Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodring ved forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  14-10-2002 09:47
Min pony har, trods alle forholdsregler, haft et anfald af forfangenhed. Den har nu fået kilesko på sit højre forben og er ved at være ovenpå igen. Men... den lever i øjeblikket af halm og gulerødder, men skal til og igang med ridningen igen inden så længe. Det foresvæver mig at have hørt noget om at hvis man skal fodre med kerne (fuldfoder) så skal der være så lidt råprotein i som muligt. Eller er det en "and"?

mvh
kirstenj
0
0
Svar på denne tråd

Re: Fodring ved forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  14-10-2002 10:03
Så vidt jeg har fået at vide, da jeg for 1 md. siden havde samme problem var, at hesten skulle fodres med hø og mælkesyrebakterier (fx. SureBio) og intet andet - kan den ikke leve af hø? (+ noget tilskud)?

Den forfangne pony, jeg har gående, lever fint uden kerne, og det er jo det energirige foder, der disponerer mest for forfangenhed - og så hurtige skift til wrap.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-10-2002 12:41
Hvis det var min hest ville jeg tage en snak med dyrlægen eller en foderkonsulent for at få beregnet en foderssammensætning der tager højde for at ponyen har været forfangen.

mvh
Anse
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-10-2002 13:32
Det skal lige tilføjes, at det var min dyrlæge, der gav mig fodringsinstruktionen.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-10-2002 10:17
Hej Kirsten!

Sikken da noget! Jeg har jo desværre også lidt erfaring på det område :-(

Umiddelbart efter Fjederfodens grimme forfangenhed fik hun ½ kg All-phase (indeholder ikke havre), 1 kg lucerne og olie 3 gange om dagen, og så en masse hø.

Nu hvor hun går på græs hele døgnet (nedgræsset fold!) for hun hø adlibitum og ca. 3 kg lucerne, Racing Mineral, olie og gulerødder.

Det er meget individuelt hvad en forfangen hest skal have at spise - det kommer meget an på den enkelt hests sygdomsforløb og situation. Jeg vil til hver en tid foreslå dig at kontakte din dyrlæge, så I i fælles skab kan få lagt en fornuftig foderplan, der passer til netop din pony.

Held og lykke med det :-)

Chris
;-D
Alle er vi krummer i livets store kagedåse...undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs!

- Garfield
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider