Du kan købe den bog, der hedder Hestefodring på Landskontoret, det er den bedste, der er.
Prøv at se det indlæg under Produkter og Leverandører, der hedder noget i retning af Travo kontro Racing mineral - der har Tanja B. lavet nogle links til fodersteder.
Du kan enten få beregnet en uvildig foderplan hos dyrlægen eller hesterådgivningen - eller du kunne selv investere i foderberegningsprogrammet fra Landskontoret - så kan du selv regne, men det kræver nogen viden om fodring, hvis du selv vil regne på det - men programmet "Foderplan Hest" er rigtigt godt og tager højde for mange ting.
Jeg kan også, for en rimelig pris, beregne en plan til dig i samme program, med det forbehold, at jeg ikke er dyrlæge eller foderkonsulent, men til gengæld sælger jeg ikke foder, så jeg vil ikke anbefale dig det ene frem for det andet produkt, hvis du selv ved, hvad du gerne vil fodre med, og det gør du jo. Jeg synes også, at det lyder overdrevent, hvad hesten skal have at spise ifølge den plan, du har fået lavet - og specielt synes jeg, at der er alt for meget kerne og for lidt hø - en tommelfingerregel siger, at hesten skal have 1-1,5 kg. hø pr. 100 kg. legemsvægt - og så er 3 kg. jo alt for lidt.
Min holdning til fodring er, at man så vidt muligt fodrer på strå- og grovfoder, og så afbalancerer man bare foderplanen med korn og vitaminer/mineraler, og giver kun ekstra korn hvis det er nødvendigt, fx. ved hårdt arbejde eller en hest, der har svært ved at holde huld. Se mit bortcensurerede indlæg om fælleskørsel til Hempfling-arrangement
her