Hej igen...
Nu ved jeg ikke hvor meget i kender til gamle ordsprog, men der er et her som er meget sigende.
Omk. heste.
Af havre bliver de magre, af hvede bliver de fede..
Det var der engang en klog mand der sagde til mig, og det princip havde han altid fodret efter med godt resultat.
I klid melasse er der HVEDEklid, og meget af det, og sukkersaft fra roer rigtigt nok. Men hvormeget mælk skal der til for at melet i en kage bliver klæg??? ikke ret meget, det samme gælder roesaft. For meget sukker er, rigtigt nok, ikke sundt. Hverken for dyr eller mennesker.Men da der er mest hvede i melasse, kan man derfor godt bruge relativt store mængder klidmelasse, ( ikke flydende) uden problemer. Jeg har i perioder ( bemærk perioder, ikke hele tiden) brugt op til et kg. melasse om dagen for at fede, uden der er sket noget.( igen forskelligt fra hest til hest) Men skal der fedes her og nu, så kan man feks. bruge ren hvedeklid, blandet i lunkent vand. Det kan gives i store mængder og giver ikke kolik, ( pga vandet) det anbefales feks. også til hopper der skal fole, og når de har folet. Det lunkne vand hjælper også tit til med at efterbyrden (moderkagen) kommer lettere ud.
Knus Rigal.:-D
Smil til verden, og den smiler til dig