Jeg er ret enig med dig Carin, visse dyrlæger opfinder modediagnoser og tjener en masse penge på at behandle alle heste for disse sygdomme. Jeg gider ikke give navne i dag, men det drønirriterende når man ryger i kløerne på en af disse madammer (for det er som oftest damer). Samtidig har disse damer en tendens til at bruge div. alternative behandlingsmetoder, som der sådan set ikke er noget i vejen med, problemet er kun, at de i kraft af at være dyrlæger har lov at udføre en hvilken som helst behandling uden uddannelse, og så skader de sommetider mere end de gavner - og tjener igen en masse penge.
Men mht. akupunktur kan jeg ikke give dig ret - akupunktur er noget af det mest effektive indenfor alternativ behandling, og specielt ved bevægeapparatsproblemer er der mange gode resultater.
Har man nu hesten med KS så starter det som regel med, at nogle torntappe ligger tæt, senere, fx. når hesten rides i en forkert holdning kommer der inflammation da de pågældende torntappe begynder at røre hinanden og så først har man problemet.
Kan man nu, fx. ved akupunktur, løse op for de spændinger, der får hesten til at bevæge sig, så de tætliggende torntappe giver symptomer, ja, så har akupunkturen hjulpet, selvom det egentlige problem, de tætliggende torntappe stadig eksisterer - men kan hesten nu bringes til at fungere med hensyntagen til de tætliggende torntappe, så er det da perfekt.
Men i de sværere tilfælde, hvor hesten simpelt hen ikke kan bære rytter uden problemer, hjælper det nok ikke meget. En sådan hest vil formentlig have symptomer på et tidligt tidspunkt i dens ridekarriere, mens den, der har et potentielt problem kan være velfungerende i mange år før den pludselig, fx. pga. ny ejer og ridestil får problemer.
Men jeg bruger da selv både kiropraktik og massage efter behov, men har altså kun gode erfaringer med akupunktur på både dyrenes og egen krop.
>o< Jeg er en helligrøv, og jeg er STOLT af det