Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

16 kg halm!!
Forfatter: 
Dato:  15-09-2002 16:45
Hejsa
Jeg er igang med at uddanne mig som dyrepasser..
En dag hvor vi var igang med at lærer at lave foder planer..
Fandt jeg ud af et hest på 500 kg under almindelig træning (det vil sige daglig motion). faktisk skal have 16 kg halm pr dag..
Jeg syntes at de lød vildt, men det sagde min lærer at det var der ikke...
Så meget for min hest altså ikke..
Hilsen Mia
Syntes i ikke at at de lyder vildt?
0
0
Svar på denne tråd

Re: 16 kg halm!!
Forfatter: 
Dato:  15-09-2002 16:52
Hej Mia

16 kg. halm svarer til en pæn småballe.

Hvis halmen også bruges til strøelse, lyder det ikke helt vildt i mine ører.

Hej fra
Nina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-09-2002 17:02
Jeg synes det lyder af VILDT meget. det svarer altså til to af de baller jeg bruger!
Hvorfor skal den have alt det?
I virkeligheden er halm slet ikke optimalt som hestefoder, det er hø derimod.
Heste der får meget hø gider sjældent æde ret meget halm.
Sådan som jeg ser det , er halm et supplement til kerne, da det er lettere (læs billigere) at give halm og kerne og så lidt hø, end alt det hø man skulle bruge hvis hesten skulle leve fortrinsvist af dette.
Men selvfølgelig har hesten et stort behov for at have noget at tygge i, men 16 kilo halm, nej tak - der er muligvis nogen heste der kan tåle det, men jeg kender også adskillige som bliver uformelige af mindre mængder - okay det er så heller ikke KÆMPEheste jeg kender ... men alligevel...:-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-09-2002 08:55
..det er vel også afhængigt af hvor meget HØ hesten får???

- efter mine er begyndt at have hø ad libitum vinteren igennem, er halmforbruget i hvertfald faldet drastisk!!

med venlig hilsen
atengstedt

*ENHVER LØSNING FORANDRER PROBLEMET*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-09-2002 15:21
hejsa
Hvis halmen skal bruges til strøelse kan jeg ikke se at det er for meget. Men er det udelukkende som foder lyder det i mine øre til at være alt for meget.
Jeg har engang fra min dyrlæge hørt en gennemsnits hest ca. skal have 1% af dens vægt i stråfoder. denne regl gælder selvføldelig ikke alle da nogle spiser mere og nogle spiser mindre. Så kan du godt se at der at hvis den skal have 16kg halm om dagen skal hesten veje 1600 kg, Og så er det sku en kraftig børge.
Naturligvis er det bedst af stråfoderet ikke kun halm. God hø er altd det bedste at fodre med.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 09:43
Halm = ren fyldfoder
Hø = foder med mere energi.

Hø skal regnes med i foderplanen, hvor imod det ikke er så vigtigt med halmen, da FE-indholdet er meget lavt.

Det skal man lige hsuke på... Hvis hesten får 16 kg halm, så er det vel, når den ikke bliver brugt, men bare skal have noget at hygge sig med... Hvor imod en hest i træning næppe vil kunne nå at spise så meget sammen med det kraftfoder, som den også bliver nødt til at spise pga arbejdet.

Lene Skov Mikkelsen :-) piv.nu

Heste på IRC? Tryk her! (Undernet gik ikke - skrev for evt interesse)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider