Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hvornår giver man hø
Forfatter: 
Dato:  16-12-2000 22:20
min hest stå på rideskole og der giver man ikke hø, har hesten skade af ikke at få hø eller , kan den godt undvære.

0
0
Svar på denne tråd

RE: hvornår giver man hø
Forfatter: 
Dato:  16-12-2000 22:27
tjah...jeg foretrækker at mine heste får hø.... men de kan godt undvære det. Der er mange der ikke giver deres heste hø, så det er altså ikke et helt ukendt fænomen.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-12-2000 22:52
Orv, jeg ville da ellers mene, at det at undlade at give en hest hø, ville være det samme, som at vi helt droppede brødet til pålægget.

Jeg mener, at det er det helt basalt at en hest skal have hø, men jeg kan jo tage fejl... eller hva'?

Camilla
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-12-2000 23:04
kan du uddybe det mere, mener du at det på nogen måde er skadeligt ikke at give hø, og på hvilken måde??
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-12-2000 23:04
hej min hest står mogså på ridecenter, og den får ikek hø da der ikek fodres med hø der. Og jeg kan ikek selv skaffe noget af ordentlig kvalitet.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-12-2000 23:09
Størstedelen af hestens energioptagelse bør ske fra hø af god kvalitet. De fleste heste får for lidt, hvis overhovedet noget, hø, hvilket kan resultere i kolik osv.
Stråfoder er med til at opretholde tarmfunktionen, da hesten jo fra naturens side lever af græs, og ikke af fuldfoder.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-12-2000 06:44
hejsa

ja, også her. masser af godt hø er bedre end ekstra kraftfoder og store mængder halm. hø af ordentlig kvalitet indeholder en masse naturlige vigtige ting og sager, og er med til at holde maven naturligt igang. jeg har lige haft en 3 års med tynd mave i en periode, jeg prøvede alverdens midler og produkter men intet hjalp, først da jeg gav ham ubegrænset adgang til hø, er det gået væk. han spiste faktisk ikke andet, og pist væk var hans myllerbæ.......
nu har jeg valgt at lade ham beholde meget af hømængden og så sætte kraftfoderet lidt ned.
jeg mener hø er meget vigtig, og er en stor manglevare for alt for mange heste....

hilsen line
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-12-2000 13:31
Hej igen

Jeg vil dog satdig mene: "kan man ikke skaffe hø af ordentlig kvalitet, så er det bedre ikke at give hø"
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-12-2000 14:10
Man KAN altid skaffe hø af ordentlig kvalitet - nemlig kunsttørret grønhø. Det er nøjagtigt det samme som markhø, bare kunsttørret således at alle svampesporer er dræbt - derved er kvaliteten altid i top. Det har endvidere højere næringsindhold, end meget alm. hø. Det er dyrere end alm. hø (afhængigt af, hvor man bor) men det kan altid skaffes. Man BØR give sine heste hø, det er tættest på hestens naturlige foder, græs.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-12-2000 18:01
Vi har også grønhø i den stald, jeg har min hest. Der er stadig et par ledige bokse, hvis nogen skulle være interesseret. Kig på vejviseren efter Eva Kainø.

M.v.h.
Lene M.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-12-2000 18:20
Hvis man ikke har hø, kan man give byghalm istedet, det indeholder også næring, men selvfølgelig ikke så meget som hø.
Min hest stod i flere år i en stald hvor de ikke fik hø. Vi strøede ca. med en balle byghalm pr. hest pr. dag, og de havde det fint alle sammen.
Om sommeren var de på græs, selvfølgelig er hø bedre end halm, men halm er altså også okay. Byghalm siges at være bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-12-2000 22:03
mine hypper får faktisk ikke hø, men de æder halm!!!!!
Men tilgengæld har de græs året rundT!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-12-2000 06:57

Hej Lene M

Blev lige lidt nysgerrig mht. bokse... Hvor i landet..??

MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-12-2000 10:18
Jeg mener at have hørt at man godt kan lade være med at give hø, man skal blot huske at give andet stråfoder, enten ensilage, halm eller lign.

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-12-2000 10:29
Mine heste får hø i vinter, da jeg har været heldig at få fat i 600 baller til en overkommelig pris. Men det er første gang i mange år, jeg har fodret med hø - og jeg kan allerede nu godt huske, hvorfor jeg ikke plejer at gøre det!

Mine heste er fjordheste, og det er nøjsomme dyr. Når jeg giver dem hø, er jeg simpelthen nødt til at skære kraftigt ned på kernefoderet, og så synes jeg, at noget af energien går af dem. Så de får kun hø som godnat-bid. Resten af tiden får de (som de altid har fået) byghalm med udlæg - altså græs i. Det er supergodt, og de er glade for det.
Jeg synes såmænd ikke, det er nogen forbrydelse at de ikke får hø - men mine heste går også på græs hver dag året rundt.

Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-12-2000 13:14
Vores heste har desværre ikke mulighed for græsfolde her om vinteren, men må nøjes med jordfold.

Til gengæld får de al den wrap, de overhovedet gider at tygge i sig. Og det er vel at mærke wrap af en supergod kvalitet.

For mig er det absolut et krav, at der fodres med hø eller wrap (foretrækkes, hvis kvaliteten er i orden) om vinteren. Dette er netop for at holde maven i gang på hesten. Det er selvfølgelig korrekt at man kan give byghalm, men halm kan altså give forstoppelse, idet det kan klumpe sig sammen i tarmene, fordi det er sværere at nedbryde end hø.

Så ja, jeg mener at det KAN være skadeligt at undlade at give hø (eller wrap).

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-12-2000 14:59
Jeg skrev at hestene ikke kan undvære hø - men det passer jo ikke. De kan efter min mening ikke undvære hø ELLER wrap. Wrap kan være ligeså godt, eller endda bedre, hvis hestene kan tåle det - men det er jo en risiko ved at fodre med wrap, at hestene kan få botulisme, hvis der er et kadaver i en af pakkerne og det dør de af.

Heste OVERLEVER som regel at de ikke får hø, men jeg mener ligesom BeritH at det er skadeligt. Hvis jeg er løbet tør for hø (hvilket jeg er pt. jeg venter på levering af grønhø) så giver jeg hestene grønpiller og lucerne. Grønpillerne har ikke det samme fiberindhold som høet, men man nedsætter i det mindste risikoen for forstoppelse pga. forspisning i halm og lucernen giver fibre, men må ikke gives i så store mængder som hø.

Nogle heste får faktisk kolik, hvis de ikke får hø, og som bekendt dør en del heste af kolik, så det er faktisk ikke altid, at de overlever uden hø. Man skal strække sig langt for at få fat i noget hø eller wrap.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-12-2000 18:49
Hej alle "hø-hoveder"!!! *GGGGGG*

Ovenstående er skrevet i en pæn mening......*SSSSS*

I år har jeg valgt høet fra fordi vi har MASSER af Wrap.
Jeg supplerer med en god del godt halm, for at holde maven i orden påde kære hypper.
Meeeeeeen jeg køber nok et par rundballer hø her til foråret, for jeg har fundet en bonde der har noget KANON-hø og "den gamle" skal have føl til april, så jeg tror nok, at hun vil sætte pris på høet som 2. grovfoder til den tid.

Glædelig
rap-rap-rap
Rikke And.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-12-2000 09:26
Heste kan vel i princippet godt undvære hø, men så bruger de bare tiden på at æde halm i stedet for

Personlig synes jeg at det er bedst at give masser af hø/wrap, det kan erstatte en del af kerne-foderet og det er en mere naturlig energikilde for hesten end rent kerne-foder. Min hest (frederiksborg-blanding) får ca 10 kg wrap af god kvalitet om dagen og meget lidt kerne, så får han bedre tiden til at gå og han æder ikke sin halm bund.

En anden fordel ved hø/wrap er at det holder hesten mave-tarmsystem i topform og dermed mindsker man risikoen for kolik og andre fodrings orientrede ubehageligheder

Hilsen
Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 12:33
Sidste vinter fik mine heste ikke hø, men masser af halm. De to unge heste så ikke for godt ud hen på vinteren og særligt den ene tabte sig meget og tog ikke særligt på, selvom den blev sat op i foder.
Den har brug for hø, for at kunne udnytte sit andet foder ordentligt. Nu får den lidt hø en gang om dagen og nu er det blevet en rigtig flot hest igen. Ok, den går så også på en noget bedre vinterfold, med græs i år.

Min gamle hoppe med bronkitis får ikke hø, efter dyrlægens råd, og den stortrives alligevel.

Min erfaring: Hø eller ikke hø, det er individuelt fra hest til hest.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 14:55
Alle dyrelæger jeg kender til anbefaler uden undtagelse, at heste får min. 1 kg. hø/ensiglage pr. 100 kg. Det er utroligt vigtigt for hestens eksistens og velvære. Man bør faktisk lade det være udgangspunktet i en hver foderplan...Læs december udgaven af Landsbladet Hest for mere information.

Helene
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider