Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spørgsmål om foderkalk....
Forfatter: 
Dato:  09-11-2002 11:36
Der har for nogle dage siden været forskellige indlæg om klid og om at der skulle kalk i.

Nu har jeg lige et par spørgsmål angående foderkalk:

-hvor køber I det?
-hvad koster det?
-og hvad er blandingsforholdene, når kalken skal blandes i kliden?

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med svarene på mine spørgsmål...:-)

Knus Tine:-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: Spørgsmål om foderkalk....
Forfatter: 
Dato:  09-11-2002 12:10
hej jeg kender ikke noget til blandning men købte for et par år siden foder kalk efter dyrlægens anvisning
mener det kostede 100 kr ca for 20 kg vi havde en islænder plag som voksede enormt hurtig vi skulle bare
sætte en spand med det i løsdriften så de tog efter behov og så sørge for at det var tørt hele tiden

vi har en dv vallak 4år,entinker hoppe 1 år og en smuk pony vallak på 4 år til salg.se dem i præstation
0
0
Svar på denne tråd

Blandingsforholdene klid/kalk...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2002 11:20
Først tak til berit & lukas...

Jeg mangler bare stadig blandingsforholdene, hvor meget kalk skal der blandes i kliden?

Håber der er nogle der kan hjælpe...:-)

På forhånd tak:-)

Knus Tine:-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: Blandingsforholdene klid/kalk...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2002 11:31

Well, Calcium/Fosfor forholdet i hvedeklid er rundt regnet 0,1.
For at kunne regne ud, hvor meget foderkalk/foderkridt du skal tilsætte, for at få forholdet i orden, må du kende det nøjagtige indhold af Calcium i foderkalken (står på deklerationen). Ergo må du indkøbe foderkalken, FØR du beregner.

Bemærk også, at Zink/Kobber forholdet i hvedeklid IKKE er i orden (omkring 8,2) - det skal der også tages hensyn til i foderplanen.

Så det er altså ikke bare lige sådan at tilsætte foderkalk, og så er alt i orden. Det kan meget nemt være sådan, at din foderplan skal lægges helt om ...

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-11-2002 09:41
I forbindelse med at min hest på mystisk vis var forfangen, måtte han ikke få andet end hø, klid og en lille smule tilsætningsfoder. Fordi han kom til at mangle kalk sagde min dyrlæge at jeg skulle købe noget og blande i hans klid ca 4-5 ske fulde, men samtidig sagde dyrlægen at man ikke kan overfodre med kalk, det vil sige at den ikke tager skade overhovedet af at få for meget, de udskiller bare det de ikke bruger. Men normalt er der jo det kalk de skal bruge i deres daglige foder så det er jo ikke noget man skal give xtra med mindre det som overnævnt er en hest der vokser. Jeg købte kalk i maxø og gav 20 kr for 2,5 kg.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-11-2002 09:51

Overfodre og overfodre .... kalk kan virke "stoppende" (give hård mave), såeh man skal nok alligevel passe lidt på ...

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider