Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

bid til unghest hvad bruger i ?
Forfatter: 
Dato:  11-12-2002 17:30
jeg har en 2½ års der skal gøres vant til hovdetøj, så jeg har lige været på kanont udsalg i den nærmeste rideudstyrbutik 50% rabat.
men nu står jeg imellem alle de kloge hovder som siger det ene og det andet, om hvad bid jeg skal købe til hende.
det første der havde faldt mig ind var et tredelt bid, som hun kan få lov til at lege med. men det er der en der har sagt til mig i dag, at det er et meget hårdt bid. hun brugte et stort blødt, almindelige to delt bid til sin ung hest.
hvad bruger i på jeres og hvorfor ?

Qnuz Line :-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: bid til unghest hvad bruger i ?
Forfatter: 
Dato:  11-12-2002 17:43
jeg bruger et tykt 3delt sprenger auriganbid......
mener selv det er blidere mod gangen end et todelt, da det følger mundens udformning..... men igen folk har forskelllige meninger som du har opdaget.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2002 18:52
Da min den yngste skulle vænnes til hovedtøj og bid var han lettere muggen over metalbiddet (et ganske alm tykt todelt bid) og kunne slet ikke vænne sig til det, så jeg skiftede til et gummibid i en periode, hvilket han accepterede med det samme - indtil jeg faldt i snak med min sadelmager...han anbefalede mig at prøve et tredelt bid hvor det midterste led er kugleformet i stedet for det normale flade (altså en fast kugle...ikke en der kan dreje) jeg fik at vide at det var godt dels til ungheste der synes det er mere behageligt med de mere runde former og dels til ældre heste der er blevet "træge" i munden...den nye fornemmelse skulle få dem til at blive mere opmærksomme...jeg tænkte at der kunne vel ikke ske noget ved at prøve det - og miraklet skete: Han accepterede det med det samme. "Aarh" tænkte jeg "det er nok fordi han har vænnet sig til at have bid i munden og ikke pga formen" så jeg skulle liiige prøve med det almindelige todelte...og blev lettere overrasket over at han stadig ikke brød sig om det...utroligt så lidt en lille ændring i formen kan gøre :-) Men det er jo individuelt - har haft fingrene i masser af ungheste der tog et alm todelt uden at kny og havde vænnet sig til det i løbet af et par dage.....måske er det bare min der er sær ?? *G*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2002 20:20
Nå engang jeg skal til det med hovedetøj, skal min have et tre-delt gummibid med æblesmag i midten. Det er også formet, som en kugle...

Bare for en behalig oplevelse fra starten!

Hilsen Vinderen Af Hamsterstangtennis.
http://www.heste-nettet.dk/forum/1/230321/230321/
http://www.heste-nettet.dk/forum/1/230496/230496/
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2002 21:34
Min nægtede at åbne munden første gang, da jeg prøvede med et alm trensebid. Men efter hun fik et æblebid, stadig 2-delt, har der ikke været nogen problemer. Så det bliver vi ved med lidt endnu. Selvom jeg overvejer det 3-delte. Synes mange heste er nemmere at ride med det.

Hilsen
Katarina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2002 22:04
Bruger også tykt 3-delt m. messingmidte - kan virkelig anbefales!

Maria
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2002 22:16
hej line

jeg tror det er svært at sige at det eller det bid er bedst til ungheste - min erfaring er, at heste er meget forskellige. jeg har haft gode erfaringer med ganske almindelige tredelte bid i rustfrit stål med rund kugle i midten hos to heste jeg tilred, men min egen trakehner vallak, som nu er 5½ kan aldeles ikke lide de bid. han går med et massivt 2 delt messingbid - det var det bid han havde på allerførst og det bid, der stadig fungere allerbedst. ligeledes er min vendindes hest allerbedst på et alm hult rustfrit 2 delt stålbid til billige penge.

jeg synes du skal prøve dig forsigtigt frem, læg mærke til din hest, hvordan den reagere på biddet, evt. kan du måske låne et 3-delt bid eller et gummibid eller hva ved jeg inden i finder det rigtige - jeg synes bare det er dumt, at gå ud og købe et 3 delt sprenger KK auriganbid med vinklet midterstykke til langt over 500 kr, hvis din hest - som min - absolut ikke kan lide det.

held og lykke med det
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-12-2002 07:55
Jeg bruger et tre-delt bid på min hoppe (som ikke er unghest mere) og hun er klart gladere for det end det gamle 2-delte. Bl.a. tror jeg, fordi det 2-delte muligvis rammer op i ganen.
Vores unghest som pt. er ved at blive tilreddet, starter vi i rebgrime. Senere regner jeg med at putte et forholdsvis tyndt bid på ham - sandsynligvis et 3-delt. Måske et myler-bid, hvis pengene er til det.
Det vil han så have på samtidig med rebgrimen, så man langsomt kan skifte fra at styre ham i rebgrimen til at styre ham i biddet.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-12-2002 08:44
Jeg bruger et ganske almindeligt 2-delt bid til min unghoppe på 2½ år.

Det er hun og jeg ganske tilfreds med.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 00:14
Xantho fik et KK uddannelses bid i Aurigentan da han skulle vænnes til det. Det er også 3-delt.
Jeg blev anbefalet at købe det lidt stort, så han havde et godt bid når han skulle rides til og det har skam virket fint...

Mette - som endnu ikke er fyldt 16, hvis hun selv skal afgøre det.. Jeg nægter i hvert fald at ride andet end mine dejlige ponyer!!

Mød mig og mulerne på vores flotte nye hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider