Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foderplanberegning
Forfatter: 
Dato:  05-10-2002 22:19
Hej
Nu har jeg fået nok af diverse foderplansberegninger på foderstofforetninger.
Jeg fik lagt en til min 2 års. Efter den skulle han have 6 kilo korn, 3 kilo grønthø, 750g juniorfoder og 120g travo og alt det til en halvfed 87,5% oldenborger.
Giver jeg ham alt det ender han som flodhest istedet for ridehest.
Nu har jeg sat mig for at sætte mig noget bedre ind i tingene. Kender nogle af jer en god bog eller nogle gode hjemmesider hvor jeg kan få viden om hvor meget de skal bruge af det ene og andet. Max protein, tabeller over indhold i kornsorterne, osv..
Jeg har bestemmt mig for at fodre med havre, byg, grønthø fra dangrønt og struktur E.

Hilsen LeneJ
0
0
Svar på denne tråd

Re: Foderplanberegning
Forfatter: 
Dato:  05-10-2002 23:29
Ja, jeg fik også engang en gratis beregning på hvad min Monty skulle have. Tror også at de endte med noget i retning af 6-7 kilo kraftfoder om dagen. Han var eksploderet hvis han havde fået så meget.

Jeg fik så beregnet en foderplan fra Hesteraadgivningen, den tog udgangspunkt i de foderstoffer jeg havde til rådighed, og supplerede med lidt ekstra vitaminer
Han fik ca 1½ kilo kraftfoder (incl. vitaminer), og han trivedes glimrende (se billeder på min præsentation - det er en velfodret og sund hest)

Alt i alt en foderplan der sparede mig for mange penge (også selv om den ikke var gratis) - og gav mig en sikkerhed for at fodringen var i orden.

Hygge
£isbeth
Women and cats will do as they please,
and men and dogs should relax and get used to the idea.
(Robert A. Heinlein)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-10-2002 01:06
Du kan købe den bog, der hedder Hestefodring på Landskontoret, det er den bedste, der er.

Prøv at se det indlæg under Produkter og Leverandører, der hedder noget i retning af Travo kontro Racing mineral - der har Tanja B. lavet nogle links til fodersteder.

Du kan enten få beregnet en uvildig foderplan hos dyrlægen eller hesterådgivningen - eller du kunne selv investere i foderberegningsprogrammet fra Landskontoret - så kan du selv regne, men det kræver nogen viden om fodring, hvis du selv vil regne på det - men programmet "Foderplan Hest" er rigtigt godt og tager højde for mange ting.

Jeg kan også, for en rimelig pris, beregne en plan til dig i samme program, med det forbehold, at jeg ikke er dyrlæge eller foderkonsulent, men til gengæld sælger jeg ikke foder, så jeg vil ikke anbefale dig det ene frem for det andet produkt, hvis du selv ved, hvad du gerne vil fodre med, og det gør du jo. Jeg synes også, at det lyder overdrevent, hvad hesten skal have at spise ifølge den plan, du har fået lavet - og specielt synes jeg, at der er alt for meget kerne og for lidt hø - en tommelfingerregel siger, at hesten skal have 1-1,5 kg. hø pr. 100 kg. legemsvægt - og så er 3 kg. jo alt for lidt.

Min holdning til fodring er, at man så vidt muligt fodrer på strå- og grovfoder, og så afbalancerer man bare foderplanen med korn og vitaminer/mineraler, og giver kun ekstra korn hvis det er nødvendigt, fx. ved hårdt arbejde eller en hest, der har svært ved at holde huld. Se mit bortcensurerede indlæg om fælleskørsel til Hempfling-arrangement her
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-10-2002 09:58
Hejza LeneJ...
Har du prøvet at ringe til din dyrlæge...
Han kender vel din hest, og kender vel til de forskellige fodertyper...
det gør jeg hvert år når min hest kommer ind om vinteren... så får han hvetken for lidt eller for meget!!!

KH NENA...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-10-2002 10:54
Du kan gratis downloade en 30-dages prøveversion af Foderplan Hest på http://www.hvsoft.no/ - så kan du selv prøve at regne på det, hvis du har lyst...

Mvh Maiken
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-10-2002 17:20
Den der plan på http://www.hvsoft.no/ den er fuldstændig uforståelig for mig ihvertfald.........
Venlig hilsen Gitte
En af fordelene ved at være rodet, er at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser.

- Peter Plys -
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-10-2002 20:36
Hej Lene

Hvis du er intresseret har jeg en tabel over det forskellige foder halm, hø, byg havre osv... med F.e og hvor mange vitaminer osv... den vil jeg gerne sende på en mail, hvis du er intresseret.

Du kan bare sende en mail til mig.

Vrinsk Laksi

(y)gør livet til en fest - rid islandsk hest{>

http://www.laksi.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider