Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Éndnu et hovfedt/olie/levertran spørgsmål!
Forfatter: 
Dato:  15-09-2002 23:23
Hej allesammen!
Okay, nu har jeg lige siddet og læst de nedenstående indlæg om emnet, og så kommer jeg pludselig meget i tvivl om hvad der er bedst og hvornår mod hvad!

1) Hovfedt - hvornår mod hvad? (Argumenter for /imod?)
2) Hovolie - hvornår mod hvad? - - - - - - - - - - - -3) Rapsolie - Bare alm. madolie eller hvad? Og ellers ligesom brugen af hovolie??

Håber I gider svare EEN gang til, selvom emnet har været oppe at vende et par gange, men jeg spørger fordi jeg selv lige har købt en spand fedt til min hests hove, i den tro at jeg gjorde det bedste, for at undgå tørre og flossede fussser - men den ryger da lige lúkt i affaldsspanden istedet for på hovene, hvis det viser sig at gøre mere skade end gavn!

Knus jeanne & xan!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Éndnu et hovfedt/olie/levertran spørgsmål!
Forfatter: 
Dato:  16-09-2002 02:37

Ja det er ikke nemt. Der er mange meninger om fedt/olie også blandt smede. Sådan som vejret er nu, dvs meget tørt, skal du faktisk sætte hestens hove i blød, før du smører dem, da fedtet både holder på fugten, men samtidig lukker af for at fugt kan trække ind udefra. Så smør aldrig tørre hove med fedt. Det gør kun ondt værre. Evt kan det bruges til vinter, hvis hyppen har tendens til sure tæer. Så lukker det lidt af for urin mm. Eller du kan smøre fedt på hovene inden hesten skal ud i sneen, så kan man være heldig, at sneen ikke klumper sig fast i skoede hove.
Jeg har hørt en smed anbefale vindruekerneolie til efterårs/vinterbrug, vist for at "hærde" hovene lidt, hvis de helt går i opløsning pga for vådt føre.
Men ellers vil jeg foretrække levertran eller Hypona, der er lavet af lakseolie. Jeg har sågar fået anbefalet at gå ned til slagteren og få noget hestefedt at smøre på... Men jeg vil mene, at et animalsk produkt vil være bedre end en vegetabilsk olie. Men som sagt der er ufattelig mange meninger/erfaringer omkring smøring af hove. Faktisk er det meget sjældent, jeg selv vasker eller smører hove.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-09-2002 13:37
Jeg bruger den olie, som man kan få hos smeden ("hoofs" - tror jeg nok det hedder - blå dåse med en pensel i). Mit problem var tynde revner på langs i hoven - og nu efter en måneds brug er de pist væk. Jeg har ellers forsøgt mig med torskelevertran - men det hjalp intet på mit problem. Selvom olien er relativ dyr - så strækker den langt - og hellere købe noget som virkelig hjælper end bruge en masse penge på noget "bras" ;-)

v.h.

GitteN
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-09-2002 13:53

Jeg er ret sikker på, at den olie GitteN omtaler er "Hypona". Den forhandler smeden nemlig, og den er i blå dåse med pensel i låget.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-09-2002 15:13
hej.
Jeg kender mange som har brugt hypona og har haft meget gode resultater med det.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-09-2002 19:07
Bruger rapsolie og Urtehovfedt fra Askhim
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-09-2002 19:53
Okay, mange tak for svarene! Så hvis jeg nu først smører hoven i olie, og dernæst i fedt, vil det så ikke være det optimale??
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider