|
|
| Aflivning/afhentning |
| Forfatter:  |
SusanneJ |
| Dato:  |
15-10-2005 15:20 |
|
Hvad koster det egentlig at få aflivet/afhentet en hest ? Hvem kontakter man ? Og hvordan er den bedste måde ? Med sprøjte eller pistol ? - Er der andre måder ? Og hvorfor er der 2 måder at gøre dette på ? Erfaringer ? - Hvordan fik du det gjort ? Er det noget med Zoo også henter heste og bruger dem til "foder" ? Ved godt at det er et svært emne, og kan heller ikke komme nærmere ind på hvorfor jeg spørger endnu.
Mange hestehilsner fra
Susanne & prinsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Hvis hesten bliver slagtet, koster det normalt ikke penge, derimod får du penge for kødet. Det er ikke fordi der er de store priser på det, men under alle omstændigheder er dette absolut den billigste løsning. Ved slagtning, bliver hesten skudt med en boltpistol, hvorefter hovedpulsåren skæres over. Dyrlæger afliver for det meste med sprøjte, men flere bruger også boltpistol, hvad det koster må du spørge din dyrlæge om. Husk at hesten bagefter skal hentes af Daka - dette koster omkring 500,- Jeg foretrækker at hestene bliver aflivet herhjemme af slagteren, da hesten på denne måde ikke når at blive udsat for nogen stress, desværre bliver dette forbudt pr. 1 jan pga endnu en EU-lovgivning. Valget herefter må falde på Zoo, hvis de vil fortage aflivningen på stedet, hvis ikke ved jeg ikke helt hvad jeg så gør, da jeg på en eller anden måde synes det er frås at man ikke bruger kødet når der er mulighed for det.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DAKA... |
Nanna Møller |
15-10-2005 16:34 |
|
Da jeg i foråret fik en hest aflivet, blev hun afhentet af DAKA, som jeg selv kontaktede, det kostede omkrig 350 kr. Husk at kontakte dem nogle dage forinden aflivningen hvis ikke du vil have hesten til at ligge. Min dyrlæge anbefalede dog at hesten skulle ligge et par dage, enten tæt ved folden eller inde på folden, så den anden hest kunne tage ordentlig afsked med den. Min anden hest stod ved den uafbrudt i 1½ døgn, hvorefter hun gik hen og græssede. Hun blev aflivet "med spøjte"...det var fredeligt og ikke så voldsomt at se på. Nanna.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DAKA... |
|
|
Det koster ca. 900 kr. hvis hesten har sko på, når den skal hentes af DAKA Homestyles aflivning kostede ca. 800 kr. og det var med boltpistol. Hilsen Marianne
*Homestyle jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da Morgan blev aflivet... |
|
|
for et par år siden gav jeg ca. 1500 kr alt incl. med dyrlæge og Daka. Jeg valgte, at Morgan skulle aflives med sprøjte hjemme på gården. Reelt set var det nok mest mit behov, da jeg havde brug for at se hvordan det hele gik, at have tid til at tage afsked, og at sidde ved ham bagefter. Boltpistolen fravalgte jeg, da jeg ikke på samme måde ville kunne tage afsked med ham bagefter, hvis han var blevet skudt og halspulsåren skåret over. Jeg bestilte tid hos dyrlægen, og blev anbefalet at vælge en dag først på ugen - da man så var rimelig sikker på at Daka kom og hentede hesten senest dagen efter aflivningen. Ved aflivning torsdag eller fredag kunne man risikere at hesten skulle ligge weekenden over. Der var ABSOLUT ikke snak om at lade den aflive på marken, eller at hans foldkamerater skulle sige farvel til ham. Der imod skulle han ligge således at Daka's store lastbil med grab nemt kunne komme til ham, og nemt kunne køre fra igen. Og der blev anbefalet, at han der ud over skulle ligge et sted, hvor mennesker der gik forbi ejendommen ikke tog anstød af at se ham ligge. Nu har Daka så lavet en regle om at det koster 600 eller 900 kr, hvis hesten har sko på. Så man skal også lige lave en aftale med ens smed, hvis ikke man selv vil enten betale eller ud at stå at tage sko af efter aflivningen. Jeg endte med at lade min dyrlæge bestille tid hos Daka - efter at jeg havde siddet og vrælet i telefonen overfor daka-damen. Da min veninde skulle have bestilt aflivning af hendes hest, så aftalte vi at jeg lavede alle aftalerne. Det er noget nemmere, når man ikke har følelserne i klemme på samme måde, som den der har ejet hesten i mange år. Og rent faktisk tror jeg også, at det var nemmere for dyrlægen, smeden og Daka, at det var mig som organiserede hele aflivningen. Jeg kunne måske godt en anden gang overveje slagtning, da så kødet bliver brugt til noget. Men det kommer meget an på hesten, og selv dens sygehistorie m.m. Zoo er da absolut også en mulighed. MVh Charlotte - som håber det ikke er Prins, som har fået det så dårligt, at aflivning er den eneste udvej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pirello |
|
|
blev aflivet af dyrlægen. Det kostede 785,- Jeg havde fået fat i Zoo og aftalt med dem en dag de kunne hente hesten. Dyrlægen skal aflive hesten ½ time inden de kommer. Når det skal bruges til løvemad så skal hesten skydes med boltpistol og afblødes. Det er forhåbentlig ikke Prins???
Med venlig hilsen Bettina
Passier Grand gilbert til salg. 17", sort og bom 27.5
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aflivning |
|
|
Hej Susanne. Jeg har selv været nødt til at aflive min hest for 6 uger siden, Jeg valgte at få ham aflivet på rideskolen, hvor han stod, så han undgik stress og for at det hele ikke virkede unormalt for ham. Da jeg bestilte dyrlægen aftalte vi hvordan det skulle foregå, jeg ønskede sprøjte, da jeg selv skulle være der og synes på det tidspunkt at det ville være makabert med boltpistol. Da tiden ved dyrlægen var bestilt, ringede jeg til DAKA, for at aftale afhentning. Jeg ønskede at han blev hentet næsten med det samme, da det måske ville være lidt voldsomt for børnene der skulle til ridning, at se en død hest i gårdspladsen. DAKA kom senere på formiddagen den dag han var blevet aflivet. Nu spørger du til hvad der er den bedste måde, og nu er det ikke for at du skal få det dårligt og en masse bekymringer, men nu fortæller jeg hvordan det gik hos mig... Jeg ønskede som sagt sprøjten til min hest. Dyrlægen kom, og startede med at give en beroligende i boksen. Herefter trak jeg ham ud til det sted hvor han skulle ligge. Her gav Dyrlægen ham den sprøjte der sætter kredsløbet i stå og sagde at inden vi havde talt til 10, ville han falde. Der skete bare ingenting, dyrlægen gav endnu en sprøjte og sagde at det var noget skidt fordi den 1. jo allerede havde sat kredsløbet betydeligt ned så det tog længere tid inden nr. 2 var rundt i systemet. hesten faldt, og mens jeg stod med og ventede på sidste åndedræt, lå han og blinkede med øjet. Så lød der et stort ind og udånding og jeg faldt til ro, men så kørte øjet igen og efter 2 min kom endnu et åndedrag, dyrlægen lyttede til hjertet og sagde det var altså stoppet, men han kunne selvfølgelig ikke forstå at han havde så mange tics. Han gav en sprøjte mere, da han godt kunne se at jeg ikke synes det var sjovt. Havde han ikke gjort det havde jeg bedt ham om at skyde ham, for det var virkelig ubehageligt. X blev ved med at komme med et åndedrag ca hver 2. minut, og dyrlægen nåede at lytte til hjertet 3 gange for at være sikker, og hjertet var stoppet!! endelig holdt vejrtrækningen helt op, øjet faldt til ro, tungen kom ud af munden og tisset løb fra ham. Det hele føltes som år, og det har nok taget ca. 5 min. Selvom dyrlægen forklarede og prøvede at berolige mig bagefter med at den 1. sprøjte havde "cuttet" forbindelsen til X's hjerne og at han ikke har mærket noget trods at det tog så lang tid, har jeg stadig kvaler med hvor meget han led/kunne mærke... Hvis jeg nogensinde kommer ud for at min hest skal aflives igen, er der ingen tvivl om at jeg vælger anderledes. Næste gang kræver jeg dobbeltdosis fra start, og så snart hesten ligger ned skal den skydes med boltpistol. Ved det kan være svært at læse, især hvis det er en mulig beslutning man måske står over for... (det har også været lidt svært at skrive snøft) Men jeg skriver det for at undgå at det samme sker for dig, for det var ikke en særlig rar afslutning. Til sidst vil jeg lige sige at jeg har været med da min veninde skulle have aflivet sin hest for mange år siden. Det gik godt uden komplikationer... Med hensyn til prisen, så er det ca. 600 kr for dyrlægen. Regningen fra DAKA har jeg ikke fået endnu, men som der er blevet skrevet er det en god ide at få evt. sko hevet af inden, da prisen uden sko ligger på ca 300 kr og med sko ca. 900 kr. (står på deres hjemmeside. Mvh Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da jeg skulle til det |
|
|
valgte jeg slagtning. Det foregik udenfor et mindre slagtehus, hvor der ikke ellers blev slagtet den dag og derfor heller ikke lugtede af blod, hun havde spat og kunne derfor uden problemer transporteres. Hun var vant til at komme mange forskellige steder, undervisning og stævner, så hun stod glad og tilfreds og gumlede på et æble, slagteren kløede hende i panden og hun var død inden hun ramte jorden, hun nåede aldrig at opdage noget. Jeg har aldrig fortrudt at jeg gjorde det på den måde. Siden har jeg også været glad for at jeg fik det gjort i tide, det værste er nok den dårlige samvittighed bagefter, hvis man venter for længe. Kh Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sov stille ind |
|
|
hej min bedste ven blev aflivet her af dyrlægen alt forgik stille og roligt alt var smukt han blev hentet dagen efter af daka min lille ven den bedste sov ind den 29/905 kun 6 år gammel min historie er i indlæget når alt man trode på er slut i hygge snak winchester elsket og meget savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min historie |
Birgitbp |
16-10-2005 11:26 |
|
Da min dejlige hest skulle aflives valgte jeg aflivning på gården med sprøjte. Pga. noget medicin han havde fået kunne han ikke blive slagtet, men ville alligevel have valgt aflivning med sprøjte. Jeg lavede selv aftale med dyrlæge og daka, synes det var rarest selvom det var hårdt.. jeg vidste at tingene var som de skulle være. På selve dagen tog vi det stille og roligt. jeg nussede med ham og vi hyggede med gulerødder og lign. Da dyrlægen kom trak jeg ham ud til det sted han skulle ligge indtil afhentningen næste morgen. Dyrlægen gav ham en bedøvende sprøjte og efter 1 minut faldt han om. jeg sad med ham ved hovedet og nussede ham. derefter gav dyrlægen den aflivende sprøjte. Han trak vejret dybere og langsommere og øjnene blinkede. Efter et stykke tid konstaterede dyrlægen at en sprøjte (som normalt er rigelig) ikke var nok.. hjertet slog stadig langsomt, så dyrlægen gav endnu en sprøjte. Han stoppede med at trække vejret men reflekserne ved øjnene var der stadig men dyrlægen beroligede med at det var normalt og bare reflekser. Efter måske fem minutter sagde dyrlægen at nu slog hjertet ikke mere. Men dyrlægen blev ca. ti min. mere.. det gjorde de altid for at være sikker. jeg sad bare og kælte for ham.. efterhånden holdt reflekserne op ved øjnene og de lukkede sig (eller også lukkede jeg dem - kan ikke huske). Har ingen fortrydelser om hvordan det blev gjort. Vi fik sagt farvel og det var et sted han var tryg. Han var under bedøvelse fra det øjeblik han faldt om så han følte ingen smerte.. det ved jeg. Og det var det bedste jeg kunne gøre for ham. han havde slidgigt flere steder. Det kostede ca. 800 for dyrlægen og 350 for daka (åbenbart før den nye regel med sko)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig med Birgit |
Flikken |
16-10-2005 19:22 |
|
Har haft fuldstændig samme oplevelse som dig birgitbp. Det er helt normalt at hesten kan udånde i helt op til 10 minutter, en fejl af dyrlægen hvis han ikke har fortalt dette...Min afsked med min 28 år gamle og bedste ven var "smuk" og "rigtig" jeg sad ved ham ca. en time...fik sagt farvel...minder ham i mit hjerte hver eneste dag og har plantet et æbletræ der hvor han løb over regnbuen, det skal vokse sig stort og frodigt og sprede glæde for både fugle heste og mennesker præcis som han gjorde i de 26 år som han var hos mig... Flikken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg foretrækker aflivning med sprøjte! |
Lene G. Iversen |
16-10-2005 22:55 |
|
, og det er pga at jeg har prøvet begge dele, og jeg har haft de bedste erfaringer med nedsprøjtning. Dog har jeg også haft en "lang" aflivning på denne måde, det var en 4 års stærk vallak, men som dyrlægen sagde: så skulle det også gå stille, roligt og værdigt! Det kunne jeg give dyrlægen et knus for. Og den syge hest jeg har nu, vil blive aflivet på samme måde, hvilket jeg har fået tilføjet i hans forsikrings police da jeg tegnede den, - for det er ikke alle forsikringsselskaber der anderkender denne form for aflivning, uden at trække en bestemt sum fra. I min lokale forsikring bliver det et beløb svarrene til slagteværdien, men jeg har det bedst med den form for aflivning. Mvh LGI
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har det også i frisk erindring |
|
|
da jeg måtte aflive min vallak den 2. september 2005. Min dyrlæge fravalgte at give beroligende, da min hest var afslappet, og som han forklarede, er det faktisk en ulempe at give beroligende først, hvis hesten ellers er "nede på jorden". Oveni det giver han altid dobbeltdosis af det dødelige stof for at være sikker på, at hesten falder med det samme. I mit tilfælde lagde dyrlægen en kanyle i halsen på min hest, hvorefter vi sagde farvel. Der gik maksimalt 2 minutter, før dyrlægen hentede os, så vi kunne se hesten. Den lå ganske fredeligt på den ene side, og dyrlægen sagde, at det var foregået helt uproblematisk. Det her var en ganske ung hest med et godt kredsløb. Ældre heste kan være sværere at aflive, da deres kredsløb er langsommere. Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slagtning.. |
|
|
jeg anbefaler slagtning.. og det gør jeg fordi jeg mener det er langt mere værdigt for en hest at blive nydt på spisebordet eller en flok løver... tanken om mit føl skulle til DAKA hvor skindet nærmest bliver flået af... og ellers bare ikke ser nogen værdig behandling.. død eller ej.. så har jeg det ikke godt med tanken om hvad der sker på DAKA... så hellere en lille køretur (hvis hesten selvfølgelig ikke tænder af) også et æble som skrevet længere oppe.. og bang... hellere på gaflen end havne som kød og benmel der bare bliver sendt til cementproduktion... (min kærestes far kører for DAKA, så han ved hvor det kommer hen)
Dejlig hingsteføl med dressurafstamning sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da Palle blev.. |
Sussie |
17-10-2005 08:34 |
|
... aflivet, blev han også sprøjtet. Han havde svær astma, og pollenallergi, så det var "planlagt" og ikke en nødaflivning. Det var utroligt fredfyldt, og helt klart anbefalelses værdigt. Han blev trukket ned til vejen, fik lov at græsse lidt, og så fik han sprøjten. Han væltede lige med det samme. Hurtigt og smertefrit. Jeg havde arrangeret med dyrlægen, at han blev aflivet sidst på eftermiddagen. Så fik jeg sagt ordentligt farvel, min mand lagde en pressening over ham, og næste dag om formiddagen (mens jeg var på arbejde) blev han hentet af DAKA. Det kostede 350,- at få ham hentet. (En 1. pony uden sko) Jeg ringede selv til DAKA for at arrangere transporten, og jeg skal ærligt indrømme at jeg STOR TUDEDE i telefonen. Men den søde dame, jeg talte med, må være vant til tudende heste-piger, for hun tog det pænt, og var vældig forstående...
MVH Sussie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu får jeg lidt |
|
|
fred i sjælen... Skrev et sted ovenfor hvordan "min" aflivning var gået til... Nu er jeg mere rolig efter at have læst at det er ok normalt. Det var ikke det indtryk jeg fik af dyrlægen, som aldrig havde været ude for at det tog så lang tid. hvis han dog bare havde vidst og kunne forklare mig at det var normalt, havde det sparet mig for mange tanker og spekulationer efter. (tja det er hvad der sker når ens dyrlæge er stoppet, og man er nødt til at få ny...Kvaliteten følger vist ikke med) mvh Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min dejlige lady |
anne AAQUIST |
17-10-2005 11:33 |
|
der måtte nødaflives i går,søndag, fik en sprøjte at sove ind på. hun var gammel, og hjerte, nyer, og lever var ved at stå af.det samme var lungerne da dyrelægen kom. hun fik en sprøjte først, dernæst en mere og til sidst een mere. det var ikke fordi de første ikke virkede, men for at være helt sikker på at hun var død. hun blinkede til mig det sidste minut hun var i live, som om hun sagde tak for alt, pas godt på boston. buhuhuhu, hold kæft hvor jeg tudede. det var en søndag hun blev aflivet, her til morgen ringede jeg til daka der kan komme i morgen. de kunne desværre ikke love mig at de kunne komme før kl 14 (jeg har børn i stalden fra kl 14, og vil helst undgå at de skal se hesten.) jeg syntes at det er dårligt af daka ikke kan sætte en tid på hvornår de kommer og henter hende, men det må man vel bare finde sig i...
Stald Smokie - et hjem for mishandlede heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|