Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hove!
Forfatter: 
Dato:  09-10-2002 09:55
Hejsa..

Håber nogen har et godt råd?
Er der nogen som har god erfaring med biotin til heste for sprækkede/dårlige hove?
Min plag har ellers aldrig haft dårlige hove, men jeg har haft smed hver måned i godt og vel i de sidste 4 måneder og det kan ikke passe!!
De er tøre, sprækker/flækker og er dårlige.
Han får ordnet hove godt hver anden dag og de bliver smurt ind i hovolie/hovfedt.
Har nogen god erfaring med biotin for så får han sådan en omgang i håb om bedring!

Susanne
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hove!
Forfatter: 
Dato:  09-10-2002 10:08
biotin er fint, men du skal forvente at der går ca 2-4 mdr før du kan se resultatet.

karina

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-10-2002 10:10
Du skal også huske at give tilskud af andre vitaminer, især B og C. Ellers virker Biotin ikke!

Lene Skov Mikkelsen :-) piv.nu

Er du fra Køge-området? Tryk her!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-10-2002 10:58
Mit råd er: drop hovfedt og hovolie. Det hindrer hoven i at optage fugt på naturlig vis.

Smør/sprøjt i stedet hovene med levertran.

Dertil kan du give et tilskud, som hjælper hesten med at producere horn i en bedre kvalitet.

Det er rigtigt, som pivnu skriver, at biotin skal følges af B-vitaminer, for at hjælpe hesten med at optage det. Jeg plejer at bruge B-komplex fra Stormøllen. Det er i flydende form og indeholder en række ting, bl.a. forskellige B-vitaminer, folin og biotin. Jeg køber det hos den lokale foderstof, som hjemtager det fra Stormøllen.

Stormøllen har i øvrigt en hjemmeside: Stormøllen, hvor du kan læse om deres produkter.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-10-2002 11:21
Jeg vil godt følge op på pivnu´s indslag. Det er rigtig at de andre mineraler og vitaminer skal være i orden. Hvis ikke de er, kan du give nok så meget biotin, men det hjælper ikke.

Forklaring: Kroppen kan kun optage nogle vitaminer og mineraler hvis der er andre til stede. Det hjælper f.eks ikke at give en hest en masse kalk, (hvis den mangler det) hvis man ikke samtidig giver D-vitamin. For så kan hesten ikke optage alt det kalk.

Billedelig forklaring. Hvis vi har en fastelavnstønde. Og de forskellige bræder i den, var symbol på de enkelte vitaminer og mineraler. Hvis nu at et af mineralerne ikke var fuldt ud dækket, så ville det brædt være kortere end de andre. Hvis vi så kommer vand i tønden. Vil vi ikke kunne komme mere vand i tønden, end op til det korte bræt. så kunne det godt være at en af de andre bræder var meget lange. Men det gør ikke at vi kan komme mere vand i tønden.

Så jeg vil anbefale en vitamin og mineral blanding sammen med biotinen, for at få den bedste udnyttelse. Jeg bruger selv gemüse kräuder fra st. hyppolyt. Da min hyp fik det, fik han merkant stærkere hove, og hans humør blev bedre, han fik mere energi. Da jeg nogle måneder senere gav ham biotin, blev hans hove igen stærkere, men der gik ca. 2 måneder inden jeg kunne se det.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-10-2002 11:37
Prøv Vahto fra Stormøllen

Det er et tilskudsfoder i flydende form, som indeholder Biotin + B12-vitaminer, min søsters pony har haft stor gavn af det.

Caro

"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-10-2002 14:50

Udover at sørge for,at hesten får de rette vitaminer og mineraler kan du smøre hovene med Hypona hovolie (købes hos smeden). Det skulle kunne udvirke mirakler på problemhove.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-10-2002 20:42
er der nogen der ved hvor man evt kan købe levertran eller andre af de anbefalede produkter på sprayflaske?
Min hoppe har nemlig også altid flækkede hove (kun små "hakker" i hoven) men det kunne da være godt nok at pleje hoven forebyggende. Problemet er bare, at hun simpelthen ikke VIL stå stille, når jeg prøver at smøre det på, så en spryflaske ville være alletiders!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-10-2002 23:09
Hej Susanne

Jeg har givet min hest noget der hedder Hovpulver fra Bjerglund Produkter. Det var noget min smed anbefalede mig, og prøve. Og det virkede på min hest, hans hove flækkede, og groede meget langsomt, så det var svært for smeden og sætte sko på ham. Men nu er hans hove fine igen. Jeg kan ikke huske hvad det kostede men mener ikke det var særlig dyrt, og det skulle bare blandes i fodret en gang om ugen i ca. 6 uger.
Du kan bare sende en mail, hvis du vil have adressen og telefon nr. på dem.

Vrinsk Laksi

:-)Gør livet til en fest - rid islandsk hest!!!;-)

http://www.laksi.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 09:36
Tak for gode råd. jeg ved godt at hesten skal have vitaminer sammen med biotin, men jeg har bare hørt fra folk at deres erfaring med biotin ikke har været god. Men der er vel lige så mange meninger om det som der er mennesker?!
Jeg kender godt St. Hippolyts produkter, har kørt med deres foder, men skiftet det eeer joo liiidt dyrt;)
Jeg vil prøve nogle af Jeres råd.
Tak
Susanne
0
0
Svar på denne tråd

Levertran
Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 10:55
Hej Jeanne

Jeg plejer at købe min levertran på foderstoffen, der er den billigst.

Jeg har rengjort sådan en sprayflaske, som engang har indeholdt noget spejlglans/vinduespuds-halløjsa, og så hælder jeg om fra dunken.

Det er enormt nemt at give hoven et par "pift" på den måde.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 20:32
Jeg bruger selv biotin til min haflingerhyp, hun har nemlig heller ikke særlig gode hove.
Jeg fik så også lagt sko på hende af samme årsag og det hjalp gevaldigt, nu ved jeg godt din er en plag. *s*
Og så fik jeg noget speciel hovbalsam fra smeden (kan ikke huske hvad det hedder) men det er super godt, min pony har langt om længe (har haft hende i 6 år) fået rigtig fine fusser *s*
Held og lykke med det

Tasja :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider