Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hvis min hest skal stå alene
Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 14:46
Hej mit navn er mette og jeg har et spørgsmål omkring opstaldning.jeg har en pony opstaldet på en gård hvor der står 10 andre heste. Mit problem er at min hest aldrig rigtig er blevet accepteret af de andre heste og kommer så ikke rigtig på fold da gårdens ejer ikke kan lide det hvis noget går galt. Hun (min pony) får derfor aldrig en chance for at komme ind i flokken og desuden er det jo også synd, da hun er vandt til at gå ude om vinteren.
Nu er det så sådan at jeg selv bor på en gård og går og overvejer om jeg skal få hende hjem, mit problem er bare at hun vil komme til at gå alene . Tror i det vil gå galt og er jeg nød til at købe en hest til?
0
0
Svar på denne tråd

Re: hvis min hest skal stå alene
Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 15:06
Hvis du tar din hest hjem kommer den nok til at kede sig lidt, man kan jo hænge noget legetøj op men det mister den hurtigt interressen for. Hvis jeg var dig ville jeg prøve at lukke min pony på fold med de andre og så se hvad der skete. Det kunne jo være hvis du lod hende være der ude lidt at hun fik mod til sig og begyndte at dominere!
Hilsen Patricia
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 17:46
Jeg er enig i at du må give den en chance for at blive integreret i flokken. Du må evt. blive der og overvåge det i fx to hele dage i weekenden.
Hvis det ikke går og du vælger at tage den hjem, synes jeg absolut at du skal have arrangeret en selskabshest til den først. Du behøver måske ikke købe en, det er nogle gange muligt at låne en elle evt få en pensionær.
Det bliver iøvrigt efter al sandsynlighed i nærmeste fremtid ulovligt at have en heste gående alene. Der er en ny bekendtgørelse på vej om hestehold.
Hilsen Winnie
Gør livet til en fest - rid islandsk hest:-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 17:59
hej vinnie og patricia.
Tak for de gode råd dem vil jeg tage til eftertanke.
Ang. det at lukke hende ud på folden og så blive der er noget jeg har prøvet,det er nemlig der jeg har set at de er efter hende. det piner mig at se på det for hvis hun så bare gav igen så var det jo fint men det gør hun desværre ikke. Nå men jeg må bare se tiden an.
endnu en gang tak hilsen mette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 19:12
Hej!!!

Jeg synes også det ville være en god idé at lukke hende på folde med de andre i en weekend, og så se hvad der sker!!!
Det nytter jo ikke at hun aldrig kommer til at gå sammen med de andre heste, så kommer hun jo aldrig 'ind' i flokken!!

Hvis det ender med at at du får hende hjem, er det sikkert en god idé at få en selskabs hest.......men den hest skal jo også passet ligeså meget og måske rides på.
Så derfor syntes jeg det ville være super, hvis du kunne få en pensioneret hest hjem til dig!
Da der er mange der ikke kan havde deres gamle hest mere, og skal af med den!
Det er jo lidt svært at finde en ny ejer til en gammel hest, så derfor afliver de den!!
Lidt ærgeligt, hvis den havde mange gode år igen!
Men sådan en hest kunne måske komme hjem til dig!!

Held og lykke med det! :-D

Knuzz Maj

*Rid travhest* :-D
*jeg har en Uldtot...min bamse...min shetlænder*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 19:15
Hvis din egen gård er stor nok, kunne du så muligvis tilbyde opstaldning? Så havde din egen hest jo selskab.
Men hvis din hest så heller ikke kan med de heste, er du jo kommet lige vidt?!

Under alle omstændigheder bør du ikke lade din hest stå alene. Hetse er flokdyr, og bør derfor have selskab af andre dyr, helst andre artsfæller.

Hilsen Maria J
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 19:50
Jeg kender det godt men hvis du bare tar hende ind fra folden begynder hun aldrig at dominere så er hun ligeglad med at de ligesom "mobber" hende! Det er ligesom over i skolen når man bliver mobbet - så er man tit bare ligeglad men hvis man siger Nej nu er det ikke sjovt mer så får de respekt for en...
håber du forstår
Hilsen Patricia
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 20:03
Ja jeg forstår godt hvad du mener,det er helt rigtigt det er bare så svært at stå på sidelinien og se på . Forresten hedder min pony Sif og er verdens dejligste pinto. mange gange tror jeg at man er for overbeskyttende og gå ind og blander sig istedet for at lade dyrene klare det selv.
hej fra mette(sif`s mor)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 20:22
Jeg synes du skulle prøve at lukke den på fold med én af de andre heste....det kan være voldsomt at blive lukket ud i en fremmed flok med mange heste,,,,der vil næsten altid være problemer i starten, men de løser sig som regel efterhånden, men jeg ville som sagt starte ud med at lukke den på fold i en mindre flok, så de gradvist kan vænne sig til hinanden, og det ikke bliver så vildt og uoverskueligt.
Du kan selvfølgelig også tage hende hjem, men hun vil nok savne lidt selvskab, hvad med at søge efter en lille pony der mangler en staldplads eller noget..
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 21:10
Det er jo klart at hun som ny i flokken skal ned med nakken og kende sin plads i hierakiet! Jeg ville give det længere tid en blot en weekend! Da jeg købte min hyps, skulle den gå på fold med min kusines MEGET dominerender hest, og i de første fire dage måtte hun end ikke NÆRME sig vandtruget. Efter tre uger kunne vi ikke trække den ene hest ud af folden, uden at den anden fulgte med. Min hest accepterede ganske enkelt Mira som førerhesten (Som der jo er en af i alle flokke) selvom hun blev noget hårdhændet behandlet i starten. Men det er jo ligesom i menneskeverden, nogen egner sig som leder andre gør ikke. Vi har bare samtale og kloge formularer til at udtrykke os med - hestene må nøjes med at jage rundt med og sparke deres "undersåtter" til de ved, at de ikke skal komme her og overtage magten!
Så bare vent og se, det skal nu nok gå alligevel...
Håber du finder ud af det, ellers må du jo have hende hjem og gå og tuller rundt med en hyggeged eller ko
eller sådan noget:)
Jeanne & Xan
0
0
Svar på denne tråd

Det skal den ikke
Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 22:08
Som hovedregel bør en hest ALDRIG stå alene - og slet ikke som permanent løsning. En hest er et flokdyr...

Kan den ikke enes med de andre heste der hvor den står ville jeg ikke tøve med at tage den hjem, hvis du selv har plads til den er det da klart det rareste for jer begge... Men den skal ikke stå alene. Som en alternativ, ikke permanent løsning kunen du måske finde en ko eller en ged hun kunne gå sammen med, men det er heller ikke nogen god løsning i længden, du er nødt til at finde selskab til hende.
Som andre har skrevet, så er der to muligheder:
Enten kan du få en anden hest opstaldet (tilbyd det billigt, så kan du tillade dig at kræve at ejeren også kan passe din hest lidt ind imellem, nå du ikke selv er hjemme - det kan stærkt anbefales).
Alternativt kan du finde en gammel hest der kan gå som selskab, men det vil stadig give dig udgifter til dyrlæge og smed... Selv shetlændere skal vaccineres og beskæres, og det er altså ikke billigere, selv om den ikke er så dyr i foder...

Mette - som endnu ikke er fyldt 16, hvis hun selv skal afgøre det.. Jeg nægter i hvert fald at ride andet end mine dejlige ponyer!!

Mød mig og mulerne på vores flotte nye hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Heste er flokdyr
Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 08:47
-og selvfølgeligt er der som i alle flokke en leder og nogle undersåtter.

Du behøver ikke at være bange for at de andre heste vil sparke din hest til lirekasse for det gør de ikke!

De fortæller den blot at den er sidst ankomne og derfor må indrette sig efter flokken. Det er deres natur og ikke noget de tager skade af.

Alternativet ved at tage den hjem. Jamen det er da dejligt at have sin hest hjemme i baghaven. Men den bliver altså skør i bolden af at gå alene. Den kan godt være alene i kortere tid uden at "tage skade" men på længere sigt vil den savne det sociale - selvom den er nederst i hierakiet - og begynde at gøre underlige ting såsom at krybbebide, væve også videre.
Det hjælper ikke noget med en ged eller høns eller lign. det skal være et dyr der "taler samme sprog" ellers har den sociale værdi ingen betydning for den og resultatet vil være det samme.

Så det bedste for din hest er at lukke den ud på folden til de andre og så lukke øjnene så længe det varer, efter 1-2 uger er den fuldt og helt accepteret som en af flokken. Eller at du får en ekstra hest til selskab for den derhjemme.
June
0
0
Svar på denne tråd

Re: Heste er flokdyr
Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 11:41
Kunne du ikke lade hende gå alene sammen med flokkens leder et stykke tid, måske en uge eller deromkring - mange gange klares det så noget hurtigere (og ikke så hårdt) som når alle de andre også er der og når hun så bagefter kommer ud til de andre, har lederen accepteret hende og så er der ikke så store problemer med de andre?

Det har ihvertfald virket for mig nogle gange, så måske var det værd at prøve?

Mvh. MaikenH
0
0
Svar på denne tråd

Re: Heste er flokdyr
Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 12:40

Der hvor min er opstaldet laves der langsom integration.

Den "nye" hest går på en fold alene og så lukkes de andre heste ind, een efter en alt efter hvor hurtigt de enkelte heste accepterer den. Dvs. der er kun en hest udover din ad gangen.

Tag førerhesten til sidst.

Fordelen ved denne metode er at 3-4-5 heste så ikke kan lukke din ind i hjørner olign.

Og du er nødt til at lukke øjnene ! Også selvom det ser vildt ud. Det er ikke altid så slemt alligevel.

KatrineH

Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

0
0
Svar på denne tråd

alene hest..!
Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 14:48
haii.. Mette..:-)

jeg har et føl på 2 år og et par måneder, han har altid været sammen med andre på stald, men nu er de andre heste flyttet. så nu står han alene, men kommer da stadig ud med de andre.. Så jeg tror ik din hest vil have så meget i mod at være alene, for når den alligevel ik er sammen med de andre heste på marken.. Og mit føl har altid haft sin mor, men nu er hun aflivet så han må jo klare sig selv, og der er ik noget pjat med ham på stald eller unoder. Og han er meget rolig når han ska ud til de andre. men de andre piger har da ret i at heste er flokdyr, men hvis hun ik får en chance hos de andre heste, så er det jo oz synd for hende at hun ska være sammenmed dem. Mit føls mor, var de andre heste heller ik for gode ved, så hende tog jeg også væk fra de andre heste, også mest fordi hun var med føl i maven, men også fordi de ik ku la hende være ude på marken og var hele tiden efter hende, men det er jo helt op til dig. Hva du nu syntes..??!!

Det var li min mening..

snakkes sandie :-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: alene hest..!
Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 16:41
Hallo igen!
Der er rigtig mange gode ideer om hvordan Sif skal integreres i flokken og dem tager jeg til mig. Jeg er faktisk igang med at tage hende ud sammen med en hest ad gangen det startede jeg på idag,og hvor blev hun bare glad, det gik rigtig godt.måske gør jeg problemet større end det er.
knuz fra Sif`s mor
0
0
Svar på denne tråd

Re: alene hest..!
Forfatter: 
Dato:  06-11-2002 13:41
lade den for dens skyld ikke gå helt alene, det er synd, hvad med at købe en lille "overskudspony" du ved en pony andre er trætte af og skal af med il billige penge...

jeg kan kun anbefale dig at flytte den, jeg ville ikke have min hest et sted hvor den ikke kom ud ret meget!!

det finder jeg rigtig synd for hesten! accepteret af flokken eller ej! der er faktisk mulighed for at man kunne lave en seperat fold til din hest...men er deres jord stor nok?
B-)Katten: tigeren ved din side? næh du, tigeren i dén stol DU gerne ville have siddet i!!:-D

EN HEST ER IKKE RINGERE END ANDRE BARE FORDI DEN HAR SOMMEREKSEM!!:-D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-11-2002 09:00
Du kan få en ven til din hest til ca 1000,- og så koster det selvfølgelig at holde den lille ven forsvarligt. Min hest ville nødigt undvære sin ven.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider