Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  31-10-2002 13:52

Når man bor så isoleret, som man gør på Bornholm, så kan det være et problem at få fat i netop dét foder, man helst vil have ...

Jeg vil gerne prøve at fodre med roepiller, da jeg har en Fjordhest, der æder sig halmvom til, fordi han ikke må få særlig meget wrap (dels bliver han fed, dels bliver han "varm i hovedet" af for megen wrap).

MEN ... det eneste produkt, der fåes til heste herovre er Betfor - og det vil jeg ikke bruge, idet der er tilsat melasse. Jeg har derfor forhørt mig, om jeg kan få fat i Pulpetter herovre, men det kan jeg ikke.
Jeg kan kun få fat i noget, foderleverandøren beskriver som: "umellasserede roepiller, 6 mm".

Så jeg vil lige høre ... er roepiller bare roepiller - eller er der noget jeg skal være opmærksom på, der evt. gør disse roepiller uegnede til heste ??

Mvh. Tanja B (der er TRÆT af Bornholm lige nu :-) )

0
0
Svar på denne tråd

Re: Roepiller
Forfatter: 
Dato:  31-10-2002 14:03
Hejsa!

Det er jo netop roepiller uden melasse du gerne vil ha' fat i, så det burde være ok! Dog KAN der forekomme urenheder (sand!) i roepiller beregnet til kreaturer, så det skal du be' forderstoffen garanterer dig, inden du køber dem.
Mht. Betfor og varm i hovedet....min oplevelse er at hestene bliver mere udholdende, energiske af Betfor (dressurheste), så måske det også er en god grund til du ikke bruger det, dog er jeg utroligt glad for Betfor, som er et rigtig dejligt produkt, til forlængelse af spisetid og "kostvariation", samt forebyggende mod kolik.
Mvh Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2002 16:36
Hej Tanja

Jeg bruger disse roepiller uden melasse, i "min" foderforretning betegnes de som sukkerroeaffald. Jeg er 99,5% sikker på, at dem du nævner er dem du søger - det er ko-mad, men duer fint til heste, bare husk at opbløde i db. mængde vand natten over.

Jeg har aldrig hørt om sand i dem, men har dog hørt om, at grønpiller kan indeholde en del jord - men jeg ved ikke, om man kan få udstedt en garanti.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2002 18:05

Mange tak for Jeres svar !

Nej, jeg kan nok ikke få nogen garantier for noget som helst hos den lokale foderstof (som dog i dette tilfælde godt ville udlevere indholdsgarantien ... stooore sager), men jeg kan heller ikke forestille mig, at der skulle være jord i ?

Nu vil jeg i hvert fald købe roepillerne og se, om hesten vil æde dem. Jeg kan få dem til 1,50,- kr./kg (inkl. moms) - det er i hvert fald væsentligt billigere end Betfor. At det så kun fåes i løsvægt, må jeg jo leve med ... længe leve fodertønder :-)

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider