Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bid-størrelse..
Forfatter: 
Dato:  02-12-2002 11:16
jeg har nu købt 2 bid til "min" hest.. For små..

Hun er en oldenborger, måske 160 cm (billede på præs. :) )... Hvor store er jeres bid? Biddet skal jo gå lidt ud over munden, når det er strakt, og det er virkelig svært at gætte sig til, hvor stort dt skal være.

Derudover: På hendes bid står der: ALbacon, kender nogen det mærke? Hun kan i hvert fald ikke lide det :-P

Hvis du bringer det frem i dig, som er i dig, vil det frelse dig. -
Hvis du ikke bringer det frem, vil det ødelægge dig.
- Thomasevangeliet
{>
0
0
Svar på denne tråd

Re: Bid-størrelse..
Forfatter: 
Dato:  02-12-2002 11:20
Der er jo lidt delte meninger op, hvor meget biddet skal stikke ud i hver side af mundvigen, når du holder biddet strakt.

"Det sidste nye" er jo, at alt for mange rider med for store bid, så biddet ikke liger ordentligt fast.
Men alt for store bid menes, at de stikker ½cm. ud i hver side.

Felur har to forskellige bid. Et argentan to-delt på 14,5cm. og jeg vil mene at giver jeg han et mindre på, så kommer det altså til at gnave.
Så har jeg et (jeps, jeg hoppede også på den) tredelt HS med det vinklede midterstykker. Det er 14cm.

Venlig hilsen Camilla (Felur)

Capriati lædergrime, tre-delt bid,
to-delt bid, sort trense
:-) Sælges :-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Bid-størrelse..
Forfatter: 
Dato:  02-12-2002 11:27
:)
Ja, jeg hoppede oz på den.. Malory har kun fået 3-delte bid :) Hendes oprindelige bid var 12,5, men når det var strakt, ku' jeg slet ikke finde det, det var lige inden bidringene var med inde i munden *GG*, men jeg har svært ved at finde den perfekte str...

Kvinder er bedst i modstand 8-)
0
0
Svar på denne tråd

vejledning..
Forfatter: 
Dato:  02-12-2002 12:01
Hvis man stå i en rideudstyrsforretning sm ekspedient er det meget svært når folk kommer og siger "jeg skal have et bid til min hest på 160".. jamen hallo.. det kan være alt fra den ene til den anden. Det du skal gøre er at du skal tage det gamle bid med ned i forretningen og fortælle dem at det her er for småt. Forklar dem hvilken hovedstørrelse hesten har!!

Og så er det jo rimelig logisk at man ikke skal købe et størrelse 12.5 og så en 13.5 når man kan se at det andet var meget for lille!!

-miki-

...som nu ikke har flere mislinger til "salg".. og jeg er sikker på at de har fået et godt hjem! sammen!!! :-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: vejledning..
Forfatter: 
Dato:  02-12-2002 12:08
Et råd jeg har fået fra en gammel køremand: (jeg har set det udført)

Tag en pisk og stik ind på tværs af hestens mund, hold med fingrene på hver side tæt på hestens mundvig , så kan man på den måde måle hvor bredt biddet skal være.

Det skal ligge sådan at det ikke kan køre fra side til side, men stadigvæk så løst at ringene kan køre rundt uden at genere.

mvh

Mette
0
0
Svar på denne tråd

Tak Mette :)
Forfatter: 
Dato:  02-12-2002 13:33
For et godt råd :) Det vil jeg prøve...

Knus fra Lone

Kvinder er bedst i modstand 8-)
0
0
Svar på denne tråd

tredelt HS med det vinklede midterstykker
Forfatter: 
Dato:  02-12-2002 21:40
Hvad skulle det gøre godt for og hvad mener I med at I "hoppede på den"?????
Har aldrig i mit liv hørt om sådan et før...
mvh Pia
0
0
Svar på denne tråd

Re: tredelt HS med det vinklede midterstykker
Forfatter: 
Dato:  02-12-2002 21:59
Hvis det her link virker, så kommer du ind på en engelsk side, der viser dig bidder og fortæller om teorien bag det.

Biddet kom frem her for lidt over et år siden og det koster ca. 600kr. Så skal man da være lidt bims, for at bruge så mange penge 8-):-P

Mine erfaringer med biddet er positive og hestetandlægen anbefalede da også et tredelt bid, da det ligger mere naturligt i munden.

Venlig hilsen Camilla (Felur)

Capriati lædergrime, tre-delt bid,
to-delt bid, sort trense
:-) Sælges :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-12-2002 09:49
Ok, tak for det. Det ser godt nok vældigt ud!:-D

Har prøvet et ganske almindeligt tre-delt bid til min gamle hest, det var ikke nogen succes. Det eneste der var godt nok til ham, var et af de billige alm trense bid - det synes jeg var ok, men jeg må indrømme at jeg heller ikke prøvede et terdelt HS med vinklede midterstykker....(måske havde jeg bare ikke pengene
8-))
Mange hilsner
Pia;-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-12-2002 15:27
Vil klart anbefale KK-Ultra-biddet. Jeg har aldrig troet så meget på at der var den helt store forskel. Har de 20 år redet med auriganbid og de sidste 10 år med tredelte bid. Man skal dog være opmærksom på at disse bid sliddes i kanten ved bidringene og derfor skal udskiftes med mellemrum. Sidste gang købte jeg så KK Ultra biddet og hvilken forskel. Min hest var helt klart anderledes at ride med det nye bid. Jeg ved godt at tro kan flytte bjerge men jeg havde egentlig ingen præferencer for det nye bid. Fik det blot til en fin pris og tænkte at det sikkert var lige så godt som dem jeg plejede at ride med. Tror der er heste hvor det ikke har den store betydning hvilket bid man rider med. Men for min hest gjorde det virkelig en markant forskel. Jeg synes ikke det er dyrt for et bid. Tænk på hvad det koster at have hest i løbet af en måned eller to....! Det er den slags der er dyrt. Desuden køber man jo ikke nyt bid flere gange om året (forhåbentlig ikke).
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2002 10:37
Jeg har også det vinklet KK Ultra bid. Jeg købte det i forbindelse med tilridning af min hest. Det var tydeligt at han ikke syntes, at det var det sjoveste i verden at få et bid i munden, men det problem kom vi altså til livs med Ultra bidet. I dag skal man bare holde det op for næsen af ham så bider han sig selv fast på det. Jeg har brugt modellen i næsten 2 år nu, og vi er igang med bid nummer to, det det som tidligere skrevet skal skiftes af og til.

I øvrigt er det vigtigt at vende det rigtigt i hestens mund. Der er en lille pil markeret på den ene side af biddet. Pilen skal vende fremad i den retning hesten går, samt være i venstre side, hvis biddet er korrekt placeret.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider