Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Energi uden at fede??
Forfatter: 
Dato:  10-10-2005 10:11
Hej I kloge hoveder!! Jeg har en let overvægtig fjordhest (6 år - 1.40 m) og en frederiksborger (9 år - 1.60 m), som også er lidt godt i stand. De er begge i let ridning (dressur, spring, skovtur). De går p.t. stadig på græs (som vi har rigeligt af) 6 - 8 timer om dagen og får vitaminer/mineraler ved siden af - og ikke andet. Og det er måske svaret på deres manglende energi ... ... men jeg vil helst lade dem blive på græsset så længe som overhovedet muligt, og spørgsmålet er så, hvad jeg kan fodre med ved siden af, som kan give energi uden at fede. (I forvejen er de mange timer på græs i overkanten for fjordhesten, og det har også kun været et kortvarigt eksperiment, da han tidligere kun kom ud på græs 2-3 timer om dagen - men hvis jeg skal skære ned på hans "græs"-tid, ville jeg gerne give ham noget andet at tygge på i stedet for.) Vi har masser af wrap fra i år, der bare står og venter på at blive brugt, + noget frøgræs, og derudover er jeg mest til fodermidler som havre, roepiller, gulerødder (er dog åben over for andet også), men hvad er bedst at bruge til mine to halvtykke, halvsløve hypper? På forhånd tak for alle gode råd! Lis
0
0
Svar på denne tråd

foder = FE
Forfatter: 
Dato:  10-10-2005 11:13
Hejsa. Det er jo lige meget, hvad du vælger at give dem, så vil ekstra foder betyde ekstra FE, dermed ekstra energi, der - hvis det ikke motioneres væk - vil sætte sig på sidebenene! Det med energi er jo også en temperamentssag! Nogle heste er bare mere "varme" og fulde af energi end andre, der er mere sindige og ikke til at sparke frem. Sådan er hestens personlighed, og det kan man ikke ændre med foder! Så skal man snarere have en anden hest, der passer bedre til ridefærdighederne. Men NOGET kan man selvfølgelig påvirke via foder, og derudover vil du nok opleve højere energiniveau i takt med øget kondition og træning og vægttab. Begge dine hestetyper er nok ret nøjsomme, vil jeg tro, og sindige af temperament? Når de går meget på græs, får de sandsynligvis deres behov for FE tilstrækkeligt dækket ind, måske endda rigeligt, eftersom du skriver, at de er til den runde side. Det er jo bare sådan, at heste absolut har godt af græs, men de kan sagtens blive for overvægtige af det, og desuden ligger græs tungt i maven, hvilket du oplever som manglende energi under arbejdet. Er du sikker på, at de får vitaminer og mineraler nok, og at de har fået det hele sommeren? For man kan typisk mærke en let "down-periode" hos hestene i denne tid, hvis de har haft mineralmangel i løbet af sommeren, fordi de sætter pels nu og har brug for de rigtige næringsstoffer, hvis de skal arbejde også. Ellers ser jeg ikke andre muligheder, end at de sættes på "græsrationering", og du erstatter den manglende FE fra græs med andre fodermidler. Dette kan måske give hestene mere energi, særligt hvis du giver dem korn og wrap, som er letfordøjelige fodermidler, der ikke ligger så tungt i maven. Hvis du efterspørger slankekur (og ikke så meget energi), så ville jeg klart anbefale roepiller og gulerødder - men det kræver igen "græsrationering". 1 kg. roepiller kan opblødes i godt ½ spandfuld vand svarende til 5-6 liter, og det kan fordeles over to måltider sammen med vitamin/mineral i stedet for korn og andet tilskudsfoder. Så får hestene noget at æde med lavt FE-indhold. Men det giver selvfølgelig ingen ekstra energi... og dog - det gør det måske i kraft af vægttab. Der er gode vitaminer i gulerødder og et lavt FE-indhold. Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

Råd til mere energi i fjordhes.
Forfatter: 
Dato:  10-10-2005 13:02
Hejsa, Vi har en fjordhest som også stadig går på græsfold og hovedsagelligt får sit foder behov dækket herigennem. Men da han rides/trænes hverdag og nogle dage 1½ til 2 timer har vi også kunne opleve at han blev noget træt i betrækket. Vi giver derfor hverdag følgende tilskud. 3/4 kg hel havre 200 gr. Natur mülsli fra St. Hopolyt 200 gr. Super C (conditioner) Og det sidste giver netop lige lidt ekstra energi uden at disideret fede. (vores er ved at være i vinterform igen dvs. ribenene kan tydeligt mærkes men ikke ses (der er dog lidt græshængevom)som nok forsvinder når de kommer ind) Venlig hilsen Helle
0
0
Svar på denne tråd

hejsa..
Forfatter: 
Dato:  16-10-2005 23:57
så i et andet inlæg at der blev anbefaldet havre da det giver mere energi og ikke feder, emn selvfølgelig hvis den ik rigtig bliver brugt vil jeg nok også mene at det sætter sig på mavsen *SS* men siden du vil ha mere enrgi så er deet jo nok også fordi den bliver brugt ellers var der jo ingen grund til at tilføje den mere enerig *SS men som sagt læste at havre var godt til dem da det gav mere energi uden at fede
Mvh Anita

oldenborg styre :-)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil anbefale
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 11:41
en form for naturmedicin. Enten urter som giver energi eller andre lign. naturmedicinske midler. Det feder ikke og er naturligt for hesten.
Venlig hilsen Tine :-)

Hestens Urtehave billige kvalitetsurter til din hest. Bestil online!
0
0
Svar på denne tråd

havre...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 11:47
Hejsa. Altså havre = ekstra FE = ekstra energi, der sætter sig som huld, hvis det ikke bliver motioneret væk. Der går ca. 1,2 kg. havre på 1 FE. Havre sætter da huld på en hest! Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

prøv med...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 18:14
leasure mix fra Brogården. det er lavet til heste med tendens til overvægt, forfangenhed m.m. det er et godt foderprodukt, hvor hesten får de vitaminer og mineraler den har brug for uden at det feder. hilsen sille
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider