Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tynd hest....Hvad gør I???
Forfatter: 
Dato:  24-11-2002 17:37
Min hest er meget tynd. Det virker som om at han ikke udnytter foderet ordentlig. (Det er ikke hans tænder, de er blevet raspet!) Han har også fået ormekur.
Det er lidt mærkeligt syntes jeg, da han får mellem 7-9 kg foder + alt det hø han vil have!
Nogle jeg kender bruger ca. samme mængde foder til deres 4 heste og de er i fin stand, måske lidt for tykke, men heller det en tynd!
Hvad skal jeg gøre??
Hvad gør I????
Har også snakket med dyrlægen. Hun ved ikke hvad det er....!
:-DGør livet til en fest - Rid islandsk hest....eller pinto;-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tynd hest....Hvad gør I???
Forfatter: 
Dato:  24-11-2002 18:10

Hvor stor er hesten ? Hvilken type ? Hvad yder den (arbejde) ? Hvad fodrer du (mere præcist) med nu ?

Hvis du giver hesten 7-9 kg kraftfoder (sådan tolker jeg det), så er det nok derfor, den ikke trives. - Basisfoder bør være hø, wrap el. andet stråfoder, og så SUPPLERES der med kraftfoder, i den udstrækning, det er nødvendigt. Ellers kan hestens fordøjelse ikke fungere optimalt.

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig at få lavet en proff. foderplan til hesten. Med det kraftfoder-forbrug, du har, vil du kunne spare mange penge på foderkontoen ved at få udregnet hestens præcise foderbehov.

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-11-2002 18:29
Er den tjekket for orm?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-11-2002 18:44
Nu ved jeg ikke om hesten går i løsdrift?
Jeg har lige taget min araber ind fra løsdriften - jeg har altid ønsket mig de skulle gå i løsdrift, og hun gik så sammen med en anden hest, men hun lignede skind og ben til sidst - og fik 6 kilo kerne og mindst lige så meget hø/wrap om dagen. (Hun bliver ikke redet for tiden - og plejer at være meget nøjsom)
Så det var ikke lige sagen.
Nu er hun så inde om natten og har allerede taget på, der er nogen heste der bruger enorme mængder energi på at holde varmen.
Den hest hun gik sammen med, (samme højde og drøjde)får eksempelvis 3 kilo kerne og hun er i fin foderstand, men hendes pels er også meget kraftigere... sårh...det kolde vejr kan godt være noget af årsagen.
Vores tykkeste hest får ca. 1½-2 kilo kerne om dagen, og hun bliver ved at være lige tyk - så det er altså MEGET individuelt hvor meget de har brug for.

Men 7-9 kilo om dagen bliver jo næsten et problem for hesten at udnytte,,, jeg ville nok skifte til noget foder med et højere energi indhold - så den ikke skulle tygge sig igennem/fordøje så store mængder.
Spørg fx foderstoffen :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-11-2002 18:46
Hej..

Jeg vil først og fremmest få din dyrlæge eller. prof. som Tanja siger til at lave en foder plan..

Og hvis det ikke virker gi´ den blue horse B-ekspres mener det hedder sådan.. det går at hesten bedre kan optage det foder den spiser.. det er b-vitamin.. det anbefalede min dyrlage mig..

Knuzz fra Anja Hansen:-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-11-2002 19:24
Du kan give din hest op til 1/2 liter alm. madolie om dagen, men start med 1 dl. ad gangen. Og så tag gradvist noget af fodret fra den igen, heste kan ikke fordøje så meget kerne, de skal istedet have meget (godt)stråfoder. Der er også nogen der bruger foder til hopper ifol eller unge heste, men prøv det med olien det hjælper på vores hest.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-11-2002 07:40
Hvor mange gange om dagen bliver den fodret? Det skal gives af meget små portioner, ellers kan den som ovenfor beskrevet, ikke fordøje det.

Livet er en helhed, og hvis du vil kende det, og derfor spørger, får du halve svar - for der er intet svar >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-11-2002 09:59
hej
har en gammeloldenborg som tabte sig voldsomt han fik ormekur raspet tænder og en lavet en blodprøve som viste at han havde for lidt røde blodlegmer så han fik et jern tilskud i en måned og er nu i fin stand
hilsen berit

smuk 4 års kat.2 pony vallak rå
samt tinker hoppe plag fra august 2001
til salg se dem på præsentationen
0
0
Svar på denne tråd

Madolie MAX. 2 dl.
Forfatter: 
Dato:  25-11-2002 10:16
Hej.

Madolie er rigtig godt til at "fede" heste op med. Men MAX. 2 dl dagligt da de ikke har en galdeblære til at bearbejde fedtstoffet som os mennesker (=rovdyr).

Denne information har jeg fået af min dyrlæge. For meget madolie kan smadre nyrer/lever hos hesten.

Mvh.

Trine SH
Don't eat anything bigger then your head! - Miss Piggys slankeråd.
0
0
Svar på denne tråd

Tak for hjælpen!
Forfatter: 
Dato:  25-11-2002 14:54
Tak for svarende!!
Hippo: Jo, han går i løsdrift, da han har kronisk astma og derfor ikke kan stå inde. Det er selv meget slemt nu hvor han går ude.

Somsagt har han fået både ormekur og raspet tænder og dyrlægen kunne ikke finde noget!

Nu vil vi prøve med noget madolie!
Endnu engang tak for svarende!!!!:):):)

:-DGør livet til en fest - Rid islandsk hest....eller pinto;-D
0
0
Svar på denne tråd

Undskyld mig ....
Forfatter: 
Dato:  25-11-2002 15:04

.... det hjælper altså ikke et døjt at fylde hesten med olie, majs e.l., hvis basisfoderet ikke er i orden. -Man risikerer blot at fejlfodre hesten endnu mere, end den er i forvejen.

7-9 kg kraftfoder er for meget til en hest, for det er lig med, at den ikke får stråfoder nok, idet min. ½-delen af de FE, hesten får, skal være stråfoder (og jeg tror ikke på at hesten æder min. 14-18 kg hø, UDOVER den anseelige mængde kraftfoder. Hvilket igen vil sige, at hesten får min. 14-18 FE i døgnet. - Det holder ikke helt vand ... ).

Få gennemgået hestens fodring med en proff. (evt. HorseConsult) og få lagt en optimal foderplan - så vil hesten hurtigt tage på igen.

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

jeg har lige...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2002 15:45
..ringet til en hestefoderekspert på brogården i Hørsholm. Hun er ganske gratis, men bruger jo så kun brogårdens foderstoffer, men det kan jeg godt leve med. Så nu afventer jeg spændt at hun sender mig en foderplan for gamle Fjodor!!

Måske du skulle gøre det samme??

-miki-

...som nu ikke har flere mislinger til "salg".. og jeg er sikker på at de har fået et godt hjem! sammen!!! :-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: jeg har lige...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2002 16:31
Enig med de øvrige svar

Havde en stoooor hest, god stærk bygning, 174 cm, og han blev fodret alt for meget. Han kunne ikke optage alt fodret, og efter et konsulent besøg blev jeg jo noget overrasket over, at foderrationen var blevet halveret.

Prøv evt. at fodre flere gange, med meget mindre. Kan huske at jeg i første omgang syntes, at det var synd for min hest, men det var jo synd, at han fik så meget foder, at han ikke kunne omsætte det, og faktisk brugte meget tid/kræfter, på at fordøje det han havde fået og dermed ikke optog ret meget, måske endda det vigtigste.

Held og Lykke

Venlig Hilsen
Lucky

- Hestens størrelse afgør, hvor højt dens hove skal løftes op...;-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-11-2002 20:41
Du kan også give ham et dækken på , såfremt han ikke allerede har det. Det vil ihvertfald afhjælpe varmetabet noget.
Og igen, hvis dyrlægen ikke kan sige noget om det, så ville jeg forhøre mig hos foderstoffen, de har et hav af produkter,,, melasse, majs, roesnitter,,, tilskudsblandinger,,, altsammen fedende ting, som der er lidt mere "gods" i end ren olie- og de er garenteret helt vilde for at komme af med dem ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-11-2002 21:14
Hej Dahlia. jeg har lige læst om din tynde hest, og jeg syntes at kende problemet alt for godt. Jeg havde en DV valak med nøjagtig samme problem. Og jeg prøvede alt med ham. Lige fra at fodre ham ud af problemet, til raspe tænder til ormekur og hvad der nu ellers findes af forskellige vidunderkure. Og der var altid ca. 7 ribben man tydeligt kunne se. Ind til en dag hvor en heste kiropraktor kom forbi, jeg havde ingen idé om at der kunne være noget galt med min hest. Han har al'tid været super frisk, og godt gående. Men da det var gratis hvis hesten ikke fejlede noget lod jeg ham lige kigge på hesten. Og der lød et "gisp!" fra kiropraktoren. Hvor efter han sagde at den var helt gal. Så måtte jeg jo punge ud, og hesten fik et "gok" af en hammer på rygsøjlen. Hvorefter han strakte ryg, og så meget veltilpas ud. Og siden den dag har han taget på og ser nu super godt ud, og er nem og fodre på.

Problemet var at nogle af de nærver, som styrer tarmsystemet sad i klemme, og kunne derfor ikke fungere optimalt.

Kiropraktoren hedder Ib og kommer fra Glostrup, andet kan jeg ikke huske ligenu. Men jeg ved ikke hvor meget han praktisere mere, da han er noget oppe i alderen.

Mange lillemule hilsner fra Janne
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 07:22
Hejsa

har haft samme problemer med min hest og har et råd, som ihvertfald har hjulpet mig. I forbindelse med nogle (meget sjældne) øjenproblemer fandt en kinesiolog ud af at hun havde svamp indvortes og at det også var skyld i øjenproblemerne. Vi fandt den rette behandling, som holdt i det i ave, men hesten var generelt for tynd og utrivelig.

På et tidspunkt tabt hun sig meget og det viste sig at hun havde RIGTIG MANGE orm. Min sædvanlige dyrlæge sendte en anden ud, der var mere inde i foder end han var og hun lavede en foderplan, som bestod af Brogårdens phase 3 (varmebehandlet fuldfoder), lucerne (evt. som grønpiller opblødt i vand), hø, olie og elektrolytter. Har nu brugt denne foderplan i ½ år og hesten er aldrig mere for tynd! Hun er blevet en meget pænere hest at se på, meget gladere og har fået et mere stabilt humør. Som sidegevindst hæver hendes ben ikke mere op, når hun står inde om natten, hun har ganske atypisk ikke haft antydningen af mug og hendes øje ser bedre ud.

Jeg har nu prøvet at skifte mellem liddt forskellige fuldfoderblandinger, men gået udenom dem, hvor der er ret meget melasse i. Resultatet er det samme: blot foderet er varmebahandlet, optager hun det meget bedre. Elektrolytter bruger jeg ikke mere og hun ser til stadighed meget godt ud!

Prøv, evt. i en periode, at skifte til fuldfoderblandinger, der er varmebehandlede. Jeg har hørt at mange heste har svamp indvendig og der er ingen svampesporer i dette foder.

Håber dette kan hjælpe dig.

smil fra Lone
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider