Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

FE udregning af kalvekraft + havre + byg
Forfatter: 
Dato:  15-10-2002 11:29
Jeg ved godt at dette emne er fortalt om forfra og bagfra og om igen, men jeg er åbenbart for fatsvag for jeg forstår ikke helt udregningerne.
Så altså....

Jeg har en hoppe på 4 år derhjemme. Hun bliver brugt let 4-5 gange om ugen alt efter vejr og vind da vi skal ride ude.

Da jeg fik hende for 2 måneder siden fik hun 3 - 4 kg horsemix om dagen og gik meget ude, men ikke om vinteren.

Indtil nu har jeg fodret med ½ havre og ½ byg som bliver valset, 6 kg gulerødder om dagen, samt masser af hø og halm.
Nu syntes jeg imidlertid at jeg indimellem kan mærke på hendes energi at hun mangler noget og jeg er så blevet anbefalet af en opdrætter at bruge kalvekraft som tilskud istedet for diverse muslier og hestekraft idet han mener at FE fordelingen er under 2 % i forskel på hestekraft og kalvekraft.
Men hvordan regner jeg ud hvad min hest har brug for?
Hun er ikke hverken for tynd eller for tyk endnu, men da hun jo er ung er jeg lidt bange for at give hende for meget energi og samtidig skal hun jo også have så hun kan holde varmen.

Hov jeg glemte at skrive at hun får 4-4½ kg dagligt, er 163 cm og spinkel til normalt bygget. Tænder og ormekur er ok!
Jeg har været inde og se på tidligere tråde men kan altså ikke finde ud af det!!!?
mvh June
0
0
Svar på denne tråd

Re: FE udregning af kalvekraft + havre + byg
Forfatter: 
Dato:  15-10-2002 12:47
Jeg kender ikke Kalvekraft, men fandt indholdet her: http://www.kfk.dk/brochure/pdf/kvaegfoder2002-2003.pdf (side 15).

Kalvekraft har et meget højt proteinindhold, så jeg tror det bliver svært for dig, at forene det med en fornuftig foderplan til en udvokset hest.

Calcium/Fosfor forholdet er bestemt heller ikke i orden til hestebrug.

Det er svært at gætte sig til, hvad der kan være galt i din fodring, siden hesten mangler energi.
Jeg hæfter mig ved, at du ikke skriver noget om vitamin/mineraltilskud i den nuværende fodring ? Hvis du ikke givet sådan et tilskud nu, kan det meget vel være problemet. - Hvis en hest er i underskud af visse vitaminer og miberaler, hæmmes optagelsen af andre, og hesten kan ikke fungere sådan.

Jeg vil anbefale dig at få lavet en professionel foderplan til din hest, hvor der tages hensyn til arbejdsniveau osv. Så tror jeg problemet bliver løst.

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Re: FE udregning af kalvekraft + havre + byg
Forfatter: 
Dato:  16-10-2002 07:24
Hej June.

Jeg syntes du skal tænke dig godt om inden du begynder at bruge Kalvekraft. Det er mest anvendt til bla. slagtekalve, deraf det høje proteinindhold.
Det er et foder som indholder mange ting til at kalven skal gro hurtigere end normalt.
Jeg vil IKKE anbefale dig at anvende det foder, Kalvekraft.

Venligst, Lotte."Danske Oldenborg heste kan og vil"B-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider