Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

foderåd igen "experthjælp"*S*
Forfatter: 
Dato:  11-12-2002 17:12
tja så jeg på banen igen. MEn der er nogle herinde, der har god og megen viden om fodring, så jeg vil lige spørge...

Foderplan Celine (450 kgnormalvægt) i fol.
1 kg hel havre
½ kg valset byg
225 g racing meneral fra Løven agro
½ bæger TLC tilskud (fuldt bæger = 0,33 l)
Fri adgang til halm
5-6 kg rigtig godt hø

Sedoj 350 kg
1 kg hel havre
½ kg valset byg
150 g R.M
½ bæger TLC tilskud
Fri adgang til halm
og 5-6 kg hø....

Jeg er faret vild i fuldfoderet og synes ikke rigtig, at der er noget, der svare til forventninger medmindre at man skal betale en bondegård for foderet.
Derfor vil jeg blande selv....
Ser dette rimeligt ud??
På forgånd tak - mange tak- for jeres hjælp igen. Hvad skulle man dog gøre uden hestenettet. Det er rart med så mange folk samlet og somregel er der jo folk derude, der har de svar man mangler....
Hilsner og Vrinsk fra Susanne,Sedoj og Celine
Besøg min hjemmeside http://www.devoted2.dk

0
0
Svar på denne tråd

Re: foderåd igen "experthjælp"*S*
Forfatter: 
Dato:  11-12-2002 17:44

Nu kender jeg jo ikke dine heste, så det er svært at udtale sig om fodermængderne. Jeg synes du skulle overveje meget kraftigt at bruge et tilskud af urter, f.eks. en immunstyrkende blanding, i hvert tilfælde her i vinterperioden! Du kan enten selv blande den (du kan få opskriften hos mig) eller du kan prøve Askhims urter, hun har en udmærket blanding.

Hvis din økonomi siger nej til det, er der nogle ting, du kan gøre som ikke er ret dyrt:
Giv din hest gulerødder hver dag
- en rødbede hakket fint i foderet er et super jerntilskud
- en lille håndfuld rosiner indeholder også meget jern og andet godt
- solsikkekerner, sesamkerner, græskarkerner
- æbler
- ølgær (køb det på foderstoffen, IKKE i små bøtter i en hesteudstyrsbutik)
- majs (er godt for pelsen)
- tangmel (i meget små doser)
- citroner, appelsiner (du kan evt. skære dem i skiver og tørre dem på brændeovnen, hvis du finder et godt tilbud)
- fennikel (enten tørret eller frisk - de er somme tider til at få til en overkommelig pris)

Det var nogen af de mest overkommelige ting rent prismæssigt. Det er vigtigt for hestens velfærd at den får en alsidig kost!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2002 17:47
det du blander er jo ikke et fuldfoder, men korn + vitaminprodukter. Mig bekendt er TLC ikke et tilskudsfoder, men et tilskudspræparet.

Du mangler en proteinkilde.

Så enten skal du købe et tilskudsfoder eller feks soyaskrå.

Der er da tonsvis af tilskudsfoder på markedet, så mon ikke der er en du kan bruge i pris/kvalitet ?

Jeg ville købe et godt tilskudsfoder og så droppe RM/TLC... men det er min mening.

Prismæssigt giver det umiddelbart ebdre økonomi... jeg syens TLC er dyr.

Jeg fodre med D&H all-fase... koster 7,00 kr pr kg, og de skal have 1-1,5 kg pr dag.....alt efter træningsniveau.
Og så er det så koncentreret at der ike skal tilsættes ret meget korn evd siden af...... altså også økonomisk + godt for hestens små maver.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2002 17:53
Altså skal jeg forstå det sådan, at det ikke er nok med havre. racing mineral, halm og hø. Glemte lige at sige at hestene får ½-1 kilo gulerødder om dagen.

Jeg har prøvet at taste ind på foderplan hest - demoen og der siger den at alt er godkendt??
hmmm...

Urterne vil jeg klart overveje....

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-12-2002 18:44
Karina, de fleste voksne hest får protein nok fra havre/hø, så det skal beregnes i en foderplan, om ikke den får nok af dét, for protein i for store mængder er giftigt.
0
0
Svar på denne tråd

Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  11-12-2002 19:50
Ok, jeg mente nok, at havre/hø skulle "dække" hesten rimeligt ind...

0
0
Svar på denne tråd

Re: Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  12-12-2002 08:06
Hov - Tina. Du har stjålet mit svar:-)))

Jeg kan så supplere med at for meget protein kan give proteinknopper i sadellejet og giver en kraftig ammoniakstank i boksen. Hvis hestens tis er meget gult, så får den sandsynligvis for meget protein.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  12-12-2002 13:44
Til din hoppe i fol skal du være opmærksom på, at hun de sidste 2-3 måneder af drægtigheden har brug for ekstra protein og kalk.

I denne periode plejer jeg at bruge lucerne og ekstra foderkridt. Lucernen er netop rig på protein og kalk.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider