Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hest med følsomt gjordleje
Forfatter: 
Dato:  05-11-2002 15:11
Min hoppe har tendens til at få slidmærker i gjordlejet.

Jeg er altid meget grundig med at børste det område så der ikke ligger snavs. Endvidere har jeg købt en lækker dyr læder gjord med elastik. Da hun stadig fik mærker ind i mellem købte jeg så ren lammeskinds gjordbeskytter. Hmmm, nu kom der så for to uger igen et hårløst slidmærke.

Jeg er blevet anbefalet at rense pelsen i gjordlejet med varmt vand med lidt husholdningssprit og har gjort det et par gange, jeg er bare ikke sikket på at det hjælper.

Er der andre ideer?

Kan det være fordi at gjorden enten er spændt for meget eller lidt???

Kh MetteH
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hest med følsomt gjordleje
Forfatter: 
Dato:  05-11-2002 15:41
Tror ikke det er fordi den ikke er spændt korrekt - altså den skal jo være spænd "så meget den kan" - for at sadlen ligger godt - det kan måske være sadlen der ikke ligger som den skal (eller bliver liggende som den skal??)

Der er i hvert fald én ting der er sikkert: Noget af det der giver gnavemærker er tørret sved - og det skal du rense væk - skyller du hende med lunkent vand på gjordlejet efter endt ridning? Hvis ja - så skal du i hvert fald tjekke om det er nok - eller om der (måske) skal lidt sæbe til???

Har lidt det samme problem, bare der hvor trensen sidder "under" ørene - og den kan virkelig ikke sidde mere perfekt! Men det er fordi han sveder sådan lige dér - og så skal han vaskes hver gang vi har været ude at ride (og nogle gange før!!)...

Håber det hjælper - eller at der er en anden der lige kender "vidundermidlet"??:-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-11-2002 16:04
Jeg har tidligere haft samme problem.

Heldigvis fandt jeg årsagen - gjorden var for bred - og så var det jo bare at skifte, selvom det ærgrede mig da det var en superlækker bred polstret lædergjord. Faktisk duede den brede gjord på to af mine heste, mens to blev slidt. Nu rider jeg så med en polstret Bucas stofgjord. Den er der ingen problemer med.

KH Camilla L
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-11-2002 10:29
Hej!
Jeg bruger en gjord fra wintec (tror nok det hedder sådan) gjorden er lavet af et meget blødt materiale. Jeg tror egentlig den er til en stofsaddel! Efter jeg har købt denne gjord har vi aldrig haft et gnavesår eller slidmærke. En anden praktisk ting er: bliver gjorden beskidt kan den bare tørres over eller puttes i en spand vand, det vil sige den er nem at holde ren.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-11-2002 11:31
Jeg havde det problem da jeg red med en smal gjord... Så købte jeg en Kieffer neoprene gjord (449,- hvis jeg husker rigtigt) og siden har problemet ikke været så udtalt..
Afvaskning med sprit er også meget effektivt, hvis du også gør det i sadellejet undgår du også varmeknopper. Jeg bruger en forstøver og sprøjter det bare på og tørrer så af med en fugtig svamp. Atamon er altså også godt!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-11-2002 08:46
jeg har haft det samme problem i sommers, hesten havde stået stille et stykke tid pga en benskade, da jeg begyndte at ride igen kom der sår ved gjorden (hvilket aldrig var sket før), jeg red så uden saddel til det var helt væk, men da jeg lagde saddel på igen kom det tilbage, jeg lagde så et stykke lammeskind i mellem gjord og hest og red selvom der ikke var kommet hår, det var ikke et blødende sår, og nu er der kommet hår igen og jeg kan ride uden lammeskind, og jeg har altså bare en billige stofgjord!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-11-2002 16:43
Mim hoppe er osse lidt af en smørblomst og får skavsår bag begge forben selvom, at hun har lammeskind på. Hun bliver osse rengjort MEGA godt før hver opsadling, men intet hjælper. Sadlen ligger som den skal ifølge sadelmager og kan ikke ligge bedre på en bred model som hende. Jeg har prøvet mange forskellige gjorde og ingen er gode nok. Så nu har jeg bare redet med underlag fastholdt af en ridegjord (uden stigbøjler) det sidste ½ år, da jeg ikke tror min hest er bestemt til at bære sadel. Men okay min balance er blevet vildt god ;-)

Skulle end ligge inde med et superråd, som jeg endnu ikke har afprøvet så skriv det gerne her. Da jeg osse er meget interesseret. Har prøvet alle her nævnte råd......

Eva L/Misse
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider