Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kissing spines
Forfatter: 
Dato:  12-09-2002 07:40
Er der nogen herinde, som kender til dette fænomen?
Og kan der evt. gøres noget for heste med dette problem?
Og hvis der kan gøres noget er der så nogen der har gode erfaringer med resultatet?

Hilsen en meget nysgerrig.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Kissing spines
Forfatter: 
Dato:  12-09-2002 08:16
Tja jeg har to gode veninder der har oplevet det med deres heste.
Det er vigtigt hvis hesten skal have en change at man får redet ryggen op så torntappene bliver adskilt og der kommer nogle muskler. Den ene af hestene kom i orden men blev senere halt og skulle stå stille, dette gjorde jo desværre at musklerne forsvandt igen i ryggen og at den fik ondt igen. Den endte desværre med at blive aflivet, men den havde også mange andre problemer.
Den anden hest er en ung hest der lige har fået konstateret det i mild grad, den har fået noget akupunktur, og er nu kommet i ridning igen, indtil videre ser det ud til at gå fint.
Birgitte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-09-2002 09:58

Læs evt septembernummeret af Ridehesten, der står en masse om det. Dog mest om operation, og det er nok ikke for enhvers pengepung. Prøv evt at søge på det, det har været oppe et par gange.
Er der iøvrigt nogen, der ved om den med at heste med KS helst ikke vil ligge ned holder? Min har nogle af symptomerne, og ingen kan rigtig finde ud af, hvad der er galt. Hvis kiropraktorens behandling idag ikke hjælper, må jeg vist have røntgenfotograferet ryg, nakke mm. MEN hesten ligger ned hver nat og ruller sig hver dag, så på det punkt passer det ikke på hende.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-09-2002 20:39
Hejsa.......

Jeg har kendt en masse heste, som har haft det problem.
De er allesammen blevet aflivet pågrund af det........ :-(

K.H Natasja

:-) *** Military Ridningens Formel 1 *** :-)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-09-2002 21:34

Ifølge artiklen i Ridehesten er der gode udsigter efter operation. Men det lyder til at være en ret kompliceret operation, hvor man simpelthen saver en eller flere torntappe af. Og jeg kunne forestille mig, at det koster en halv krig. Kiropraktoren mener så ikke, at min hest har det. Hun mener grunden til at min låser i ryggen, er at hesten er skæv til hver sin side i for og bagpart.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-09-2002 22:00
Tag et kig ind på: www.dyrlaegevagten.com

Håber linket virker!!

Knus

MariaHelena
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-09-2002 00:05
Siden hvornår har arkupunktur kunne rette på røntgenologiske ændringer ????
Lyder lidt som om Rikke fra Hørsholm Dyreklinik har været på spil ;D - Var nær faldet død om, da jeg hørte hende forslå det... GISP!?!?

Der er slemme og mindre slemme tilfælde ... uanset hvad er det noget skidt...

/Carin :)

Nye flotte billeder af Hedemarkens Atlet - klik her: http://atlet.hingst.dk

0
0
Svar på denne tråd

akupunktur
Forfatter: 
Dato:  13-09-2002 07:47

Jeg har forstået det sådan, at man i milde tilfælde kan være heldig at symptomerne forsvinder, hvis man får bygget rygmusklerne op. Så jeg kunne forestille mig, at akupunkturen her blev anvendt som smertestillende, mens man byggede musklerne op, og det kan jeg da ikke se noget galt i. Ifølge artiklen i Ridehesten har 40-60% af alle heste tætsiddende torntappe, som kan ses på røntgen, men de fleste er ikke generet af det/har ikke symptomer på kissing spine.
0
0
Svar på denne tråd

Re: akupunktur
Forfatter: 
Dato:  13-09-2002 08:45
Det er nemligt rigtigt, akupunkturen bliver nogen gange anvendt som smertestillende, så man kan få en change for at træne rygmusklerne op. Det vigtige i de her problemer er jo nemlig at ryggen kommer op, for så bliver torntappene adskildt.
Og nej det var bestemt ikke Rikke, tror ikke hun kommer nede på midtsjælland.
Birgitte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-09-2002 13:35
Læste lige dit 1. indlæg igen - og du skrev mild grad... så er arkupunktur udmærket!

Flere dyrlæger har det med at finde "populær-sygdomme" hist og pist - Det er i hvert fald mit indtryk.
I uge 3-4-5 og 6 er alle heste skæve i krydset, i uge 7-8-9 og 10 har de påbegyndende kissing spine....
:-P
Jeg har intet at underbygge min påstand med, men kan kun erfare det fra et langt liv i hesteverden.
Nogle dyrlæger glemmer også at uddybe at de har en formodet mistanke om "bla bla bla - feks kissing spine" - og så til at stille diagnosen.
Eller bliver de lært op i "røntgensyn" i uddannelsen nu?
Det kunne meget vel lyde som om jeg er verdens klogeste, og ikke har meget fidus til dyrlæger overhovedet. Det passer absolut ikke... men dyrlæger KAN altså også blive for smarte... så hvis jeg fik at vide af min dyrlæge, at Atlet havde KS, så tror jeg nok jeg ville få taget et billede - og susidiært en anden mening.
Jeg er dog mere forfalden til Kiropraktik og massage, end jeg er til akupunktur.

Der kan uden tvivl rettest op på hurtigt opdagede, milde tilfælde. Det kræver dog en meget opmærksom rytter, som ikke bare fejer hestens tendes til at modarbejde hen som, "en dum dag" osv.

Men vi har jo alle forskellige erfaringer for hvad der virker.... jeg tror stadig på at troen kan flytte bjerge... og det må vel også gælde på valget af heste-behandlere.

Vrinsk,
Carin & Atlet :)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-09-2002 14:34
Jeg er ret enig med dig Carin, visse dyrlæger opfinder modediagnoser og tjener en masse penge på at behandle alle heste for disse sygdomme. Jeg gider ikke give navne i dag, men det drønirriterende når man ryger i kløerne på en af disse madammer (for det er som oftest damer). Samtidig har disse damer en tendens til at bruge div. alternative behandlingsmetoder, som der sådan set ikke er noget i vejen med, problemet er kun, at de i kraft af at være dyrlæger har lov at udføre en hvilken som helst behandling uden uddannelse, og så skader de sommetider mere end de gavner - og tjener igen en masse penge.

Men mht. akupunktur kan jeg ikke give dig ret - akupunktur er noget af det mest effektive indenfor alternativ behandling, og specielt ved bevægeapparatsproblemer er der mange gode resultater.

Har man nu hesten med KS så starter det som regel med, at nogle torntappe ligger tæt, senere, fx. når hesten rides i en forkert holdning kommer der inflammation da de pågældende torntappe begynder at røre hinanden og så først har man problemet.

Kan man nu, fx. ved akupunktur, løse op for de spændinger, der får hesten til at bevæge sig, så de tætliggende torntappe giver symptomer, ja, så har akupunkturen hjulpet, selvom det egentlige problem, de tætliggende torntappe stadig eksisterer - men kan hesten nu bringes til at fungere med hensyntagen til de tætliggende torntappe, så er det da perfekt.

Men i de sværere tilfælde, hvor hesten simpelt hen ikke kan bære rytter uden problemer, hjælper det nok ikke meget. En sådan hest vil formentlig have symptomer på et tidligt tidspunkt i dens ridekarriere, mens den, der har et potentielt problem kan være velfungerende i mange år før den pludselig, fx. pga. ny ejer og ridestil får problemer.

Men jeg bruger da selv både kiropraktik og massage efter behov, men har altså kun gode erfaringer med akupunktur på både dyrenes og egen krop.

>o< Jeg er en helligrøv, og jeg er STOLT af det >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-09-2002 14:45
hehe - jeg ved godt at jeg skrev meget, men jeg skrev faktisk, at ...."mild grad... så er arkupunktur udmærket!" - så vi er da enige....

Og til lige præcis det, ville jeg også selv vælge arkupunktur... Men ellers sværger jeg mest til en ENORMT dygtig kirorpraktor ... og massage....

Så vi er da ret enige :)...
din >o<røv ;D

Carin :)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-09-2002 13:06
he he...

Carin... Ka' du sige AKU... -punktur...????

slemme hilsener
fra den taskamske djævel....HÆHÆ...;-)
Med Venlig Hilsen
Scarface
"Alle er dog enig om at sådan en hest har de aldrig tidligere haft!"
- Bent Branderup om knapstrupperen.
og jeg kunne ikke være mere enig.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider