|
|
| Hævet ben ? |
| Forfatter:  |
Caroline |
| Dato:  |
16-10-2002 16:05 |
|
Hej !
Da jeg her for lidt over en time siden skulle ud for at lukke hestene på fold, opdagede jeg at min vallak stod med et meget hævet forben. Det gik ligesom fra koden og op til "knæet". Det var rimelig tykt og varmt, men han viste ikke umiddelbart tegn på halthed. Jeg kunne heller ikke finde et evt. sår el. skramme der kunne have forårsaget hævelsen.
Jeg valgt at lukke ham ud, dog på en fold ved siden af de andre heste, så han kunne røre sig lidt, uden at lege og være alt for vild. Jeg synes lige jeg vil se det lidt an, inden jeg ringer efter doktor dyr, da hesten hverken er halt og sagtens støtter på benet.....
Men hvordan ville I behandle sådan en hævelse, skylle benet ? Vaske det i sæbevand ? Eller ?
Mvh. Caroline
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hævet ben ? |
parmour |
16-10-2002 16:13 |
|
jeg ville vaske det,eventuelt i blå biotex, det kan værer et lille bitte sår og så vil jeg køle det ned og der efter putte en bandage på , med noget under, hvis du har noget der varmer ville jeg smører med det.og hvis det ikke er bedre imorgen ville jeg nok ringe til dyrløgen.
har fået oprette en præsentation "endelig"
;-DMod tåber kæmper selv guderne forgæves>o<;-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bandage ? |
Caroline |
16-10-2002 16:14 |
|
Hejsa !
Hmmm er det en god ide at komme en bandage på når benet er hævet...? Hvordan ville den hjælpe ?
Mvh. Caroline
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: hævet ben |
lotteC |
16-10-2002 17:05 |
|
Hej Caroline...
hvordan står din hest opstaldet, er det spiltorv eller boks?
Jeg har været udsat for engang at min hest havde fået sit ben op og hænge på et spiltorvsvæg.
Jeg tog ikke nogen betænkeligheder, og ringede til dyrlægen. Han gav den en pencilinku/smertestillende indsprøjtning, samtidig med den skulle have pencilinkur i 10 dage. - jeg ville ringe til dyrlægen hvis jeg var dig. Men sørg for at køle benet med vand, for det hjælper på hævelsen. Så længe du ingen sår kan se, vil jeg ikke lægge bandage på.
Venligst, Lotte.
"Danske Oldenborg heste kan og vil"B-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: hævet ben |
parmour |
16-10-2002 18:43 |
|
min dyrlæge plejer at lægge en bandage på for at hindre at det hæver merer, er hesten ikke halt er der ingen grund til at ringe til dyrlægen før imorgen og så kan det jo værer at det er faldet
har fået oprette en præsentation "endelig"
;-DMod tåber kæmper selv guderne forgæves>o<;-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lotte |
Caroline |
16-10-2002 18:52 |
|
Hejsa !
Han står selvfølgelig opstaldet i boks - kunne aldrig drømme om at opstalde ham i spiltov !
Mvh. Caroline
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Lotte |
Fanny |
16-10-2002 20:58 |
|
min hest havde det samme,
jeg havde næsten lige fået den og den galopperede meget ude på folden, og når jeg samtidig galopperede når jeg red blev det bare for meget galop for en hest der ikke var i træning til det, begge forben hævede op eftersom galop belaster det enkelte forben utroligt meget. jeg lod den stå stille med ridningen et stykke tid, og så var den frisk igen....
kh fanny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hævet ben |
|
|
Det kan også være mug,især hvis benet er lidt ømt når du rører på hævelsen, og det behøver den heller ikke og være halt af. Der er jo tid for mug nu.
Hh Sanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|