Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Beskæring af føl
Forfatter: 
Dato:  12-10-2005 22:02
Hvor gammel skal følet være til førstegangs beskæring. Det varer ikke længe før jeg skal have til de "store" igen. Det er ikke fordi føllerne trænger, men nu meget rart ca. hvonår jeg skal begynde at tænke på det.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har altid startet med smed
Forfatter: 
Dato:  12-10-2005 23:58
efter 1 måned, med mindre at der har været problemer med føllet, f.eks. har jeg haft en som kom næsten 4 uger for tidligt, og den stod på koderne, så der startede vi med smed 8 dage efter, da den ikke kunne slide sine hove til selv. Men vær opmærksom på, at det er en god smed som har forstand på vækstlinier, ellers kan det skade mere end det gavner. Ellers syntes jeg, at det er en god ting, at smeden tager ben på føllet, når han er i stalden, så den vender sig til en fremmed på en stille og rolig måde. Men her kan du også gøre et forarbejde, med selvfølgelig at løfte benene, men også at bruge en blød gummihammer, og slå blidt på hoven, dels så føllet vender sig til at have benet oppe længere tid end det tager at rense hove, men også at der bruges nogle andre bevægelser end normalt. mvh LGI
0
0
Svar på denne tråd

Der er stor forskel...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2005 09:02
... fra føl til føl. Lad smeden kigge på føllet, når han alligevel er i stalden. Det plejer min smed at gøre. Nogle gange banker han føllet lidt under hovene, andre gang kører han et par gange frem og tilbage med filen. Når vi så kommer til den egentlige beskæring, så tager føllet det som regel helt roligt - for det er jo ikke noget nyt. Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Mit føl..
Forfatter: 
Dato:  13-10-2005 12:17
... fik smed for første gang da hun var 4 uger gammel. Det foregik på vores fold. Hun blev bundet sammen med hoppen, og så stod jeg og holdt hoppen. Føllet kunne så støtte sig til hoppen, mens smeden arbejdede. Det gik rigtigt fint og helt uden problemer. Hoppen kendte smeden godt, og var meget rolig. Det smittede af på føllet. Den skulle have skåret alle fire hove pga bukkehove, så det var en større omgang (og efterfølgende mange besøg af smeden), men smeden havde en engels tålmodighed, og resultatet er nu en ung hest der tager det med ophøjet ro når smeden kommer.
MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

Det kommer jo an på hovene
Forfatter: 
Dato:  13-10-2005 13:20
Jo hurtigere du starter, jo før skal det jo vedligeholdes. Hvis hovene er i orden og ikke trænger, så kan du faktisk godt vente. Jeg fik føl sidste år, og har haft smeden til at se på hende hver eneste gang han har været der til de andre. Hver eneste gang har han sagt, at det ville være at stjæle mine penge, hvis han beskar hende. To gange har andre smede set hende og ment det samme Resultatet er blevet, at hun faktisk først blev beskåret første gang som 14 måneder gammel, men det skal jo også lige siges, at hun har nogle perfekte hove (ifølge smeden)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider