Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

løsdrift - konkurrencehest
Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 01:58
Hej

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der har erfaringer med at have ride/konkurrenceheste i løsdrift.
Vi har tre heste, og leder efter et landsted til os alle. Lige nu er hestene opstaldet på rideskole og har hver sin boks. Sådan havde jeg egentlig også tænkt mig det skulle være når vi engang flytter, for det fungerer fint, og hestene går på fold 8 timer om dagen, men jeg går alligevel og leger lidt med tanken om løsdrift.
Men tanken om løsdrift til et par rideheste hvoraf den ene går stævner, og derfor også går med dækken ligger alligevel noget fjern.
SÅ var det jeg tænkte om nogen måske har noget der ligner løsdrift og har gode erfaringer med det? Jeg kunne forestille mig at man f.eks lukkede hestene ind til natten, men i en STOR løsdriftssboks, og så lod dem gå ud og ind om dagen som almindelig løsdrift. For på den måde altid at have et tørt indedækken til den der går med dækken.
På den anden side er det så måske som om løsdriftsidéen går lidt fløjten.

Hvad syntes I?

Med venlig hilsen
Winnie
0
0
Svar på denne tråd

Re: løsdrift - konkurrencehest
Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 08:56
Det kan godt lade sig gøre.
Pt går mine to heste i løsdrift. De går begge med dækkener, da det er fuldblodsheste og de har svært ved at holde varmen.
Den ene rider jeg distriktsstævner på i både dressur og springning.
Det stiller naturligvis store krav til dækkenerne, men mine heste er nu så fornuftige at de som regel går ind hvis det regner alt for meget.

Men når det er sagt, skal det også lige siges at vi er ved at bygge ny stald da de skal flyttes fra det hus de har nu. Og den nye stald bliver med bokse.
Det er ikke nemt at skulle til dressurstævne med en hest, der har fri adgang til mudder!!!
Planen er så at de er lukket inde i boksene om natten men at de om dagen kan gå ud og ind som det passer dem.

Mvh Tine

* Be poor, be happy, own a horse *
Portræt af din hest - besøg min hjemmeside >>Opdateret 13/10!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 09:01
Set fra hestens synspunkt, så er det helt garanteret, at løsdriften foretrækkes. Det næstbedste er løsningen med at have en fællesboks (men den skal være STOR hvis det skal fungere) - som nr. 3 kommer opstaldning i boks.

Jeg har 4 heste hos mig, de 2 går i "løsdrift" eller rettere, de går på fold døgnet rundt med adgang til læskur - og så lukkes de på boks, hvis vejret er helt umuligt, fx. hvis der loves storm eller hvis vindretningen er lige ind i læskuret. Den ENESTE grund til, at de ikke alle går ude om natten er, at min stald ikke er indrettet så det kan lade sig gøre uden en større ombygning.

Hestene går uden dækken i år, men jeg har andre vintre brugt samme metode med dækken. Jeg bruger bare et vandtæt/åndbart dækken, så kan hesten gå med det samme døgnet rundt, så jeg ser overhovedet ingen problemer med en kombination af dækken og løsdrift.

Men ellers er løsningen med fællesboksen da den næstbedste, hvis altså hestene kan enes og der er plads nok.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 10:42
Jeg vil ikke sige at der kun er fordele ved løsdriften. Min hoppe går mange stævner om året. Og når hun kommer ind om aftenen (går ude i 6 timer om vinteren og hele dagen om sommeren)Så trænger hun til fred. Hun vil ikke have selskab, hun stiller sig tit i det fjerneste hjørne og slapper af. Det samme gør hun når hun er opstallet i stævne boksen. Det virker som om hun kobler af og gerne vil være sig selv, efter at have været ude i konkurrencen eller have tumlet på folden hele dagen.

Det kan selvfølgelig være dine er anderledes. Jeg tror da også at løsdriften er god til ung heste eller heste der ikke laver så meget. Men min bliver stresset hvis hun aldrig er sig selv. (Hun er altså også lidt af en enspænder)

Mange hilsner Hanne:-D:-D
Og husk: Der er intet, der er så skidt, at du ikke kan glæde dig over, at det ikke skete for dig!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 11:26
Når man har heste i løsdrift, så giver man dem jo valgmuligheden, også heste i løsdrift er i stand til at signalere til artsfæller, at de gerne vil have fred.

Men hvis omgivelserne er meget stressede, fx. mange heste, og stor udskiftning, så kan boksen godt være den bedste løsning, selvom jeg til enhver tid vil mene, at 6 timer på fold pr. dag er i underkanten.

En løsdrift kræver plads nok, heste med nogenlunde ensartede behov hvis de skal fodres sammen, at der er ringe udskiftning, og at ingen hest i flokken er meget aggressiv eller prügelknabe for de andre, ellers kan det ikke fungere, så man skal overveje nøje, om man har forholdene til det eller ej.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 12:09
Hej Tina

6 timer om vinteren synes jeg nu ikke er i underkanten. De kommer ud klokken 09 og ind igen tidligst klokken 15 ellers klokken 17. Hestene vil hellere end gerne ind når man kalder på dem. Så de må jo synes at det er rigeligt!

Dette er jo kun i de kolde vinter måneder! Ellers går de ude hele dagen.

Men ok, det er selvfølgelig individuelt fra hest til hest. Jeg mener nu de fleste heste ville være lykkelige for 6 timer, der er stadig heste der står inde 24 imer i døgnet!! (hvilket jeg synes er dybt uaceptabelt)

Mange hilsner Hanne:-D:-D
Og husk: Der er intet, der er så skidt, at du ikke kan glæde dig over, at det ikke skete for dig!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 18:23
En anden ting vedrørenede løsdrift , synes jeg også er om man har FOLD-plads nok, altså ikke kun om løsdriften er stor nok.
Her hvor jeg bor, skal der ihvertfald et ret stort areal til, hvis ikke det hele skal trampes om til 30 cm. dybt pløre.....
SÅ det skal man nok også lige overveje,,,, de tramper jo unægteligt mere rundt i det hvis de har udeadgang døgnet rundt. :-)
Men en hest kan sagtens have dækken på i lødrift, den eneste hindring jeg kan se, er hvis nogen af de andre heste æder det, hvis der altid er åbent, bliver der ikke varmt i løsdriften.
Hvis man lukker,,,, uha,, så skal der ikke være heste med store ego´er iblandt.... eller også skal der være meget meget virkelig meget god plads.... men hvorfor så lukke?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-11-2002 03:08
Tusind tak for alle jeres gode svar, det har givet mig flere ting at tænke på.
Jeg ved stadig ikke hvad jeg helt synes bedst om, men det kommer, som flere af jer nævner, også an på hvordan det pågældende sted er både med hensyn til stald og fold.

De tre heste fungerer rigtig godt sammen, min hoppe på 10 år er suverænt den ledende dame, hun behøver blot vippe med et øre før de to unge vallakker på 4 og 5 år ved at nu må de hellere trække sig.

Men igen tak for svarene, det er bare så skønt at man kan skrive herind med alverdens spørgsmål, og altid få en masse vinkler på.

Med venlig hilsen
Winnie
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-11-2002 08:09
Tja... Hos mig funger det stor artet med løsdrift og konkurencehest.
Men nu har jeg også en løsdrift på 6 x 9 m. og en tilhørende mark på 3 tønderland til 2 heste.

Når først hestene er vandt til at gå i løsdrift, tror jeg ikke problemet med en "fredlig stund" er så stor da de er ved at de kan gøre som de vil.
De behøver ikke at skal skynde sig at "hoppe" af inden de skal ind igen.... de ved jo at de har hele dagen... og kan kompinerer det som de vil...

Jeg elsker min løsdrift, og er ret sikker på at mine heste gør det samme

Jeg har købt et godt vandtæt ånbart dækken til Ricko, med god pasform. Men et lille problem er det dog nogle gange, da dækkener ikke er lavet til at heste bevæger sig hele dagen, så sygningerne i gålæget skal forstærkes....

Op til et stævne bruger jeg bare riligt showshin.... så er han også ren dagen efter selv om han har gået ude hele natten, er det øsregnvejr lukker jeg dem bare inde i løsdriften, og da de kun er de 2 og funger rigtig godt sammen går det over alt forventning...

Det er ikke kun om vinteren jeg er gald for at jeg har løsdrift, for rent faktisk tror jeg at hestene bruger den mest om sommeren, der står de inde i skyggen fra 9 - 10 stykker om formiddagen til 6 - 7 stygger om aften.... nogen ganne længre....

Og når jeg nu ser hvor meget mine bruger deres løsdrift om sommeren gør det meget ondt at se heste om sommeren på en helt "bar" mark uden nogen skygge...

Mvh
Annette
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider