeg har hatt hest i 32 år nu og sett mange "måder" at ha hingst på. Jeg vil anbefale dig at la ham få gå i flokk med de hestene som er på løsdriften. Hvordan gikk han hos den forige ejeren? Dersom han var isolert fra andre heste må du nok forvente dig noget lyd og sprett fra ham i begynnelsen.

Lykke til med friseren din. Et par af dem står højt på min ønskeliste.{> ;) Den perfekte ponny har ingen bestemt farge ;) {>
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-01-2003 11:34
Hej Maiken!

Tillykke med drømmehesten.
Hingste kan være kønsmodne fra de er 1-1½ år. Min ene vallak gik som hingst til han var 3.....fik lov at bedække min venindes hoppe da han var to, og det lykkedes i hoppens første brunst.

Jeg ville dog ikke lade hingsten gå sammen med hoppen før end I beslutter hvornår hun skal ifoles. Mest fordi en unghingst kan ha' en utrolig kønsdrift og bedække i det "uendelige", med deraf følgende eventuelle gener, som uren hoppe o.s.v. Jeg har haft hingsteføl som begyndte at bedække før de blev et år, hvor jeg så har måttet skille dem fra hopperne. I praksis ville hun kunne blive drægtig kort efter I lukker dem sammen, med foling næste år i januar/februar og da jeg kan forstå du sikkert har hestene i løsdrift, er det lidt tidlig foling.

Mvh Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-01-2003 17:21
hej maiken
vores 3års hingst er lige kommet i løsdrift med vores hopper for et måned siden og det går over alt forventning han har altid gået med vallaker men er nu blevet sat sammen med både vallaker og hopper og hopperne kan godt sætte ham på plads men du skal lige være opmærksom på om hopperne har bag sko på da det kan gå lidt vildt for sig men nu er din hingst jo ikke gammel så jeg ville gøre det hvis jeg var dig
tillykke med ham og alt held og lykke fremover mvh heidi
0
0
Svar på denne tråd

Hvornår er en hoppe kønsmoden ???
Forfatter: 
Dato:  03-01-2003 00:50

Ja min overskrift siger jo det jeg vil spørge om.
Det er mere fordi vi har et føl fra maj 2002, gående sammen med en hingst på 1½ år

Vores kæledække Nicky er en hingstebasse på 1½ og han prøver på det ved både hopper, vallaker og føllet. men han får sådan et looooos af dem alle sammen.

"Super Godt Nytår !!!"
M.K.H.
Else.

:-D "Man lugter ikke af hest, man dufter!!!!"

{> "Kærlighed er uden vilje. Den falder lige så godt på en lort, som på en lilje!"

Nogle af mine hyppere kan ses på: http://www.kasmet11.webbyen.dk Jeg har 2 stk. til salg. Rino og Nema. Jeg giver gerne flere oplysninger, så skriv til mig......
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvornår er en hoppe kønsmoden ???
Forfatter: 
Dato:  03-01-2003 14:14
Hej Else!

Hvis man er uheldig nok, kan en hoppe faktisk blive drægtig fra hun er 1 år...altså når hun begynder at vise tegn på brunst.

Mvh Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-01-2003 16:50
hej else
gipsy var faktisk i brunst første gang da hun var 8 mdr og har været det regelmæssigt siden.
hilsen berit

smuk 4 års kat.2 pony vallak rå
samt tinker hoppe plag fra august 2001
til salg se dem på præsentationen
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 03:11

M E M A !!! Kan du lige komme her, for du skal ikke gå derude sammen med Nicky mere, før han har fået bollerne af.......

Hilsen
Else.

:-D "Man lugter ikke af hest, man dufter!"

{> "Kærligheden er uden vilje. Den falder lige så godt på en lort, som på en lilje!"

Billeder af mine hyppere.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider