|
|
| hvad str. dækken til en shetlænder? |
| Forfatter:  |
CarinaP |
| Dato:  |
09-10-2005 12:08 |
|
hvad størrelse dækken skal man bruge til en shetlænder? Nogen der kan fortælle mig det? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken til shetter ! |
Tristen |
09-10-2005 12:18 |
|
Mener en 105, men har ikke så meget forstand på det.. Hilsen Mette og hendes elskede Balou<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kommer jo an paa stoerrelsen |
|
|
paa ponyen! Maal ponyen fra enden af lansemaerket (puklen) og til haleroden. Er den 90cm, ja, saa skal den ha' et 90cm daekken. Hvis den er specielt bredbringet eller kraftig, ville jeg vaelge stoerrelsen stoerre. Min egen er 85cm, men den har det bedst med en 90-95com daekken. Carter
TILKØRT MINISHETLÆNDER SÆLGES (se præsentation for billeder)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Undskyld jeg spørger??? |
cokko65 |
09-10-2005 14:22 |
|
Men hvorfor vil du da ha dækken på en shetlandspony?? Har du da klippet den?? Du må ALDRIG gi den dækken på, bare fordi du synes, det vil se smart ud. Den slags pony har det bedst uden. Prøv tænk på, hvor den kommer fra, og hvilket slags vejr de der er vant til. Knus fra Hanne... Medlem/og med i bestyrelsen af det sønderjydske dyreværn...(Meget imod dækkener)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dækkener |
|
|
Det kommer vel strengt taget an på hvad ponyen skal, Hanne... vi har fx et righoldigt sortiment af dækkener til vores præmieponyer, fra lette stalddækkener til solide udedækkener, - fra str. 85 - 1.05. Showhingstenes pels holdes så kort som mulig, - samme princip som rideheste; et dækken er ensbetydende med den ikke behøver sætte så kraftig pels, når den går ude. Vores går på dagfold, om vinteren med udedækkener. Om natten får de et let stalddækken på. Det foretrækker vi frem for at klippe dem eller aldrig lukke dem ud! mvh Christina
Se dejlige æsler på min præsentation  PONYPIGER SØGES POSTNR. 9541 Bestillinger på kanin- og gedekød modtages
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det ved jeg... |
cokko65 |
09-10-2005 14:52 |
|
Men der er bare så mange der pakker deres dyr ind fordi, de synes det ser smart ud. Og det er slet ikke naturligt for hestene/ponyerne. Knus Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| carina P |
|
|
Lansemærket og "puklen" (= manken) er ikke det samme. Lansemærket er den lille fordybning, der findes foran manken. Det er der, man måler en ponys højde med et stangmål (og ikke på manken, som mange fejlagtigt tror, hvilket skaber en del forvirring om dyrenes højde!) men ja, hestens ryglængde (dækkenstørrelse) måles fra manke til halerod.
Se dejlige æsler på min præsentation  PONYPIGER SØGES POSTNR. 9541 Bestillinger på kanin- og gedekød modtages
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Dækken til shetter=) |
|
|
Hej! Jeg har et dækken til salg str. 85, hvis du vil købe det af mig så send mig en besked!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rinamus.. |
cokko65 |
09-10-2005 17:44 |
|
Mine tre fjordheste går osse i løsdrift. De er jo sådan indrettet at de får pels efter, hvor koldt det er. Selvom det øser ned, kan man ikke altid regne med, at de går inden for... De elsker deres frihed og "tøj" får de aldrig på. Selom de ser våde ud. er de slet ikke våde helt ind til skindet. Islændere, shetlændere og fjordheste kan sagtens gå uden dækken. Med mindre de bliver klippet osv. Men jeg går ud fra hestens naturlige behov... og der er jo ingen vildheste, der går med dækken vel. Jeg kan godt forstå, at man skal hjælpe en korthåret hest der fryser, men der er alt for mange piger, der ikke har forstand på det, og bare giver sin hest dækken på, fordi de synes det ser smart ud, og fordi de måske selv fryser. Man skal passe på at menneskeliggøre hesten alt for meget. Knus Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en løsdrifthest |
|
|
skal efter min mening IKKE gå med dækken, - den sætter jo netop pels til at gå ude 24-7 og har mulighed for at gå i læ (hvad de ofte vælger IKKE at gøre, - man ser dem ofte stå med bagen mod vinden, sovende og med sne på ryggen!) Shetlandsponyer sætter som islændere en "ekstra" pels der gør, at pelsen praktisk talt er uigennemtrængelig. Nu ved jeg reelt ikke med de plettede (så en på din præs.) Det er muligt, der er krydset noget andet ind, så den ikke sætter pels som shetlænderne, men det må de vide i miniatureknapstrubberafdelingen. (Pr definition findes der i øvrigt ikke plettede shetlændere i DK, her hedder de knabstrupper!) Der er stor forskel på at have showheste og løsdriftheste og jeg gentager lige mig selv og understrger at jeg ikke mener, en løsdrifthest vil have nogen som helst fornøjelse af et dækken; tværtimod. ... medmindre vi taler et let ulddækken der lægges på, hvis ponyen har været i arbejde og eftersveder meget. Så tager man den ind og lader den tørre, inden den bindes op og selv kan vælge om den vil ud eller lumre inde i løsdriften!!! mvh Christina (der hellere vil have løsdriftponyer end showponyer... det er immervæk noget lettere end alt det dækkenri!!!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rinamus |
|
|
Nu skriver du, at de skal gå ude året rundt, - men der er vel et sted med læ? Shetlandsponyer må ganske vist gå ude uden skur, men så skal der jo være så god beplantning el. lign, at der er et godt sted hvor lejet ikke bliver vådt og hvor de er i læ. ... Var det dig der købte det afsindigt bedårende plettede føl og den muligvis ifolede hoppe? Jeg var SYG med det føl, den så bare lækker ud!!! mvh Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| rinamus |
|
|
*ggg* sådan er det når man kaster et spørgsmål ud til en samling kællinger der ALLE er de klogeste... undertegnede inklusive!!! Men jeg synes nu ikke debatten er negativ, - og glæd dig over "den enorme respons"  Derudover står jeg ved mine meninger om løsdriftponyer og dækkener... især når du både har skur og beplantning  Mvh Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shetlænder |
|
|
Noget helt andet er, man kan jo godt risikere at stå med en ældre shetlænder som har behov for dækken for ikke at bruge al energien på at sætte pels og holde varmen  Min gamle shetlænder pige plede at sætte en kæææmpe pels hver vinter, men hendes sidste år fik hun nu alligevel dækken på fordi hun ikke satte så meget pels, var gammel og lidt for tynd, så for at hun ikke koksede al energien ud på varme købte jeg et lækkert dækken til hende. Jeg målte hende til at skulle bruge et dækken i str. 85 cm tror jeg, men det holder i de fleste tilfælde ikke med shetlændere har jeg fundet ud af. De størrelser er "lavet" til miniature heste, og passede altså ikke min bredmåsede pige, så jeg brugte et str. 105 ThermoMaster dækken. Det lå super på hende og holdt hende dejlig varm (Det er forresten til salg, dækkenet )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min lille bredbringede |
Eva Lydeking-Olsen |
10-10-2005 17:23 |
|
20-årige skal have et 115 for at det kan nå - og hun er 104 cm selv, så hun har lange skørter, men træder ikke i dem. Fire mærker prøvede vi i 95 og 105, men ingen duede. Så mål den grundigt - og især om bringen. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine to |
|
|
små shettere får altså også dækken på hvis det virkeligt er lortevejr, det er nemmere at tage et tilsneet dækken af, end at hesten skal tørre i stalden med sneklumper i pelsen. Og jo, shettere kan også fryse, min ældste (er 6 år) og hun frøs i vinters så meget at hun rystede over hele kroppen, det havde regnet hele dagen og selv om hun har mega pels, kunne hun altså ikke holde varmen... Mine bruger str. 75 og 85 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| størrelser |
|
|
Jeg har erfaret med de ponyer jeg har haft med dækkener, at det på shetterne nogenlunde passer med Stg-mål=dækkenstr. Den mini-hingst jeg startede med var 86 i stg og brugte str. 85 i dækken. De to jeg har nu på 92 og 97 i stg bruger str. 95, og dem på 101, 102 og 107 bruger str. 105. Jeg bruger dækkener, da mine ponyer bliver klippet for ikke at være totalt gennemblødte af sved efter en køretur. Og de skal jo gerne holde kondien ved lige til vinterstævnerne, uden at blive syge. Anna og de små sorte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|