Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fortæl om sojaskrå ...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2002 19:41
Jeg overvejer lidt, om jeg skal give hestene sojaskrå i deres foder. Jeg syntes kun den ene hest er lidt tynd, de andre ser okay ud.

Er der nogle der kan fortælle mig om sojaskrå? ?:-)

Hestene får havre, vitamin/mineralblanding, greenpower, olie, levertran, gulerødder og aloevera.

Ellers får de wrap på folden og i boksen.:-)

Jeg har været inde og søge på sojaskrå, men det vil min computer desværre ikke, så håber at i lige vil hjælpe. :-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: Fortæl om sojaskrå ...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2002 20:12
Hejsa.

Soyskrå er et biprodukt fra olieudvinding af bønner fra soyaplanten. Det har et meget højt indhold af råprotein og et meget højt indhold af lysin (aminosyre). Fedtindholdet er generelt lavt.

Der er 0,93 Fe/kg, 302 gram fordøjeligt protein, 2,7 g calsium, 6,4 g fosfor, 2,8 g magnesium, 16,7 g cobber og 58 g zink.

Man bør maksimalt give ½-1 kg. dagligt.

håber det var en lille hjælp.

Glædelig jul fra mig..:-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-12-2002 20:32
Vores dyrlæge anbefalede 300 gr. til en hest der trængte til opfedning plus olie.
100 gr. til vedligehold.

Mvh
JanniSÆLGES: Nandu,hvid strudseart,han....1.500 kr. el. bud.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-12-2002 23:26
Hejsa.
Soyaskrå giver også en flot pels efter mine erfaringer.
Man skal dog bare bruge det med omtanke, da det jo indeholder meget protein.
Jeg ville nok vælge byg eller melasse til opfedning. Men det er jo en smagssag.
Juleknus fra Rigal.:-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2002 07:35
1/2-1 kg. skal da vist være til en hest i meget hårdt arbejde. Du er nødt til at regne en foderplan ud, proteinforgiftning skal den jo ikke have, og så store doser har de færreste heste brug for!

Jeg vil anbefale varmebehandlet majs, eller (igen) få regnet en foderplan - får hesten i det hele taget nok? Hvor meget stråfoder får den i forhold til kerne? Den skal have 1-1,5 kg. hø/wrap pr. 100 kg. legemsvægt, derefter suppleres op med kerne. Du kan med fordel omskifte din kerne til varmebehandlet, det optages og fordøjes af nogle heste bedre end ikke behandlet.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2002 11:30
Hestene får ca. 10 kg wrap om dagen. Det er kun de to nyankommende, der måske kunne trænge til lidt ekstra.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2002 15:23
JEg bruger selv MEGET lidt soyaskrå til ponyerne - kun for at give dem lidt ekstra energi, da deres foder ellers er temmelig protein fattigt (meget strå)

Vores travhoppe som var for tynd da hun kom (og stadig er det) får ca 400 g dagligt + en masse andet lækkert så hun kan tage lidt på

Mette - som endnu ikke er fyldt 16, hvis hun selv skal afgøre det.. Jeg nægter i hvert fald at ride andet end mine dejlige ponyer!!

Mød mig og mulerne på vores flotte nye hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2002 22:30
melasse feder kun i så store mængder at tænderne i givet fald vil være faldet ud, melasse er klid der er fedtet ind i affald fra sukkeroer, altså ren sukker og ikke sundt, bare lidt til smagsløgene'
...INA
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-12-2002 00:04
Hej igen...

Nu ved jeg ikke hvor meget i kender til gamle ordsprog, men der er et her som er meget sigende.
Omk. heste.
Af havre bliver de magre, af hvede bliver de fede..
Det var der engang en klog mand der sagde til mig, og det princip havde han altid fodret efter med godt resultat.
I klid melasse er der HVEDEklid, og meget af det, og sukkersaft fra roer rigtigt nok. Men hvormeget mælk skal der til for at melet i en kage bliver klæg??? ikke ret meget, det samme gælder roesaft. For meget sukker er, rigtigt nok, ikke sundt. Hverken for dyr eller mennesker.Men da der er mest hvede i melasse, kan man derfor godt bruge relativt store mængder klidmelasse, ( ikke flydende) uden problemer. Jeg har i perioder ( bemærk perioder, ikke hele tiden) brugt op til et kg. melasse om dagen for at fede, uden der er sket noget.( igen forskelligt fra hest til hest) Men skal der fedes her og nu, så kan man feks. bruge ren hvedeklid, blandet i lunkent vand. Det kan gives i store mængder og giver ikke kolik, ( pga vandet) det anbefales feks. også til hopper der skal fole, og når de har folet. Det lunkne vand hjælper også tit til med at efterbyrden (moderkagen) kommer lettere ud.
Knus Rigal.:-D Smil til verden, og den smiler til dig :-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider