Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Nye foderplaner
Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 18:51
Jeg har lavet nye foderplaner (Se okay foderplaner?) , lyder de bedre? Jeg aner ikke hvor meget Müsli der skal bruges, til en lille shetlænder, for at den får for meget? Jeg tog efter egne erfaringer med Müsli.

---

Kat 3, Motion: 1 time +

Pr. dag, fordelt over 3 måltider vil den få:
1/4 kg. Müsli
3 kg. græshø
1/2 balle halm
1 kg. ensilage
2 sukkerroer

------

Kat. 2 Motion: 1 time +

Pr. dag fordelt over 3 måltider

1/2 kg. Müsli
6 kg. græshø
3 kg. ensilage
2 sukkerroer
1 balle halm

----------

Hest, Motion: 1 time +

1 kg. Müsli
8 kg. græshø
3 kg. ensilage
2 roer
1 1/2 balle halm

----------
Hest Motion: Hårdt 1 - 2 timer

1,5 kg. Müsli
8 kg. græshø
3 kg. ensilage
2 sukkerroer
1 1/2 balle halm

--------------

Alle heste er på fold 2 - 4 timer om formiddagen.

Elevheste der skal bruges tages ind - resten bliver ude

Tages ind i løbet af eftermiddagen

Grunden til at hestene ikke får så meget ensilage er at jeg har dårlige erfaringer med det.

Hilsen Heidi
0
0
Svar på denne tråd

Re: Nye foderplaner
Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 19:50
Kan godt lide at der er kommet mere grovfoder i :-)

Men kunne du ikke have sat dette under det oprindelige indlæg? Når det er samme emne er det bedste at holde det samlet i en tråd!

Hygge
£isbeth & Baloo
To be trusted is a greater compliment than to be loved."
-- George MacDonald
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 19:52
Du skal nok tænke på, at hvis en rideskole skal fodre flere heste, så skal det gøres så billigt som muligt. Der skal jo være noget fortjeneste.

Det skal nok hellere ikke være FOR besværligt, at fodre. Her tænker jeg på både græshø og ensilage. Ensilage er meget kraftigt for en hestemave, da det er beregnet til køer. Min pony spiste kun et par mundfulde af køernes ensilage. Den var sløj i flere dage efter. Du skal nok bruge Wrap i stedet.

Så du skal nok lave lidt forskellige foderplaner og regne ud, hvad det koster at fodre en hest pr. dag.

Måske har "din" rideskole egne marker og høster hø/wrap selv. Måske har den kontakt til en bonde,hvor kornet kan købes ekstra billigt.

Pøj pøj med opgaven

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 21:40
Hej Heidi
Ja det lyder da meget bedre nu. Morgan ville da i hvert fald have et dejligt liv med alt det hø og halm ;-D Men skal hestene/ponierne slet ikke have havre ? Feks. får min gamle dreng 2-3 kg. havre dagligt ved siden af müsli fra Hippolyt.
Og så er det rigtigt som de andre siger, at skal det ligne en rideskole, så får man nok trods alt ikke så meget halm og hø dagligt - det er jo ofte det som koster ;-) Så til en hest, sig bare 1 balle halm og 1/4 balle hø. Ensiglage ville jeg også tage fra, og det samme gælder roer. Roer og gulerødder er kun for hyggens skyld, så det kan heste ejerene selv tage med hvis de vil.
Held og lykke med opgaven.
MVH Charlotte

>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 22:25
Okay jeg tager ensilagen fra. Jeg var ikke helt sikekr på hvad græshø var.

Jeg har næsten regnet ud hvad det koster i foder. Det er ret dyrt.

Hilsen Heidi
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-12-2002 06:52
Det ser bedre ud. Men du skal ikke tage ensilagen fra hesten. Så meget stråfoder som muligt er det bedste. 2 roer er i overkanten, er det foderroer eller sukkerroer? Hvis det er sukkerroer må du regne med, at hesten får en masse sukker ad den vej.

Godt at du har taget fiskemelet og melassen fra. Fiskemel bruger man p.g.a. proteinet, men der er altså andre og mere lækre måder at få protein på. Alt det melasse i den første foderplan ville da kunne slå selv den mest robuste hest ihjel. Du skal tænke på, hvordan hestens mave- tarmsystem reagerer på de forskellige fodermidler og hvor meget den kan tåle af hvad.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-12-2002 14:30
Der står at det er sukkerroer.

Jeg tror nu to er i orden. Det fik Joachim, 4 endda og det tog han ingen skade af. Ensilagen tager jeg nok heller ikke fra om vinteren, men til foråert gør jeg.

Venlig Hilsen Heidi, Bella og Lena
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider