Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjem fra døgnfold - overgang til foder
Forfatter: 
Dato:  06-10-2005 11:18
Hej. Vores heste har nu gået på døgnfold siden juni, og iaften kommer de hjem. Stalden er gjort klar, halmen er strøet i boksene, og foderet er købt. Vi mangler bare høet, men det kan vi ikke få hjem før sidst i næste uge. Nu har de jo ikke fået foder i mange måneder, og jeg er lidt i tvivl om, hvor meget jeg skal starte med at give dem. De kommer stadig på fold hver dag, men det er en jordfold, hvor vi så smider halm ud til dem. Men skal jeg starte stille og roligt op, med at give dem halvt foder eller hvordan går i andre ?? De får Havre, Super Plus fra Tjørnehøj Mølle og Fiberlux.

Vrinsk fra Sille :-o
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville absolut
Forfatter: 
Dato:  06-10-2005 11:30
få fat i nogle baller hø eller wrap, for ellers er overgangen for brat efter min mening. Jeg har normalt aldrig problemer med overgangen, for jeg fodrer altid hestene de sidste måneder på græs både med kraftfoder og hø og de går også ude hele dagen når de begynder at komme ind om natten. Alternativt kan du købe nogle sække gulerødder, for jeg tror det er meget vigtigt at hestene får noget saft-foder og ikke bare kun får kraftfoder og halm. Nu ved jeg ikke hvor meget de plejer at få at spise, men hvis de får en "pæn" portion kraftfoder normalt tror jeg at ½ ration er for meget at starte op på. Wrap, hø og gulerødder må være et must, især fordi de kommer hjem og kun kan gå på jordfold.

Dejlige malinoishvalpe med DKK-stambog sælges. Opvokser inde og er velprægede.

Nu kun to tæver tilbage; den ene langhåret.
0
0
Svar på denne tråd

Start..
Forfatter: 
Dato:  06-10-2005 11:31
... MEGET blidt op. Specielt hvis de ikke har fået andet end græs indtil nu. Man siger 3 uger til at vænne til nyt foder, hvor man giver lidt af det nye og meget af det gamle. Og så stille og roligt glider over på mere af det nye og mindre af det gamle, indtil man er nået helt over på nyt foder. Efter min mening skal du få fat i høet med det samme, da det er det der minder mest om græs. Og de derved vil have lettest ved at fordøje det. (I forhold til halm og dit fuldfoder. Har i slet intet græs de kan gå på de første 1½-2 uger? En så bræt overgang som du beskriver der, vil jeg nemlig sætte = kolik, hvis det var min hest.
MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

Æbler istedet for gulerødder
Forfatter: 
Dato:  06-10-2005 11:43
Vores have bugner med æbler i øjeblikket, så måske kunne jeg erstatte dem med gulerødder ? Ellers så køber jeg bare gulerødder. Jeg synes bare at det er så meget spild at de bare hænger der, og vores heste kan slet ikke nå at spise dem bare som guf. Jeg har ringet til vores leverandør af høet, men han kan ikke komme med det før i næste uge. Og vi har desværre ingen mulighed for at hente det selv. Vi har kun en jordfold, der er selvfølgelig masser af ukrudt på lige nu, da den jo har stået tom i nogle måneder, men det er jo slet ikke det samme som græsfold. De får følgende fordelt på 2 måltider om dagen: 650 g Super plus 1100 g havre 2 store håndfulde fiberlux Det skal lige siges at den ene er en plag og den anden en gammel pensioneret hest, som intet laver.

0
0
Svar på denne tråd

Flink HN'er
Forfatter: 
Dato:  06-10-2005 12:18
Takket være en flink HN'er, er jeg nu kommet i besiddelse af noget Frøgræs af engrapgræs indtil jeg får mit eget hø hjem. Men er frøgræs det samme som hø ?? Normalt skal de iflg deres foderplan have 6,7 kg hø ved siden af deres mad, men hvor meget foder og hvor meget frøgræs skal jeg give dem til at starte med ?? Håber der er nogle kloge som kan hjælpe mig.

0
0
Svar på denne tråd

Frøgræs er
Forfatter: 
Dato:  06-10-2005 16:18
ikk det samme som hø. Frøgræs er ligeosm halm, bare grønt. Det er høstet for frøene, og derfor er energi og næring fjernet, så du står med et vissent strå. Dog er frøgræs nok liidt bedre end halm. Jeg ville starte med 100 g foder, og efter et par dage 100 g til, start med dit tilskudsfoder, så de får deres vitaminer. Dem burde de faktisk have fået i laang tid nu. En ting jeg tænker på, når jeg ser din foderplan. Hvorofr bruger du både Tjønehøj og fiberlux. Begge dele er tilskudsfoder, og kan lave gevaldigt rav i din foderplan, fordi to produkter modarbejder hinanden, og forskubber de forskellige forhold. Hvis det er fordi du vil have lucerne i dit foder, kan du købe ren lucerne, hvilket også er billigere end fiberlux. Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk
0
0
Svar på denne tråd

En fejl
Forfatter: 
Dato:  07-10-2005 08:45
Det var også en fejl, sådan som jeg skrev det. Min plag får super plus, men min gamle hoppe får fiberlux. Det er bare mig som ikke har forklaret mig ordenligt. Mht at de burde have fået deres vitaminer i lang tid nu, så talte jeg med dyrlæge omkring dette, da jeg lukkede dem på sommerfold. Han sagde at mine heste er hyggeheste, skal ikke bruges til noget som helst andet end at de skal have det godt, ingen konkurrencer. Så han synes at jeg skulle lade dem gå på græs lige indtil at der ikke var mere, og jeg skulle ikke fodre med noget som helst ved siden af. Faktisk er der stadig masser af græs, da de to heste har gået på 7 tønder land alene, men jeg synes at det nu var for koldt om natten for dem, og valgte derfor at tage dem hjem igen.

0
0
Svar på denne tråd

Det er måske ok..
Forfatter: 
Dato:  07-10-2005 09:08
... at dyrlægen siger, at de godt kan klare sig uden foder eller tilskud på sommer græs. Det må han jo have vurderet ud fra din græsmark og hestenes huld/tilstand. (Mine egne heste æder jord, hvis de ikke får et vitamin/mineral tilskud) MEN man skal ALTID give hestene minimum 3 uger til at vænne sig til nyt foder. Derfor ville det have været fint at starte blidt op, mens de gik på græsmarken, ikke for at "give ekstra", men sådan at de var vænnet bare lidt til foderet... Du må i hvert fald være meget obs på dine heste, når de nu kommer på så brat en foder overgang. Det kan meget let give en forstoppelse.
MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

Sussie
Forfatter: 
Dato:  07-10-2005 12:06
Min dyrlæge har set den græsmark/skov som hestene har gået på, han var nemlig derude 4 dage efter at de var kommet derned. Jeg har også idag talt med min dyrlæge om hvordan jeg skal starte op, og vi er blevet enige om at starte med 1/4 den første uge, 2/4 den anden uge og og 3/4 den tredje og så fuld foder den 4. uge. Han sagde også som dig, at jeg jo selvfølgelig skulle sørge for at holde godt øje med dem, men jeg har heldigvis den fordel at jeg har hestene hjemme og at jeg er hjemme hele dagen. Så du kan tro at jeg nok skal holde øje med dem. Heldigvis er der masser af ukrudt på folden de går på nu, og det går de og æder. Jeg har smidt en masse frøgræs ud til dem, men det har set ingen interesse lige nu.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider