Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Underlig halthed (langt)
Forfatter: 
Dato:  10-12-2002 12:37

Sidst i august måned købte jeg en paint-hoppe på 2½. Hun havde gennemgået handelsundersøgelse af ejer uden røngten, inden jeg købte hende og hun fejlede ikke noget. Hun blev beskåret torsdagen før jeg skulle hente hende om lørdagen.
Da hun blev ført ud af transporteren hjemme ved gården, trådte hun hårdt ned på rampens kant med venstre forben (i et lille spring af nervøsitet).
Dagen efter var hun hævet og halt på venstre forben.
Jeg tilkaldte dyrlægen og fik diagnosen letter kodeledsforvridning.

Hoppen fik ro og smertestillende medicin i en uge. Hævelsen forsvandt også hurtigt, men hun blev mere og mere halt, især hen over gårdspladsen med perlesten.
Jeg fik fat i først dyrlæge, derefter smeden for at få tjekket for hovbyld. Han kunne ikke finde noget.

Så kom dyrlægen ud igen for at undersøge hende igen igen igen.
Hen over en måneds tid prøvede dyrlægen alt: skære efter hovbyld, bøjeprøver, gradvis bedøvelse af hoven for at udelukke skader på de forskellige sener der går ned i hoven og røngten for at se om der var brud på hovbenet. Men han kunne intet finde.

I et sidste desperat forsøg, beder jeg smeden om at lægge sko på hendes forben da hun jo virkede mest halt på stenet underlag, og vupti! Hun er praktisk talt haltfri fra næste øjeblik. Jeg var ikke meget for sko til så ung en hest, men det hjalp jo åbenbart.
Det var i starten af oktober....

Nå, men efteråret gik på hæld og hun forblev haltfri.

Det er nu ved at være tid til at forsøge sig uden sko igen, og jeg ville ringe efter smeden i denne uge for at få dem taget af. Men så pludselig over de sidste par dage bliver hun halt igen på venstre forben.
Med nøjagtig samme mønster som sidst: Hun er ikke hævet eller varm på ben eller hov, og der er ikke bankende puls. Hun er bare halt af en åbenbart usynlig årsag, og igen mest på ujævnt stenet underlag.
Jeg ringede straks til smeden og spurgte om det kunne være fordi hun er blevet for langtået i skoen. Men det mente han ikke. Han kommer nu alligevel og tager skoene af hende igen.

Nu er det jeg spørger om skaden kan sidde i skulder eller ryg?
Min tanke er, at hun måske fik et vrid da hun sprang skævt ned af rampen i august, og det er brudt op igen.
Det skal nemlig siges, at hun den sidste måneds tid har fået en del bank på folden af en tilkommen vallak. Dog "kun" med hud-skader til følge. Men det kan vel sagtens tænkes at hun har fået et skrub på en gammel skade??

Ville det måske være en ide, at få en fysioterpeut/massør til at se på hende?

Jeg vil selvfølgelig ikke spare dyrlægen væk, men det er træls at se på at han intet kan finde, og regningen vokser og vokser uden at det hjælper min hest overhovedet.
(-At betale- 6000 kr. sidste gang for ingenting...suk..)

hilsen
TinaB.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Underlig halthed (langt)
Forfatter: 
Dato:  10-12-2002 12:57
Hej Tina
Tja det er godt nok svært, især nok doc.dyr ikke rigtig kan finde noget.
Jeg undre mig dog over, hvorfor din hest ikke må have sko på ? Jeg har ofte oplevet heste være endog meget ømtået på groft grus, strandsten o.l., hvilket for det meste blev afhjulpet med det samme de fik sko på. Evt. kan din hoppe være lidt "sart" mht. sine hove, og så ville det da være bedre at lade hende beholde sine sko på.
Når alt nu ellers er undersøgt og røngtenfotograferet osv. så ville jeg da nok også overveje at få en kiroprakter ud. Jeg tror ikke at hestemassøre er lige så gode til skader, som en kiroprakter, hvorimod de øger hestens velbefinden under alm. træning.
Held og lykke med at finde udaf årsagen til haltheden.
MVH charlotte

>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2002 13:21
Hej Charlotte

Jo, selvfølgelig må hun gerne få sko på, hvis det er det der skal til. Men jeg troede bare at det ikke var så godt for en unghest(?)
Smeden bedømmer hendes hove til at være normale. Altså ikke særligt svage eller særligt stærke.
Og lige nu har hun jo sko på, men er blevet halt igen.

Hvad er forskellen på en kiropraktor og fysioterapeut når det handler om heste??

Og er der nogen som kan anbefale nogen på Fyn?

hilsen
TinaB.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2002 14:17
Hejsa!

Det KAN være du bare har fået dig en ømtået hest med meget tynde såler!
Jeg har en vallak som simpelthen ikke kan gå uden sko, og selv om de HAR sko på, kan de godt træde på sten der giver smerter mod sålen. Skoen forhindrer jo ikke at sten rammer selve sålen.
I og med din hest er haltfri i perioder, tror jeg næppe det handler om en skade fra transporten, selv om den havde en mindre kodeledsforvridning dengang. Jeg kunne forestille mig samtidigt fik en mindre knusning i hoven og simpelthen bare ER sart!

Hvis den har sarte hove er det også længe at gå med de samme sko....fra start oktober til nu...de burde lægges om oftere. De kan godt "klemme" den nu, hvis den er lige så "sart" som min vallak.

Hvad farve har dens hove? Hvis de er hvide vil du ofte kunne se blodudtrædningerne på selve hoven.

Hvis den blev haltfri da den fik sko på i oktober og først halter nu, hvor den trænger til smed, ville jeg ikke tage skoene af, da det for mig (er IKKE dyrlæge!!) lyder som problemet er i hovene!

Held og lykke...Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2002 15:04
Jeg har også en hest, som er ømtået og stikkende på benene, hvis ikke han i hvert fald har forsko på. Han fejler ikke noget, men har bare ømfindtlige og tynde såler, og det viser sig i især på grus og småsten, og jeg løser det ved sko.

Hvis hesten går længe og er ømtået, så kommer der spændinger, der på længere sigt kan resultere i spat eller andre former for slidgigt, så det er om at sørge for, at hesten hele tiden kan gå frit og afspændt.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2002 21:37
Hmmm, min egen går godt nok uden sko, og jeg skal ærligt indræmme at jeg INTET ved om emnet! Hvorfor sko skulle være skidt for ungheste har jeg heller ikke det fjerneste clue om, men kunne boots ikke være en løsning?? Også til Dortes hest måske, for de omslutter da hele hoven (gør de ikk') så sten heller ikke kommer op i sålerne?
Jeg ved ikke om det er et meget bedre alternativ, men ville bare selv foretrække dette hvis sko blev aktuelt for min hyps... Og så kan man jo selv skifte og tilpasse dem efter behov - de er jo godt nok lidt dyre, men holder vist i et ½ år, så i længden bliver det vel det samme som hvis du skal have skoet hesten hver 5-8 uge pga en ømfodet hest? Bare en tanke, forhåbentligt en god en:-)
Jeanne & Xan
0
0
Svar på denne tråd

Til Jeanne
Forfatter: 
Dato:  10-12-2002 21:55
Hej jeanne!

Jeg har faktisk overvejet boots, men de vil aldrig kunne blive siddende på i fold og problemet med knusninger opstår også (eller især) på folden. Men jeg har overvejet dem til de dage hvor der er tabt en sko...hvilke er mange dage. Han holder forsko på i gennemsnit fra 1 dag til 3 uger...så er de trådt af. Kan dog være heldig at beholde skoene på længere i en tør sommerperiode, men som vejret har været i efteråret bliver de liggende ca. 1 uge! Ville skulle bruge dagevis på at finde dem igen i folden.

Men tak for rådet, det ville være fint til en hest der ikke var så stort gående...f.eks lyder det til at ovenstående hest nemt kan beholde sine sko på, så der kan det måske bruges.

Mange hilsner Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Jeanne
Forfatter: 
Dato:  11-12-2002 09:23
Boots er vildt dyre, prøv dog at få lagt såler på den i en periode (check lige med dyrlægen først for alle tilfældes skyld) og se, om det hjælper, det er ikke særlig dyrt og der kan også lægges såler under alm. sko.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Fyn kalder!!!!
Forfatter: 
Dato:  11-12-2002 19:39
Hej Tina

Jeg har været ude for noget i samme stil som dig i august måned i år. Min hest blev pludselig halt på venstre forben - jeg havde 2 forskellige dyrlæger til at kigge på hende - kunne intet sige - fik blot noget smertestillende og 2 store dyrlægeregninger! Sidste dyrlæge mente også, at det muligvis var en begyndende hovbyld. Jeg valgte, at få en hestemassør ud (Thormud Jensen fra Jordløse) - han kunne konstatere, at hestens skulder var gået af led. Den blev sat på plads og i dag er hun 100 % ok igen. Desværre har jeg ikke Thormuds tlf. lige her (er på arbejde) - men send mig evt. en mail og du skal få den. Jeg var virkelig imponeret - og der er efterfølgende mange som har talt i meget rosende ord om ham. Jeg vil helt sikkert benytte ham igen (hvis det skulle blive aktuelt).

v.h.

GitteN
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider