Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Knogle-nydannelser
Forfatter: 
Dato:  12-12-2002 21:02

Jeg har lige et par spørgsmål !!!
Jeg har kikket efter indlæg med dette emne, men ville gerne have det lidt mere udførligt forklaret.

1)
Hvad er knogle-nydannelser ??
Og hvad betydning har de evt. for hesten ???
En af vores heste har fået konstateret knogle-nydannelser på kodeledet for til.

2)
Hvad er slidegigt ved en hest ??
Spørger bare fordi jeg har fået at vide, at det er det samme som det øverste spørgsmål.

M.K.H.
Else.

:-D "Man lugter ikke af hest, man dufter!!!!"

{> "Kærlighed er uden vilje. Den falder lige så godt på en lort, som på en lilje!"
0
0
Svar på denne tråd

Re: Knogle-nydannelser
Forfatter: 
Dato:  12-12-2002 22:57
Hej Else
Uden at vide det sikkert, så mener jeg ikke at de to ting du beskriver er det samme.
Slidgigt er vel ofte det der menes med spat ? Og der behøver ikke at være knoglenydannelse ved slidgigt.
Knoglenydannelse kan komme ved overbelastning af benene eller ved feks. spark på et ben. Ganske små brud i knoglen kan få den til at danne ny knogle hen over det svage sted.
Men jeg venter spændt for at se hvad andre klogere mennesker ved om de to emner.
MVH Charlotte

>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Re: Knogle-nydannelser
Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 01:52
Det er vist ret så meget det samme. Spat er også en slidgigt.
Brusk bliver til knogle(-nydannelse).
Brug glucosaminsulfat og mms. Det hjælper forbløffende godt.

:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

Re: Nina el. andre
Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 08:45
Hej Nina

Knoglenydannelse er det så det samme som en forbening, og ved du om ovennævnte midler også hjælper på det, og hvis det går hvor køber man det så?
Håber at du kan hjælpe, på forhånd tak!!

Med venlig hilsen
Karen
:-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 12:00
Hej Else
Knoglenydannelser er, som en skriver, ganske rigtigt at brusk omdannes til knogle, i det her tilfælde. Andre gange kan det også være at det aflejres ny knogle som følge af et slag/spark som eks. ved et overben, her er det ikke brusk der omdannes til knogle.
Alt efter hvor de sidder og hvor store de er kan knoglenydannelserne have betydning for hestens brug.
Kissing spines, hvor torn tappene vokser sammen/ligger meget tæt sammen, kan også skyldes knoglenydannelser.
Mange gange vil man se at nydannelserne er opstået pga at hesten har haft brug for "ekstra knogle" det sted som følge at et større slid end normalt. Det behøver ikke være "vores" skyld, med kan skyldes at hesten måske har lidt skæve hove, afvigende benstilling el. andet der påvirker dens måde at bruge sig på.
Slidgigt er en nedbrydning af ledbrusken og er kronisk, det rammer især misdannede eller led udsat for pludselig overlast (traume) eller langvarigt overbelastning.
Slidgigten "kommer først" at de 2 ting, men man må se på dem som en sammenhængende sygdom idet nedbrydningen af ledbrusken hænger sammen med at der kan ske knoglenedbrydning og knoglenydannelser.
Jeg håber at jeg fik svaret klart nok, ellers må du spørge igen :0)
Hvad ang. hvilke betydning det har for din hest vil jeg ikke udtale mig så meget om, men den bliver nok desværre ikke elitehest (igen?). Det er bedre at du får en snak med din dyrlæge om hvad der er muligt (og umuligt) og at du retter dig nøje efter det.
Arthroflex skulle virke rimligt godt og eller findes der også en del andre præparater på markedet som indeholder nogle af de samme stoffer.
Men du skal nok regne med, at du altid skal tage hensyn til skaden for den er kronisk og man kan desværre ikke bygge ledbrusken op igen. Det betyder at denfrie knogleende hele tiden er udsat for tryk, som ledbruske skulle have dæmpet, og derfor let bliver øm/smerteplaget. Men med præparater der opbygger ledvæsken så kan du reducere smerten noget.
Men snak med din dyrlæge, og få svar på alle de løse ender, det er ham som kender din hests skade allerbedst og derfor bedst kan rådgive dig.
MVH P
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 13:17

Takker for svarene !!!

Hesten er ellers lige gået igennem handelsundersøgelse med bravour.
Det eneste dyrlægen (der foretog handelsundersøgelsen) kunne sige om hesten var, at dens forben var lidt snævre, men ikke mere end der var sååå mange andre heste der havde og at det ikke ville blive noget problem for den. Min ewgen dyrlæge har altid sagt, at han bare er en utrolig dejlig hest der stod flot på benene. Og at han har nogle gangarter der sige spar to til alt. Og at den dag han er tilredet ville han meget gerne være en af dem der måtte få lov til en tur på ryggen af ham, for med den bløde gang han ser ud til at have må han være en drøm at komme på rygen af.
Der blev lavet bøjeprøve, som hesten bare gik igennem med + og ug. Dyrlægen kunne vride og dreje hans led som om det var en selvfølge og han var ren i trav, lige så snart benene var sat på jorden.
Men såååå skulle der lige tages røntgen, og så ramlede det hele og dyrlægen mente, at han nu fejlede det hele.
Røntgenoptagelserne blev lavet med et lille ikke løstophængt apperat på et skævt staldgulv, og nogle af optagelserne kunne selv jeg se, at der blev taget fra en lidt skæv vinkel. Hvilket dyrlægen ikke mente der gjorde noget. Men jeg har mest lyst til at få taget billederne om med et ordentligt apperat. Især for med alle de røgter der går rundt med billeder med falske skygger, fordi dyrlægerne er nogle svin med at holde deres røntgenfremkalderkar rene.
Men dyrlægen havde også lige glemt at irske heste har en anden benstruktur end andre heste. Min egen dyrlæge kunne kun se de der knoglenudannelser ved hovene. Men han var i tvivl om, om det var det han så eller skygger Og han mener endda, at hesten kan opereres for det, hvis det er nydannelser.

Jeg fatter heller ikke at en hest der ikke er tilredet, men ellers passet i hoved og r.. kan få den slags.
Det kan da godt være, at han og hans foldkammerater har været lidt hårde ved hinanden, med spark og den slags. Men det er jo kun leg og rangorden. Det skulle en rask og frisk hest da gerne kunne holde til.
Eller er heste bare sådanne nogle sarte planter ???

M.K.H.
Else.

{> "Kærlighed er uden vilje. Den falder lige så godt på en lort, som på en lilje!"
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 14:00
Altså, når den er gået igennem bøjeprøve så tror jeg ikke på det. Som regel vil så grelle og omfangsrige forandringer afsløres ved bøjeprøve.

Er det fordi, I overvejer at lade handelen gå tilbage, at i nu får den røngtenundersøgt, eller er den halt?

Jeg har MEGET dårlige erfaringer med legetøjsrøntgenapparater (de transportable) - en pony hos mig blev undersøgt for 12.000 kr. uden at få stillet en diagnose med blandt andet snesevis af røntgenbilleder, jeg fylder ikke flere penge i sådan noget LORT!

Få den røntgenundersøgt hos en DYGTIG OG RESPEKTERET hestedyrlæge, der har forstand på at passe et røntgenapparat, lad gerne være med at fortælle noget om mistankerne på forhånd, så er der rent bord for den undersøgende dyrlæge - eller du kan vælge at fortælle ham om mistanken, så han er ekstra påpasselig.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 15:34

Det er en hest vi har haft solgt, men handlen gik tilbage og nu er han så til salg igen, fordi vi ikke har tiden til ham pga. nye arbejdsopgaver.

Hvad koster det at få en hest ordentligt røntgenundersøgt hos en hestedyrlæge og hvor finder jeg en i nærheden af Ringkøbing, der har et ordentligt udstyr ???

M.K.H.
Else.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 16:56
En ordentlig handelsundersøgelse på en dyreklinik inkl. røntgen koster ca. 2000 kr. og de er godt givet ud, synes jeg.

Så det er købers dyrlæge, der har alle disse kommentarer? For jeres egen og hestens skyld, så få den undersøgt ordentligt, I kan jo ikke sælge en hest, der ER noget i vejen med, og hvis ikke, så vil en højere salgspris jo opveje dyrlægeregningen, så jeg kan næsten ikke se, at du har andre udveje end at få den undersøgt grundigt.

Ringkøbing - hvor er det nu liige det ligger - hvad med Ansager dyrehospital?
0
0
Svar på denne tråd

Sendt røntgenbilleder til Them
Forfatter: 
Dato:  14-12-2002 01:13

Jeg har sat mig i forbindelse med Hestedyrehospitalet i Them ved Silkebord i dag. Og de ville gerne se de billeder der er taget af ham, inden de tog stilling til, om der skal tages nye.
Så nu venter jeg med spænding på at Holstebro Dyrehospital får dem sendt derover og jeg får et svar tilbage fra Them af.
Jeg bruger ikke selv Holstebro Dyrehospital og kunne heller ikke drømme om at gøre det nogen sinde, men det var køber der brugte dem til handelsundersøgelsen sååå.

M.K.H.
Else.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på røntgen billeder .........IKKE GODT
Forfatter: 
Dato:  31-12-2002 04:03
Jeg fik i forgårs svar på røntgenbillederne, som jeg sendte til gennemsyn på Nørlund Hestehospital i Them ved Silkeborg. Og det var ikke lige det jeg havde brug for.

Følgende røntgenologiske diagnoser er tilstede:
1. Venstre bagbens kronled. Kraftig nydannelser. Ringfod.
2. Højre bagbens kronled. Nydannelser. Begyndende ringfod.
3. Venstre forbens kronled. Nydannelser. Begyndende ringfod.
4. Højre forbens kronled. Kraftig nydannelser. Ringfod.
5. Venstre bagbens midterste glideled. Nydannelser og nedsat ledtæthed. Spat.
6. Højre bagbens midterste glideled. Nydannelser og nedsat ledtæthed. Spat.

Billederne er bedømt til at være i gruppe IV.

MEN jeg fatter bare stadigt ikke, at han så er gået igennem en bøjeprøve, der bare siger spar to til ALT. Hvis ikke disse famøse billeder var blevet taget, var han gået lige igennem handelsundersøgelsen uden anmærkninger, overhovedet, med bravour.
Min egen dyrlæge fatter ikke, at han aldrig har så meget som trukket på nogen af benene, når han er så dårlig på alle benene.

Nu er han kommet på Glucosamin og MSM. Jumi, det er bare lige 1.000,- kr. til det.

Jeg har stadigt en ide om, at der skal en anden røntgenundersøgelse til, før at jeg kan finde ro i det her. Men jeg skulle jo lige have ham betalt hjem igen, før jeg har råd til at vælte mig ud i størrer udskrivninger igen. + at jeg også har fået en fyreseddel i julegave, sammen med 33 % af mine arbejdskolegaer.

"Super Godt Nytår !!!"
M.K.H.
Else.

Nogle af mine hyppere kan ses på: http://www.kasmet11.webbyen.dk Jeg har 2 stk. til salg. Rino og Nema. Jeg giver gerne flere oplysninger, så skriv til mig......
0
0
Svar på denne tråd

Re: Svar på røntgen billeder .........IKKE GODT
Forfatter: 
Dato:  08-02-2003 10:54
Hvad var prisen på ham? Han må have været forholdsvis dyr siden han er blevet undersøgt så meget?
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider