Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Træspiseri!
Forfatter: 
Dato:  30-12-2000 18:47
Hej
Jeg har i august taget min nye løsdriftstald i brug - flot og enestående er den jo. Til min rædsel opdagede jeg den anden dag, at mine to ponyer ikke har samme ærbødighed over for min husbonds arbejde som jeg ! De har gnavet i den enkelte steder. Jeg syntes ellers, at deres behov for gnaveri burde være tilfredsstillet, idet de har flere grene fra frugttræer samt adgang til halm i deres jordfold i tilknytning til løsdriften.

Er der nogen der kan anbefale noget at smørre på træværket så deres lyst til at gnave bliver overført til andet materiale ?

Lad høre inden de kommer for godt i gang.
På forhånd tak.
Nytårs hilsner fra Tine
0
0
Svar på denne tråd

Re: Træspiseri!
Forfatter: 
Dato:  30-12-2000 21:20
Hjorttakolie skulle være noget der smager fælt - det afholder i hvert tilfælde Monty og hans venner fra at æde deres nye læskur. Man kan også få noget der er beregnet til krybbebidere - det har vi brugt på træværket inde i stalden - derfor har vi stadig 4 bokse - i stedet for den "løsdrift" som hestene forsøgte at ommøblere stalden til.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-12-2000 22:05
Vi bruger ganske alm. hovtjære... den der lugter fælt... og det har stoppet vores "kramper" fra at æde sig ud af deres løsdrift *g*

Det kan selvfølgelig ses, da det er sort, men man kan lave en pæn sort kant hele vejen rundt

hilsner Joy
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-12-2000 11:45
Hejsa !
Tjære er giftigt og derfor overhovedet ikke velegnet til at smøre stalden med (det har vi ellers også gjort engang).
Derimod er Hjortetaksolien et naturprodukt som ikke er giftigt for hestene - men som lugter ganske fælt og som bestemt afholder dem fra at æde i træværket, krybbebide osv.
Vi har også prøvet et eller andet middel fra Meku mod krybbebidning, men det var ikke halvt så effektivt som hjortetaksolien.

Pia H.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-12-2000 12:41
Hej

Der hvor jeg stod med min sidste hest brugte vi også tjære om det er giftigt ved jeg faktisk ikke, det skulle du måske undersøge inden du bruger det, men det er MEGET effektivt.

nytårs hilsner
Merete Nielsen
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-12-2000 13:40
Tidl. anbefalede man bl.a. hjortetakolie som fluemiddel til heste, og til anden påsmøring direkte på dyr - men midlet er trukket ud af markedet igen, fordi der er mistanke om, at det er kræftfremkaldende.

Som regel kan hestene ikke lide det, og bider derfor ikke, hvor det er smurt på, men man skal være sikker på, at hestene ikke gnaver der alligevel - så alle naturmidler er ikke ugiftige - mange af dem kan faktisk være giftige og mange giftstoffer udtrækkes netop fra planter.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-12-2000 14:54
Hejsa..
Samme problem har vi i vores helt nye stald, hvor alle boksene er af træ.
Hypperne er ude hele dagen, så jeg troede ik jeg fik problemer..
Men de elsker at ganve i det ( mange af dem)

Jeg har købt Staldintakt ved Blue horse.
Det virker..
Og det LUGTER ikke !!!!!:.
Skønt...
MVH caroline
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-01-2001 10:54
en stolpe i vores stald har en meget nydelig buge *GG*, min far er så smart og ikke gide smøre noget på "vi skifter den da bare når de har ædt den*
OK, men lære hesten så at den ikke må?
Nu har vi dog fundet af af at skrue nogle "jern et eller andet" plader op så de ikke kan ødelægge det mere
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-01-2001 22:31
Hvor jeg står bruger vi STALDINTAKT fra blue horse og det virker efter hensigten.
Mh. Michelle
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-01-2001 10:42
Jo tak - har prøvet hele møllen. Der hvor Casanova stod til han var 1½, gik hestene i løsdrift om dagen, og om natten stod de i en boks i beton, kun lukket med en tyk træpæl for i bringehøjde på boksens åbne side. Den pæl blev også offer for livligt gnaveri af Casanova, på trods af havrehalm, bygham og hø i rigelige mængder. Da han først var kommet i gang gnavede han sig en pæl igennem på en uges tid, og han var smart nok til at blive ved med at gnave på det samme sted til pælen knækkede og han kunne vade løs omkring i stalden til fare for sig selv og alt hvad vi havde stående.

Vi prøvede hjortetaksolie, hovfedt, sildeolie, forskellige bid-stop produkter, men uden held. Casanova havde absolut intet mod at gnave i det stinkende træ. Spist blev det og så var han løs. Vi endte med at måtte klare problemet med at sætte ekstra tykke pæle op og skifte dem når han var ved at være nået igennem. Det er selvfølgelig ikke let at gøre hvis det er den fine stald de gnaver i.

Der hvor hestene gik løse, var alle "kanter" på træværket dækket af påskruede metalbeslag, som de ikke kunne komme til skade på. Det virkede. Men hvor der var glemt et beslag, blev der gnavet.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider