Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

foder 2 el. 3 gange dagligt!!!!
Forfatter: 
Dato:  09-10-2002 19:15
hej!
jeg ville bare lige høre, kan læse at mange fodre 3 gange dagligt, men i alt den tid jeg har haft hest, har vi kun fodret 2 gange dagligt, er det forkert eller hva``?

lillebror og sanne
0
0
Svar på denne tråd

Re: foder 2 el. 3 gange dagligt!!!!
Forfatter: 
Dato:  09-10-2002 19:39
Hej Lillebror & Sanne,

Det kan sagtens være at mit svar her ikke er helt korrekt, men så håber jeg på en venlig irettesættelse af alle jer derude :-D

Hesten er jo, som jeg har forstået det, fra naturens hånd lavet til at spise lidt men ofte. På engen spiser de jo kun lidt ad gangen, til gengæld næsten konstant. De har små mavesække som har bedst af små portioner.
Jeg håber der er nogen der vil supplere her med nogle fakta? Be' om.... Jeg ku' nemlig også godt tænke mig nogle tørre fakta omkring hestefordøjelse.

I min stald fodres der 4 gange om dagen nu. Til vinter stiger deres foderration yderligere, så dér fodres der 5 gange. Vi har dem også lige uden for døren, så det er nemt at fodre ofte. Vi fodrer p.t. kl.6, 16, 19 og 21.30. Nå, ja + hø når der ikke er mere i boksen.

Håber du ku' bruge det til et eller andet fornuftigt

Venligst
Lena & dyrene;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-10-2002 19:50
jamen selvføldelig kan jeg da bruge dit svar! men nu siger du i fodre 4 gange, hvordan så med ridningen det er da ikke godt at ride når der lige er blevet fodret, skal der ikke gå et par timer???
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-10-2002 19:53
Der skal bare gå ca. 1 time inden man rider.
Der hvor min hest står opstaldet fordres der 3 gange, kl. 8, 13 og 18. Desuden får de halm kl. 8 og 19. Hvis man ønsker at ens hest skal have hø/wrap skal det stilles frem i en kurv, og så bliver det givet på det tidspunkt man ønsker det (8, 13, 18)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-10-2002 19:59
Da jeg havde hest blev de også kun fodret to gange om dagen, da de gik på fold fra morgen til aften. Men det var selvfølgeligt også to ældre heste.
De fleste steder jeg kender fodres der 3 gange om morgenen inden de kommer på fold kl. 17-18stykker og omkring kl.22.
De er også på fold hele dagen.

mvh. Eva Kristensen
8-) life is like a box of choclate, you never know what you gonna get:-P
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-10-2002 20:10
Hej igen,

Tjoh, det kan egentlig godt være, det bliver besværligt, men det må jeg bare indrette mig efter. Ingen af dem er tilredet endnu, så der bliver kun nusset og hygget. Det er klart en fordel at de står hjemme. Så kan man bedre få det til at hænge sammen. Jeg er nok også lidt hysterisk med det!
Med hensyn til ridningen har jeg også kun hørt at der skal gå ca. 1 time og så starte roligt (men det gør man jo i forvejen). Desuden er det lettere for hesten at fordøje de mindre portioner, hvilket gør at man trygt kan lave lidt efter 1 times tid. -så vidt jeg ved.....

Held & Lykke til dig og din vrinskende guldklump!

Lena
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-10-2002 22:19

Vi har altid kun fodret 2 gange om dagen, og det har der ikke været problemer i.

Det bliver svært at få det til at passe med 3 fodringstider for os/mig, for hvad nu hvis man ikke er hjemme om aftenen og kan give dagens sidste fodring?
Det dur jo ikke at man lige hopper over, når de nu er vant til at få de 3 gange om dagen.

Jeg vil så mene, at det kommer også anpå hvor mange kilo foder hesten skal have om dagen.

4-5 kg foder om dagen fordelt på 2 måltider om dagen, er lige i overkanten, synes jeg.

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

At have hesten hjemme...
Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 00:41
Lena, jeg forstår ikke hvordan det kan være lettere for dig at fodre fordi du har mulerne derhjemme.. jeg har også mine lige uden for døren, men jeg er altså ikke hjemme så jeg kan fodre dem 4 gange dagligt..

Lige pt. får de 1 gang om dagen (ja ond er jeg - dyreplager!!), nemlig når jeg har været ude og ride, for så er de nemlig inde alligevel...
Sagen er nemlig den, at jeg har mine heste gående ude døgnet rundt stadig, og jeg er så heldig stadig at have græs til dem. Derud over får de masser af stråfoder (20-25 kg halm og ca 8 kg hø til deling mellem 4 heste), så i praksis kan de spise hele dagen, hvis de har lyst, og det er rent faktisk det hesten har bedst af.

Problemet med behov for mange daglige fodringer opstår først når man tager hesten ind og sætter den i boks, hvor den for det første ikke rigtig kan æde hele tiden, for det andet ikke kan bevæge sig nok, hvilket er naturligt for den og godt for fordøjelsen - tænk selv på hvad du gør med en hest der har kolik...
En hest der ikke vokser og ikke bliver redet kan til vedligehold klare sig med godt hø. (Selvfølgelig afhængig af hestens type... Ponyer kan i hvert fald og mange heste kan også). Behovet for at fodre med mere energirigt foder, der altså koncenteres i måltider i stedet for at blive tygget ned i løbet af hele døgnet, opstår altså først når vi begynder at bruge hesten, og derfor kræver mere af den end bare vedligehold.

Jeg mener, at hvis man fodrer med hø/halm som basis og derudover kun tilsætter kerne/kraftfoder efterbehov (her tænkes på træningsgrad, hestens type, vejret (større energibehov når det er koldt) etc) så er det nok at fodre 1-2 gange dagligt afhængig af hvor meget foder hesten så får.

Til vinter - når mine heste kommer ind om natten får de morgenmad inden de kommer ud, hø og halm på folden og aftensmad + hø når de kommer ind.. og jeg har ikke ondt af dem, de trives fint med det..!

Mød mig og mulerne på vores flotte nye hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Re: At have hesten hjemme...
Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 08:20
Jeg fodre mine 2 gange om dagen - 7 morgen og 19 aften, jeg ville gerne fodre 3 gange men jeg er jo ikke altid hjemme til at kunne fodre til middag.

Hestene trives og ved godt når det er tid til at bevæge sig til stalden :)

Hilsner Juul ;-D

Min præsentation er opdateret 090702.

http://www.lisabeth.dk
0
0
Svar på denne tråd

4 gange
Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 08:49
Canasta og Kilinga får foder kl 6:00, 12:00, 18:00, 22:00:-)

Profil opdateret d. 08.10.02.

www.springheste.tk
0
0
Svar på denne tråd

Re: 4 gange
Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 10:23
Vores heste bliver fodret 3 gange dagligt. morgen, når de kommer ind fra fold og inden natten -kl 22.00.

En alm hests mave kan tage ca 2-2,5 kgs foder og optage. får hesten mere end det af gangen -tjah så "ryger det lige igennem". Ligesom hos mennesker fungerer en hests mave bedst med mad ofte. Ingen -hverken heste eller mennesker har godt af at blive "proppet".

Annika
0
0
Svar på denne tråd

X gange
Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 11:03
Jeps , en hestemave bliver som beskrevet fyldt op af 2-2½ kilo kraftfoder incl alt det spyt der dannes, så derfor vil jeg sige , at hvis hesten får mindre end 4-5 kilo kraftfoder dagligt, er det tilstrækkeligt at dele det over to gange, hvis den derimod har behov for mere, bør det deles over flere gange.
Derudover skal den selvfølgelig have hø og halm, og hvis hesten fx stortset lever af hø, er man meget friere stillet mht fodring, da den ikke kan foræde sig i hø og man i praksis bare behøver sørge for at der er rigelig adgang, og i det tilfælde vil kraftfoder-fodring være tilstrækkelig en enkelt gang i døgnet, hvis det bare er et lille supplement til høet.... sårh, det kommer helt an på den enkelte situation.
0
0
Svar på denne tråd

Jo flere jo bedre...
Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 12:05
Ja som jeg også skriver i overskriften, så er det bedst at fodre mange gange i løbet af dagen, da hestenes maver som sagt ik er særlig store og der dermed ik ka være så meget foder i dem af gangen.

I stalden hvor min pony er opstaldet fodre vi to gange om dagen lige for tiden, men det skyldes også at de går ude lang tid om dagen. Vi morgenfodre ved 6-tiden om morgenen og lukker ud ved 7-tiden. Så kommer de ind ved 19-tiden og får så anden portion foder der.

Når vi når længere hen på vinteren regner vi med at gå op til 3 fodringer om dagen, så de får morgenfoder som de plejer, næste portion når de kommer ind ved 17-tiden og aftenfoder ved 22-tiden. Det kører ret optimalt hernede, men det skyldes også at de fleste af de heste der er opstaldet hernede er ponyer og derfor ik spiser særlig meget, havde det været en stald med en masse store heste som spiser betydeligt mere foder, ja så vil 2-3 fodringer absolut ik være nok...

Knus Tine:-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: Jo flere jo bedre...
Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 16:12
Hej igen-igen,

MeLLa: Det er lettere, bl.a. fordi min dejlige kæreste synes det er hyggeligt at tage lidt staldarbejde. Han er god til at fodre når jeg ikke kan nå det :o)

Lena

Vejen er målet!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 20:26
Min pony for kraftfoder morgen og aften, om eftermiddagen får hun klid og grønpiller.
Hun har stortset altid kun fået foder 2 x daglig og det klarer hun sig fint med.

Tasja :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-10-2002 00:05
Pt. fodrer jeg 3 gange om dagen. Kl. 7.30, med havre, tilskud og mineraler+vitaminern og wrap og halm. Herefter de kommer ud kl. ca. 9 (tidligere hvis jeg har dagvagt). Jeg har stadig græs på mine folde, så de kommer ind kl. ca. 18 hvor de bliver fodret igen som om morgenen. Til natten ca. kl 23. får de lidt klid, gulerødder, wrap og halm.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-10-2002 01:05
Lena... Må være skønt, hvis man har behov for det... foretrækker nu at have mine udendøres

Mød mig og mulerne på vores flotte nye hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

3 gange
Forfatter: 
Dato:  13-10-2002 09:32
Hej!

Min hoppe bliver fodret 3 gange daglig med kraft- og tilskudsfoder. Derudover nattes der af med stråfoder...

-Tina.

:-D HVER DAG ER EN GAVE - OG EN OPGAVE :-D Har fået lagt billeder på min præsentation af Liz. Nassin - hingsten til mit føl maj 2003.
0
0
Svar på denne tråd

4 gange
Forfatter: 
Dato:  15-10-2002 12:59
Der hvor mit hoppedyr er opstaldet, bliver der fodret 4 gange dagligt med korn - og så får hun stråfoder morgen og aften.

Desuden giver jeg hende selv Lucerne, Blue Hors Feed Complex m.m. inden jeg kører hjem om aftenen :-)

Hilsen Jannie

E-mail   Jannie's website   ICQ   Cherocco's website

0
0
Svar på denne tråd

Re: 4 gange
Forfatter: 
Dato:  25-10-2002 12:32
Jo flere gange der fodres pr. dag, desto bedre for hestens fordøjelse.

Med Venlig Hilsen
Scarface

"Life is what happens to you while you're busy making other plans" -John Lennon
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider