Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Åååh nej en fibersprængning!!!
Forfatter: 
Dato:  29-08-2002 20:31
Var endelig inde i en god periode med Brutus, det er virkelig gået opad bakke inden for de sidste 2 måneder. Aldrig før er det gået så godt med Brutus, vi var til det første stævne i weekenden og blev nummer to i begge klasser. I mandags var han stiv, men ikke halt så jeg tilkaldte dyrlægen og han sagde det var en lille fibersprængning, og at han skulle holdes i ro ca. en måned *Hulk* men det er hvad der kan ske
Jeg skridter ham selvfølgelig kun som dyrlægen siger, MEN er der nogen af jer der har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre for ham. Massage? Kiropragtor? Nogle af jer der i det hele taget bare har erfaringer med fibersprængninger?

Vrinsk fra Nini og Brutus
0
0
Svar på denne tråd

Re: Åååh nej en fibersprængning!!!
Forfatter: 
Dato:  29-08-2002 22:34
Min ex- ex- hest fik en stor fibersprængning i bagparten, efter han var faldet på folden. (Det havde sneet og var lidt glat, men han MÅTTE bare lave bukkespring.....Bang, så lå han der!)

Han havde stor glæde af massage og hestesolarie. (Til alt held, havde jeg fri adgang til sådan et!)

Han fik beordret boxro i en måned, derefter på fold alene (på plegicil) i en måned, og så meget langsom genoptræning.

Hele vejen igennem var han selvfølgelig på smertestillende medicin. Derudover fik han E-vitamin og Haemolytan fra equistro, for at styrke muskel-genopbygningen.

Alt i alt tog det ca. et halvt år før han var gående igen.

Han blev helt 'normal' igen, dog kunne han være lidt mere stiv i den side, når det var rigtig koldt. Men med masser af skridt og et godt skridttæppe gik det fint.

Efter dette nåede vi op og ride La5. Desværre blev han aflivet pga. tarmslyng. (Er jeg mon lidt uheldig med mine heste?)

Held og lykke med din!
mvh. Betina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-08-2002 22:57
Det lyder ikke sjovt med din hest.

Brutus' er dog ikke slem, han er hverken halt eller noget, han trækker 'bare' på bagbenet.

Snakkede med min egen kiropragtor i dag (hun har også selv hest), hun foreslog jeg skulle prøve et massageapparat på ham, så det vil jeg prøve i morgen, det kan jo ikke blive værre.

Men jeg vil da også prøve at kontakte en massør. Har desværre ikke adgang til solarie endnu. Men det er vidst på tale at der skal etableres et på stedet. Men nu må vi se.

Tak for svar!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-08-2002 00:28
Jeg havde selv en stor modbydelig fibersprængning sidste sommer, jeg havde næsten fået den store muskel bag på låret rykket over.
Jeg ville nødig have haft massage på det, selvom du skriver det ikke kan blive værre, så har du måske ikke prøvet det selv ?
Det gør vanvittig ondt.
Ultralyd og RO, RO og mere RO er vist den bedste behandling.
Det der sker når der er for meget "bevægelse" i sådan en muskel, er at det føles som når man har krampe.
Med masser af ro bliver det meget hurtigt bedre.
God bedring med mulen !

Venligst GitteL

B-) Real girls are cowgirls B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-08-2002 09:03
Av av av - det gør bare så svinsk ondt. Jeg har følt det på egen krop, så hold dig endelig fra at bede ham om mere end han selv vil.

Massage? AAAAAV - ingen eller intet skulle så meget som tænke på at røre min den gang.

Giv ham ro og masser af tid. Der kommer flere stævner.
Mvh PiaR
Uden appetit skal man hverken spise eller elske.

Heste til salg Stutteri Montana
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-08-2002 12:12
Har selv haft en fiber da jeg spillede håndbold. Massage hjalp faktisk..

Men endnu engang tak
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-08-2002 15:10
Har selv haft en fibersprængning, hvis en ville masere mig ville det have været vedkommendes død.
Det gør forbandet ondt, var "syg" i 14 dage hvor jeg slet ikke kunne røre mig og levede af gigtpiller som ikke hjalp en meter.
Hilsen Diana

Min hjemmeside er opdateret d. 22. august 2002
Min hjemmeside.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-09-2002 10:18
Hejsa

Massagen behøver ikke kun være på det ømme område.. (vil heller ikke selv røre det for meget). Det er mere til aflastning/afspænding. Der vil altid være andre muskler, som aflaster fibersprængningen, hvis disse bliver overbelastet, ja så er man jo lige vidt ;-)

Derudover kan let massage af området tæt på fibersprængningen hjælpe på blodgennemstrømningen og derved på affaldsstofferne ud. Lettere udstrækning kan også komme ind i billedet.

Behandlede selv en hest i sommers m. fibersprængning. Var ude til den pga. halthed (dyrlægen kunne ikke stille diagnose). Ømhed omkring skulderblad var tydeligt, og hesten ville ikke strække benet ud. Som massør må man ikke stille diagnose, men ejer og jeg var sikker på at problemet lå ved skulderblad (imellem ribben og skulderblad). Dyrlægen kom ud, og diagnosen var "fibersprængning på bagsiden af skulderbladet". Den måtte kun skridte i et par uger og gerne få massage.

Jeg var derude 2-3 uger efter. Den var stadig halt/øm. Den fik let massage omkring samt lettere udstrækning af bindevævet. Ejer blev vist lidt teknik. Dagen efter var den meget halt (normalt når nerverne bliver "aktiveret" igen, og hestene bliver ømme 1-2 dage). Derefter har den været haltfri og er nu solgt.

Alt varierer fra hest til hest, og det er utrolig vigtigt at holde øje med dens grænser. F.eks. ved lettere udstrækninger kan man især se hvornår hesten bliver mere og mere klar/fleksibel.

Massage behøver ikke at være hårde fingre som bores ind i kroppen ;-) Hi hi, så var jeg nok også løbet skrigende bort. Husk dog altid at spørge dyrlægen om det er ok med massage (medicin kan også være grund til at massage ikke må anvendes, så dyrlægen skal ind i billedet).

Mange hilsner

Susanne
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider