Hejsa. Det er jo lige meget, hvad du vælger at give dem, så vil ekstra foder betyde ekstra FE, dermed ekstra energi, der - hvis det ikke motioneres væk - vil sætte sig på sidebenene! Det med energi er jo også en temperamentssag! Nogle heste er bare mere "varme" og fulde af energi end andre, der er mere sindige og ikke til at sparke frem. Sådan er hestens personlighed, og det kan man ikke ændre med foder! Så skal man snarere have en anden hest, der passer bedre til ridefærdighederne. Men NOGET kan man selvfølgelig påvirke via foder, og derudover vil du nok opleve højere energiniveau i takt med øget kondition og træning og vægttab. Begge dine hestetyper er nok ret nøjsomme, vil jeg tro, og sindige af temperament? Når de går meget på græs, får de sandsynligvis deres behov for FE tilstrækkeligt dækket ind, måske endda rigeligt, eftersom du skriver, at de er til den runde side. Det er jo bare sådan, at heste absolut har godt af græs, men de kan sagtens blive for overvægtige af det, og desuden ligger græs tungt i maven, hvilket du oplever som manglende energi under arbejdet. Er du sikker på, at de får vitaminer og mineraler nok, og at de har fået det hele sommeren? For man kan typisk mærke en let "down-periode" hos hestene i denne tid, hvis de har haft mineralmangel i løbet af sommeren, fordi de sætter pels nu og har brug for de rigtige næringsstoffer, hvis de skal arbejde også. Ellers ser jeg ikke andre muligheder, end at de sættes på "græsrationering", og du erstatter den manglende FE fra græs med andre fodermidler. Dette kan måske give hestene mere energi, særligt hvis du giver dem korn og wrap, som er letfordøjelige fodermidler, der ikke ligger så tungt i maven. Hvis du efterspørger slankekur (og ikke så meget energi), så ville jeg klart anbefale roepiller og gulerødder - men det kræver igen "græsrationering". 1 kg. roepiller kan opblødes i godt ½ spandfuld vand svarende til 5-6 liter, og det kan fordeles over to måltider sammen med vitamin/mineral i stedet for korn og andet tilskudsfoder. Så får hestene noget at æde med lavt FE-indhold. Men det giver selvfølgelig ingen ekstra energi... og dog - det gør det måske i kraft af vægttab. Der er gode vitaminer i gulerødder og et lavt FE-indhold. Mvh. Lene
|