Hejsa
Massagen behøver ikke kun være på det ømme område.. (vil heller ikke selv røre det for meget). Det er mere til aflastning/afspænding. Der vil altid være andre muskler, som aflaster fibersprængningen, hvis disse bliver overbelastet, ja så er man jo lige vidt
Derudover kan let massage af området tæt på fibersprængningen hjælpe på blodgennemstrømningen og derved på affaldsstofferne ud. Lettere udstrækning kan også komme ind i billedet.
Behandlede selv en hest i sommers m. fibersprængning. Var ude til den pga. halthed (dyrlægen kunne ikke stille diagnose). Ømhed omkring skulderblad var tydeligt, og hesten ville ikke strække benet ud. Som massør må man ikke stille diagnose, men ejer og jeg var sikker på at problemet lå ved skulderblad (imellem ribben og skulderblad). Dyrlægen kom ud, og diagnosen var "fibersprængning på bagsiden af skulderbladet". Den måtte kun skridte i et par uger og gerne få massage.
Jeg var derude 2-3 uger efter. Den var stadig halt/øm. Den fik let massage omkring samt lettere udstrækning af bindevævet. Ejer blev vist lidt teknik. Dagen efter var den meget halt (normalt når nerverne bliver "aktiveret" igen, og hestene bliver ømme 1-2 dage). Derefter har den været haltfri og er nu solgt.
Alt varierer fra hest til hest, og det er utrolig vigtigt at holde øje med dens grænser. F.eks. ved lettere udstrækninger kan man især se hvornår hesten bliver mere og mere klar/fleksibel.
Massage behøver ikke at være hårde fingre som bores ind i kroppen

Hi hi, så var jeg nok også løbet skrigende bort. Husk dog altid at spørge dyrlægen om det er ok med massage (medicin kan også være grund til at massage ikke må anvendes, så dyrlægen skal ind i billedet).
Mange hilsner
Susanne